Kirjoittaja Aihe: Lazarus / FreePascal ???  (Luettu 2479 kertaa)

mhavo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Lazarus / FreePascal ???
« : 05.12.06 - klo:13.50 »
Lazarus (IDE) ja Free Pascal: http://www.lazarus.freepascal.org/

Ei taida olla kovinkaan tuttu tuote. Haku ei ainakaan täällä tuottanut tuloksia. Projekti on aloitettu kohta kahdeksan vuotta sitten
ja silti pienehkön oloinen käyttäjäyhteisö eikä aivan valtavasti hittejä Googlessakaan.

Pikainen asentaminen (Windows) ja tutustuminen vaikutti lupaavalta mutta silti... Onko tästä ohjelmointiympäristöstä
ihan oikeasti mihinkään? Kokemuksia?


E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Re: Lazarus / FreePascal ???
« Vastaus #1 : 10.12.06 - klo:21.48 »
Itse en ole lazarusta kokeillut mutta FreePascal on varsin mainio kääntäjä. Ehdottomasti jos ohjelmointi kiinnostaa niin kannattaa tutustua. Lazaruksesta olen kuullut sekä hyviä että huonoja kokemuksia.
Ja onhan tuo lazarus muistaakseni ihan apt-get pakettina saatavilla joten asennuskaan ei pitäisi kaksinen olla.

mhavo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Re: Lazarus / FreePascal ???
« Vastaus #2 : 13.12.06 - klo:18.46 »

Ehkä juuri nuo huonot kokemukset kiinnostavat. Eli kuinka laajasti Delphin kirjastot mahtavat toimia jne, Delphi kun on kohtuullisen tuttu...


LinuxMan

  • Vieras
Re: Lazarus / FreePascal ???
« Vastaus #3 : 14.12.06 - klo:16.52 »
Ite käytelly Windowsilla tuota Lazarusta. Oikein pätevä ohjelma varsinkin ilmaiseksi, verrattuna kun Delphi on todella kallis. Joitakin kirjastoja puuttuu, mutta osan pystyy muistaakseni itse jotenkin asentamaan. Ainakin jos Delphi ohjelmointi kiinnostaa tai on sitä aloittelemassa niin todella suositeltava ohjelma.