Kirjoittaja Aihe: mp 3  (Luettu 3951 kertaa)

supermaario

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
mp 3
« : 26.03.06 - klo:12.38 »
tuota noin. Appiukolla on koko irwin guudmanin tuotanto, on nääs kova fani! Ja ny se on sitten ostanu sellasen mp3sia toistavan kannettavan cd-soittimen ja pyyti mua sitten polttamaan noita levyjä mp3siksi ja minä kun en oikein ikinä ole musiikkia kuunnellut, niin eipä ole paljoa tarvinnut miettiä näitä asioita!

Kymysys siis kuuluu, Miten saan normi audio cd-levyjen sisällöt mp3siksi??? Polttaminen ei tuottane ongelmia (toivottavasti)!

JPK1990

  • Vieras
Re: mp 3
« Vastaus #1 : 26.03.06 - klo:12.47 »
ekaks tartteet vaikka lamen(ehkä myös liblamen) jotta voit pakata mp3ksi, eli asennat sen se löytyy universen tai multiversen puolelta.

sitten tartteet ohjelman joka osaa ripata/pakata käyttäen tota lamee, serpentine ei siihen pysty ellei sitten itse lisää semmosta ominaisuutta, mutta se on vaikeaa.

sitten vaan gnomebakerilla tai k3b:llä poltat datalevyksi eli filut on filuina.

immoT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Re: mp 3
« Vastaus #2 : 26.03.06 - klo:15.39 »
ekaks tartteet vaikka lamen(ehkä myös liblamen) jotta voit pakata mp3ksi, eli asennat sen se löytyy universen tai multiversen puolelta.

sitten tartteet ohjelman joka osaa ripata/pakata käyttäen tota lamee, serpentine ei siihen pysty ellei sitten itse lisää semmosta ominaisuutta, mutta se on vaikeaa.

sitten vaan gnomebakerilla tai k3b:llä poltat datalevyksi eli filut on filuina.

"Ripperx" ohjelma löytyy ainakin Ubuntun palvelimelta. Lame ja liblame pitää asentaa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: mp 3
« Vastaus #3 : 26.03.06 - klo:15.39 »
Kymysys siis kuuluu, Miten saan normi audio cd-levyjen sisällöt mp3siksi??? Polttaminen ei tuottane ongelmia (toivottavasti)!

rippausohjelmia on graafisella puolella vaikkapa soundjuicer (vaatii vähän virittämistä mp3:n kanssa) ja grip. itse pidin aikaisemmin gripistä ja käytin etupäässä sitä, mutta sittemmin olen siitynyt komentorivipohjaisen abcde-softan käyttöön.

encoderiksi kannattaa mp3:n tapauksessa valita varmaankin juuri tuo jo ehdotettu lame.
Janne

Jerzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Re: mp 3
« Vastaus #4 : 03.08.06 - klo:22.01 »
Olen saanut nyt tuon Musiikkimaijan rippaamaan CD-levyt mp3-muotoon Dapperissa. Breezyssä ei tuottanut läheskään näin paljon vaivaa saada sitä toimimaan. Käsittääkseni FLAC tai Ogg olisivat laadullisesti parempia vaihtoehtoja, mutta kun eivät ole mp3-soittimissa useinkaan tuettuja tyyppejä niin täytyypi tyytyä mp3:iin. Nyt kuuluukin kysymys saako soundjuicerin rippaamien mp3:ien KBPS arvoa nostettua tuosta melko säälittävästä 128:sta esim. 320 KBPS:ään tai jopa VBR:ksi? GooBoxissa se oli ihan valikoista valittavissa, mutta kyseisen ohjelman CDDB-toiminto (levyn tietojen haku: kappaleet yms.) ei toimi itselläni oikeastaan ollenkaan millään levyllä... Toki voisi kiinnostaa myös se millä sen saisi toimimaan?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: mp 3
« Vastaus #5 : 03.08.06 - klo:23.06 »
Nyt kuuluukin kysymys saako soundjuicerin rippaamien mp3:ien KBPS arvoa nostettua tuosta melko säälittävästä 128:sta esim. 320 KBPS:ään tai jopa VBR:ksi?

saound juicerissa ei ole tuota optiota oletuksena vaan se pitää lisätä siihen koodausprofiiliin lamen optioksi. en tiedä millainen sinun asettamasi profiili on, joten en tiedä miten sitä pitäisi muuttaa. jotenkin kuitenkin kuvittelin, että lame tekisi VBR:ää oletuksena, jos sitä ei käsketä tekemään mitään muuta.
Janne

Jerzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Re: mp 3
« Vastaus #6 : 04.08.06 - klo:08.34 »
Sounjuicerini mp3-koodausprofiilin Gstreamer-putki näyttää tältä:

Koodia: [Valitse]
audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc
Tämä siis ihan sieltä Musiikkimaijan Muokkaa-> Asetukset-> Muokkaa profiileja...


JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: mp 3
« Vastaus #7 : 05.12.06 - klo:23.14 »
Kiitti kovasti tuosta abcde:n suosittelemisesta... :) tai no se oli lähinnä maininta että käyttää sitä... ;D mutta, jopa minä hallitsen sen elikäs hyvä on.

Olen ehkä oppinut tämän ubuntun mukana hieman englantiakin koska luin man abcde:ä joka avasi hieman ohjelmaa jotta sitä pääsin käyttämään...sieltä sitä mp3 nyt tulee. Kiitti kovasti.

Muuten...mulla päivitty tähän Edgyyn ilmeisen harmittomasti...en oo huomannu mitään kovinkaan kummallista.
# 21712