Kirjoittaja Aihe: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi  (Luettu 68298 kertaa)

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #120 : 09.07.07 - klo:22.19 »
Mitä tuohon Suseen tulee, niin ainakin tuon DVD:llä olevan KDE version ulkonäkö oli tosi suttuinen ja sekava verrattuna esim. siihen mitä Kubuntu Feisty työntää ruutuun asennuksen jälkeen, ei käyttäjä jolla on ollut käytössä Xp tai Vista, halua enää siirtyä käyttämään Win98/95 työpöytää muistuttavaa Linuxia. ::)
* Owdy vetää puurot väärään rööriin.
Heh, jaa että Kubuntun lila teema on sitten tosi vetävä?  :P Noh, makuasioista ei voi kiistellä, mutta openSUSEn KDE ei todellakaan ole mikään win 98 klooni. En tiedä mitä distroa oot kokeillu :P

Tässä openSUSE 10.2 oletus KDE työpöytä




Gnome shotteja löytyy tosta:
http://shots.osdir.com/slideshows/slideshow.php?release=762&slide=3

Ei voi makuasioista kiistellä tuli kokeiltua SuSE;a mutta henk koht en tykkää yasti;sta
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #121 : 09.07.07 - klo:22.25 »
Ei voi makuasioista kiistellä tuli kokeiltua SuSE;a mutta henk koht en tykkää yasti;sta
Niinpä. Se on ihan makuasia tykkääkö hakkeroida tekstitiedostoja vai käyttää GUIta järjestelmän ylläpitoon. Kukin tyylillään ja tavallaan.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #122 : 09.07.07 - klo:22.38 »
Lainaus
Atin rage pro korttiin ei löydy ajureita vaikka kuinka etsi
Moista museokorttia tuskin kukaan enää mihinkään laittaa mutta Legasy ajureilla pitäisi kyllä toimia:
http://ati.amd.com/support/drivers/xp/legacy-xp.html

Jos haluaa peruskortin, niin mitään sen ihmeempää ei tarvita. Lisäks kortti pelitti heittämällä linuxissa. Ja sanotaan viel sekin, että kokeilin jokaista legacy -ajuria kyseiseltä sivulta, eikä mikää toiminu. Aina valitti samaa, että kyseinen ajuri ei ole kyseiselle kortille.

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #123 : 10.07.07 - klo:09.03 »
Minulla oli viimeksi Suse 10.0, jota käyttelin aika pitkään. Tosin se on jo nyt vanhentunut versio, mutta tuskin muutos ei kovin suuri ole. Työpöytänä ei Kubuntun KDE:n ja Susen KDE:n välillä ole ihmeellisen suurta eroa mielestäni. Pakettien hallinta on Ubuntussa helpompi ja selkeämpi kuin Susen yast. Tämä on nyt vain sellaisen käyttäjän mielipide, joka ei erikoisemmin välitä kikkailuista.

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #124 : 10.07.07 - klo:09.36 »
Tulihan se sieltä.

No ei oikein onnistu, ellen laita silmiä kiinni...tulee leipä noista hommista   Cheesy

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat  ;)
Pakko laulaa asiakkaille oikealla sävelellä tai loppuu meetwursti ruispalan päältä  :o

Nytkin on Vista Läppäri, millä kirjoittelen, pöytäkoneessa XP... pakko olla tai laulut loppuu...Tosin pääkäyttis pöytäkoneessa on Feisty  ;)

Tähän lapikkaaseen ei saa Linuxia tungettua sovinnolla ja olisin pysynyt erossa koko Vistasta, mutta XP pro, sekään ei toiminut tässä kuten piti...(Koskahan XP on toiminut...)

Tuosta tuli mieleen, että tämä Vista, tämä on hanurista, kyselee joka juuttaan asiaa...
"No hei Billy täällä...Oletko varma että haluat suorittaa sukavaihdon,paina kyllä jos uudet sukkasi ovat luotettavat,ei jos haluat pitää vanhat haisevat jalassasi"  ;D

Saahan tuon käyttäjänkyttääjän kyllä poiskin yhdellä komennolla, mutta mikkisoftan tuntien alkaa todennäköisesti vuotamaan koko käyttis, kuin seula.

Edit:
Ellei tyypilliseen tapaan vuoda jo... :D
« Viimeksi muokattu: 10.07.07 - klo:09.38 kirjoittanut gefa »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #125 : 10.07.07 - klo:10.44 »
Ei voi makuasioista kiistellä tuli kokeiltua SuSE;a mutta henk koht en tykkää yasti;sta

Mikä yastissa oikein tökkii? Mun mielestäni se on erinomainen työkalu verrattuna siellä täällä oleviin konffaustyökaluihin.

Viime yönä tuli SUSE taas ladattua, pitääpä asentaa ja tutustua taas siihen.

Terv.,

Mikko
(SuSE 7.1-8.3  käyttäjä)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #126 : 10.07.07 - klo:11.20 »
Yastissa ei itsessään ole muuta vikaa kuin että se on raskas viritelmä. Haluaisin nähdä niiden työkaluja enneminkin vaikka Kcontrollissa en missään omassa kokonaisuudessaan Esimerkiksi tulostinvelho tulee työpöydän ja Yastin mukana. Pakka toisin sanoen on sekaisin. Näin minä Yastista ajattelen ja en tykännyt yhtään.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #127 : 10.07.07 - klo:12.37 »
Yastissa ei itsessään ole muuta vikaa kuin että se on raskas viritelmä.
Miten tämä raskaus näkyy käytännössä? Mikä toisi siihen keveyttä?

YaST käynnistyy ja toimii ihan yhtä jouhevasti kuin esim Kcontrol jne. Ja jos GUI tuntuu jostain syystä liian raskaalta, sitä voi käyttää tekstitilassakin. Suurin ero siinä on Ubuntujen hallintasoftiin on että YaST on samanlainen niin Gnome kuin KDE puolellakin. Puhumattakaan siitä että moni asia mikä Bubuntussa vaatii tekstitiedostojen hakkeroimista, hoituu YaSTillä parilla hiiren klikkauksella.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 10.07.07 - klo:12.45 kirjoittanut Owdy »

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #128 : 10.07.07 - klo:13.55 »
Yastissa ei itsessään ole muuta vikaa kuin että se on raskas viritelmä.
Miten tämä raskaus näkyy käytännössä? Mikä toisi siihen keveyttä?

No ehkä erot näkyvät paremmin koneessa, missä ei oikein ole paljoa vääntöä, mutta kuitenkin riittävästi nykydistrojen pyörittämiseen. openSuse ei ole todellakaan ole keveimmästä päästä Loppujen lopuksi toimiva, mutta en pidä toteutuksesta ideassa kyllä on ihan itua. Jos esimerkiksi tämä Kubuntu alkaisi Yastia käyttämään se olisi tervemenoa  ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #129 : 10.07.07 - klo:15.11 »
No ehkä erot näkyvät paremmin koneessa, missä ei oikein ole paljoa vääntöä, mutta kuitenkin riittävästi nykydistrojen pyörittämiseen.
Siis tarkoitat että käynnistymiseen yms menisi enemmän aikaa tjsp? Ihan samalla tavalla se käynnistyy kuin Kcontrol.

openSuse ei ole todellakaan ole keveimmästä päästä
Verrattuna Kubuntuunko? Olen aktiivisesti käyttänyt molempia ja en raskaudessa ole sen isompia eroja huomannut.  Puhutko nyt fakta vai mutu pohjalta? :)

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #130 : 10.07.07 - klo:16.09 »
Ajelempas tuon Susen 10.2 tuohon pöytäkoneeseen viikoksi ja kerron sitten miten on... ::)

Ei ainakan ammuta saunan takana liian hätäisistä johtopäätöksistä  ;D


Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #131 : 10.07.07 - klo:17.51 »
Ajelempas tuon Susen 10.2 tuohon pöytäkoneeseen viikoksi ja kerron sitten miten on... ::)
Heh, odotan mielenkiinnolla. Sama kun menis mekkaan ja siellä joku lupais testata kristinuskoa viikon. Yhtä objektiiviset tulokset olis luvassa. Itseasiassa minäkin vaan haaskaan aikaani soutamalla vastavirtaan täällä. Ubuntuismi on kuin alkoholismi, sitä pitää itse haluta parantua siitä, ei se muuten onnistu. Joku AU kerho olis tuiki tarpeellinen.

O0

Yst terv yksi parantunut Ubuntuisti


lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #132 : 10.07.07 - klo:18.46 »
Lainaus
Ubuntuismi on kuin alkoholismi, sitä pitää itse haluta parantua siitä, ei se muuten onnistu. Joku AU kerho olis tuiki tarpeellinen.
Kaiketi tähänkin sairauteen pätee sama kuin winkusta -> linukkaan siirtymiseenkin. Jos tyypit ei näe tarvetta vaihtaa käyttistä tai jakelua niin miksi siis vaihtaa. Ja sama hommahan se on kun siirtyy winkusta linukkaan niin linukkahan vaikuttaa heti aivan paskalle kun siinä ei voi tehä sitä eikä tätä eikä tuota samalla tavalla kuin winkkarissa. Useampaa jakelua itsekin olen kokeillut mutta yhä edelleenkään en löydä yhtäkään syytä miksi haluaisin Ubuntuni johonkin toiseen jakeluun vaihtaa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #133 : 10.07.07 - klo:19.00 »
Ubuntuismi on kuin alkoholismi, sitä pitää itse haluta parantua siitä, ei se muuten onnistu. Joku AU kerho olis tuiki tarpeellinen.

minä en äkkiseltään keksi miksi ubuntun käyttöä pitäisi sairauteen verrata tai miksi ubuntua pitäisi olla käyttämättä, mutta ymmärettävästi distrosodissa on pakko flamettaa jos kaikki eivät käytäkään sitä omaa suosikkia.

onnea vaan.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #134 : 10.07.07 - klo:19.21 »
minä en äkkiseltään keksi miksi ubuntun käyttöä pitäisi sairauteen verrata
Itse olin aiemmin aktiivinen Ubuntun käyttäjä. Se mihin Ubuntussa nimenomaan kyllästyin oli se joukkopsykoosi jossa tää porukka on. Hirveä hurmos ja hehkutus päällä joka paikassa. Mitään muuta distroa ei voida ajatellakkaan, joka ikinen asia on tehty juuri parhaiten Bubuntussa jne.

mutta ymmärettävästi distrosodissa on pakko flamettaa jos kaikki eivät käytäkään sitä omaa suosikkia.
Mulle on ihan sama mitä käyttöjärjestelmää ihmiset käyttää. Käyttäkää vaikka Vistaa, se ei ole minulta pois. Ihan oikeasti. Se miksi olen täällä esittämässä vasta argumenttejä (tai flamettamassa kuten Janne sanoo), on juuri tuo älytön distrosokeus joka suurta osaa Ubuntun käyttäjistä vaivaa. Mikään muu distro ei osaa tehdä mitään hyvin, kaikki muut on hitaita, raskaita, tai tosi vaikeita käyttää paitsi ah niin ihanassa Ubuntussa jossa toimii kaikki, eikös niin? Kumma juttu että jos se toimii niin vaivattomasti ja ongelmitta aloittelijasta asiantuntijaan, silti tämä foorumi on täynnä ihmisten kirjoituksia ongelmista joihin he ovat törmänneet.

Distroja on pilvin pimein ja Ubuntu tai openSUSE ei taatusti ole paras joka asiassa. Jotenkin vain toivoisi vähän avarakatseisuutta tältä porukalta, ei sen enempää. Muut distrot ei ole paskoja sen takia että ne ei ole Bununtuja.

onnea vaan.
Kiitti sitä samaa.

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #135 : 10.07.07 - klo:19.42 »
Onhan sitä Opensusen foorumillakin hurmosta. Ompi kokemusta.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #136 : 10.07.07 - klo:21.47 »
Kaipa tuo "hurmahenkisyys" syntyy useimiten siitä kun Linux toimii niin kuin pitääkin noobin koneessa.
Kyllä siinä riemu on ylimmillään  :D
Onhan tällä foorumilla tavattu monia muihin distroihin siirtyneitä, enkä yhtään epäile etteivätkö mielestään ole siirtyneet heille parempaan / sopivampaan jakeluun.
Ubuntu vaan sattuu olemaan yksi aloittelia ystävällisimmistä distroista  ;)
Poistuu taka vasemmalle - - -

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #137 : 10.07.07 - klo:21.55 »
I"Se mihin Ubuntussa nimenomaan kyllästyin oli se joukkopsykoosi jossa tää porukka on. Hirveä hurmos ja hehkutus päällä joka paikassa. "

Kieltämättä olen itsekkin muutaman sarkastisen viestin aiheesta lähettänyt. Ja nyt täytyy muistaa se, että Ubuntu on nyt se nro:1. Kuinka moni vaihtaa, kun/jos joku muu distro menee ohi. PcLinuxOs on jo lähellä, ja esim Mint voi houkutella monia...

[/quote]
"Se miksi olen täällä esittämässä vasta argumenttejä (tai flamettamassa kuten Janne sanoo), on juuri tuo älytön distrosokeus joka suurta osaa Ubuntun käyttäjistä vaivaa."
[/quote]

Haloo kaveri, olet Ubuntufoorumilla! Jos täällä ei puolusteta Ubuntua, niin missä sitten?

[/quote]
"Distroja on pilvin pimein ja Ubuntu tai openSUSE ei taatusti ole paras joka asiassa."
[/quote]

Olet kyllä OpenSusea kehuessasi valinnut imho kyllä melko Corollan, varsinkin jos KDE:tä vielä käytät...

Higgins







janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #138 : 10.07.07 - klo:21.56 »
Itse olin aiemmin aktiivinen Ubuntun käyttäjä. Se mihin Ubuntussa nimenomaan kyllästyin oli se joukkopsykoosi jossa tää porukka on. Hirveä hurmos ja hehkutus päällä joka paikassa. Mitään muuta distroa ei voida ajatellakkaan, joka ikinen asia on tehty juuri parhaiten Bubuntussa jne.

niin, ihmiset näkee sitä mitä he haluavat nähdä. itse olen käyttänyt useampaa eri distroa (vuosia) ja kokeillut matkan varrella lukuisia muita, tostivasti. olen humannut, että tämän hetken distrotarjonnasta ubuntu on minulle sopivin. tietty sopivilla rilleillä tuo voi mahdollisesti vaikuttaa hurmokselta ja aiheuttaa vastareaktion.

Mulle on ihan sama mitä käyttöjärjestelmää ihmiset käyttää. Käyttäkää vaikka Vistaa, se ei ole minulta pois.

sinä et välitä, mutta silti rummutat opensusen puolesta ubuntufoorumilla. jepjep.

Se miksi olen täällä esittämässä vasta argumenttejä (tai flamettamassa kuten Janne sanoo), on juuri tuo älytön distrosokeus joka suurta osaa Ubuntun käyttäjistä vaivaa.

väitätkö, että esim. tämä tai edellinen viestisi ovat järkiperäistä ja rauhallista argumentointia? ehkäpä minä tosiaan olen väärässä väittäessäni sinun suhtautuvan asiaan hieman turhan tunnepitoisesti, mutta ainakaan tällä hetkellä minusta ei tunnu siltä.

Mikään muu distro ei osaa tehdä mitään hyvin, kaikki muut on hitaita, raskaita, tai tosi vaikeita käyttää paitsi ah niin ihanassa Ubuntussa jossa toimii kaikki, eikös niin?

kaikissa käyttämissäni järjestelmissä on omat ongelmansa, mutta minulle ubuntun ongelmat ovat käyttötarkoitustani silmälläpitäen vähiten häiritsevät. minulle ubuntu on varsin hyvä kompromissi ja jos löydän jotain vielä parempaa, niin vaihdan hyvin todennäköisesti siihen (sekä kotikoneella, palvelimella, että töissä).

Kumma juttu että jos se toimii niin vaivattomasti ja ongelmitta aloittelijasta asiantuntijaan, silti tämä foorumi on täynnä ihmisten kirjoituksia ongelmista joihin he ovat törmänneet.

jep, käyttäjämäärän kasvaessa ongelmatkin ilmaantuvat nopeammin, mikä on tietysti hyvä asia. toinen ongelmia aiheuttava tekijä on tietysti aloittelijat ja nähdäkseni uudet käyttäjät ovat varsin hyvä asia, kuten on sekin, että heillä on käytössään toimiva foorumi jolla he voivat keskustella ongelmista joihin ovat törmänneet ja jonka ohjeiden perusteella heillä on ehkä suurempi todennäköisyys ratkaista ongelmat.

enpä muista koskaan törmänneeni käyttöjärjestelmää koskevan foorumiin/palstaan/uutisryhmään jossa ei olisi käsitelty vastaan tulleita ongelmia. mutta tietysti opensuse-miehen mielestä tämä tarkoittaa järjestelmän olevan huono valtaosalle käyttäjistä. vai?

Distroja on pilvin pimein ja Ubuntu tai openSUSE ei taatusti ole paras joka asiassa. Jotenkin vain toivoisi vähän avarakatseisuutta tältä porukalta, ei sen enempää.

avarakatseisuutta on tietty käyttää opensusea?

Muut distrot ei ole paskoja sen takia että ne ei ole Bununtuja.

onko joku väittänyt niin jossain?

minulla on ainakin mielestäni varsin hyvät perustelut sille miksi en käytä debiania, susea, fedoraa, mandrivaa, gentoota, slackwarea, zenwalkia, archia tai vectoria. muut puolestaan tuntuvat olevan sen verran marginaalissa, että tuen jatkuvuuteen ei välttämättä voi aivan yhtä varmasti luottaa.

jollain muulla voi olla toisenlaiset perustelut ja se on ihan ok. pitäisikö minun siitä huolimatta käyttää jotain järjestelmää jonka en koe itselleni sopivan, vain jotta se ei olisi ubuntu? sekö olisi sitä avarakatseisuutta?

onnea vaan.
Kiitti sitä samaa.

eipä kestä ja kiitoksia vain sinullekin.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Ubuntusta Suse:n käyttäjäksi
« Vastaus #139 : 10.07.07 - klo:21.59 »
Distroja on pilvin pimein ja Ubuntu tai openSUSE ei taatusti ole paras joka asiassa. Jotenkin vain toivoisi vähän avarakatseisuutta tältä porukalta, ei sen enempää.

avarakatseisuutta on tietty käyttää opensusea?
Luitko edes lauseita mihin vastasit?