Kirjoittaja Aihe: Nvidian (GeForce 6600) ajurien käyttöönotto sekoittaa X:n [RATKAISTU]  (Luettu 3144 kertaa)

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Moi.
Asentelin ajureita näytönohjaimelleni noudatten wikikirjan ohjetta http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto.
Asentelut onnistui, mutta kun yritin ajaa tuota käyttöönottokomentoa:
Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-glx-config enabletuli ensin errori
Koodia: [Valitse]
Error: your X configuration has been altered.
This script cannot proceed automatically. If you believe that this
not correct, you can update the md5sum entry executing the following
command:
md5sum /etc/X11/xorg.conf | sudo tee /var/lib/x11/xorg.conf.md5sum
otherwise edit manually /etc/X11/xorg.conf to change the Driver section
from nv to nvidia.
Tein tuon ohjeen mukaan, eli komentoa
Koodia: [Valitse]
md5sum /etc/X11/xorg.conf | sudo tee /var/lib/x11/xorg.conf.md5sumSe ei antanut mitään palautetta.
Ajoin nyt uudelleen tuon käyttöönottokomennon ja käynnistin X:n uudelleen.
Sinitaustaisella kuvaruudullaa harmaalla pohjalla, reunustettuna kamalilla ihmemerkeillä, oli teksti tyyliin "X:n käynnistäminen ei onnistunut" ja jotain. Palautin X:n vanhat asetukset ohjeella jonka pääte antoi minulle tuon käyttöönottokomennon jälkeen.

Miten saan nuo näyttisajurit asennettua toimiviksi?
« Viimeksi muokattu: 01.12.06 - klo:20.57 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

haka66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Moi.
Asentelin ajureita näytönohjaimelleni noudatten wikikirjan ohjetta http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto.
Asentelut onnistui, mutta kun yritin ajaa tuota käyttöönottokomentoa:
Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-glx-config enabletuli ensin errori
Koodia: [Valitse]
Error: your X configuration has been altered.
This script cannot proceed automatically. If you believe that this
not correct, you can update the md5sum entry executing the following
command:
md5sum /etc/X11/xorg.conf | sudo tee /var/lib/x11/xorg.conf.md5sum
otherwise edit manually /etc/X11/xorg.conf to change the Driver section
from nv to nvidia.
Tein tuon ohjeen mukaan, eli komentoa
Koodia: [Valitse]
md5sum /etc/X11/xorg.conf | sudo tee /var/lib/x11/xorg.conf.md5sumSe ei antanut mitään palautetta.
Ajoin nyt uudelleen tuon käyttöönottokomennon ja käynnistin X:n uudelleen.
Sinitaustaisella kuvaruudullaa harmaalla pohjalla, reunustettuna kamalilla ihmemerkeillä, oli teksti tyyliin "X:n käynnistäminen ei onnistunut" ja jotain. Palautin X:n vanhat asetukset ohjeella jonka pääte antoi minulle tuon käyttöönottokomennon jälkeen.

Miten saan nuo näyttisajurit asennettua toimiviksi?
Hei, mä olen tod. näköisesti täysin tietämätön asiasta mutta jostain luin että jossain tilanteessa pitäis  manuaalisesti käydä muuttamassa
arvo nv --> nvidia .. varmaankin tuolla xorg.conf -filessä ... eikös tuo ilmoittanutkin jotain sellaista?
Joku tietävämpi voisi varmaan kertoa olenko ihan väärässä...

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Hei, mä olen tod. näköisesti täysin tietämätön asiasta mutta jostain luin että jossain tilanteessa pitäis  manuaalisesti käydä muuttamassa
arvo nv --> nvidia .. varmaankin tuolla xorg.conf -filessä ... eikös tuo ilmoittanutkin jotain sellaista?
Joku tietävämpi voisi varmaan kertoa olenko ihan väärässä...
Tarkotakkohan tota kohtaa. Ei ainakaan siinä filessä ollut muita järkevän näköisiä kohtia kun toi.
Koodia: [Valitse]
Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6600 GT]"
Driver "vesa"
BusID "PCI:2:0:0"
EndSection
Ei lue "nv" eikä "nvidia". Pitäisikö tuo korvata "nvidia" tesktillä. Miksiköhän siinä lukee "vesa"? En sitä ainakaan sinne ole kirjoittanut itse.

File näyttää myös väittävän korttini olevan 6600 GT, vaikka olen kyllä erimieltä tuosta GT liitteestä.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Sainkin tuon homman toimimaan ihan itsekseni. Sovelsin eräästä topicista hiukan ja kirjoitin päätteeseen
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg ja sitten ajoin tuon
Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-glx-config enableTämän jälkeen tuli kiltisti Ubuntun kirjautumisikkuna näkyviin ja homma näyttäisi toimivan.

Olisi kuitenkin pari asiaa vielä kysyttävänä:
Miten voin tarkistaa että näyttikseni ajurit todella toimivat oiken?
Mite Ubuntun näyttötarkkuudeksi voi vaihtaa 1280x1024 kun tuo näytän tarkkuuden säätö ei pysty minulla kuin 1024x768 asti?
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Lainaus
Mite Ubuntun näyttötarkkuudeksi voi vaihtaa 1280x1024 kun tuo näytän tarkkuuden säätö ei pysty minulla kuin 1024x768 asti?

No voisit vaikka ajaa tuon
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgmutta ilman -phigh valitsinta. Silloin voit valita mitä resoja haluat käyttää jne jne. Ja ajuriksi valitset sitten "nvidia".
Kannattaa kuitenkin ottaa wanhasta xorg.conf filusta ensin varmuuskopio.

Eli siis:
Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Lainaus
Miten voin tarkistaa että näyttikseni ajurit todella toimivat oiken?

Niin tarkoitatko 3D kiihdytystä vai?

Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep direct
Jos lukee "direct rendering: Yes" niin 3D pelaa.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Niin tarkoitatko 3D kiihdytystä vai?

Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep direct
Jos lukee "direct rendering: Yes" niin 3D pelaa.
Joo sitäpä juuri. Kiitos. Homma toimii.

No voisit vaikka ajaa tuon
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgmutta ilman -phigh valitsinta. Silloin voit valita mitä resoja haluat käyttää jne jne. Ja ajuriksi valitset sitten "nvidia".
Kannattaa kuitenkin ottaa wanhasta xorg.conf filusta ensin varmuuskopio.

Eli siis:
Koodia: [Valitse]
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Juu. Tuokin kyllä toimii. Minulla vain tuon kanssa todellinen noobi-ongelma.
(Pinnistä pinnistä, kyllä kehtaat kysyä...)...niin kun se tuli siihen näyttötarkkuuskohtaan niin millähän napilla saan sen tähden sinne, enterillä se vaan ottaa että ok ja siirtyy seuraavaan ilman että se haluamani näyttötarkkuus tulee valituksi (...no selvisithän siitä, ei se niin noloa ollut)?
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Välilyönti?

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Välilyönti?
No sehän se  :).
Kiitos, mutta ongelma ei vielä aivan ratkennut, nyt kun saan sen ruksin oikeaan kohtaan minun pitäisi vielä saada se alalaidan <Ok> punaiseksi ja sitten enterillä jatkamaan. jos painan vain enteriä kun olen näyttötilan ruksinut ei se ilmeisesti riitä koska en pysty vieläkään vaihtamaan tuohon 1280x1024 tilaan.
Kyse on siis näppäimestä, jolla pääsen pois tuosta ruksi ruutuun valikosta ja <Ok> näppäimen valituksi. Toisen tyyppisissä listoissa, kuten näytönohjaimen valmistajan valitsemiskohdassa, pääsen kyseiseen paikkaa "oikealla päin" -näppäimestä, mutta nyt tarvitsisin jonkun muun.
Ymmärsiköhän kukaan?
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Välilyönti?
No sehän se  :).
Kiitos, mutta ongelma ei vielä aivan ratkennut, nyt kun saan sen ruksin oikeaan kohtaan minun pitäisi vielä saada se alalaidan <Ok> punaiseksi ja sitten enterillä jatkamaan. jos painan vain enteriä kun olen näyttötilan ruksinut ei se ilmeisesti riitä koska en pysty vieläkään vaihtamaan tuohon 1280x1024 tilaan.
Kyse on siis näppäimestä, jolla pääsen pois tuosta ruksi ruutuun valikosta ja <Ok> näppäimen valituksi. Toisen tyyppisissä listoissa, kuten näytönohjaimen valmistajan valitsemiskohdassa, pääsen kyseiseen paikkaa "oikealla päin" -näppäimestä, mutta nyt tarvitsisin jonkun muun.
Ymmärsiköhän kukaan?
Juu, tabulaattori?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Juu, tabulaattori?
Kiitos. Tosin olin hiukan hätäinen. Tuo asia oli näköjään mennytkin perille ihan tuolla enterillä.
Pitikin vain käynnistää X uudelleen  :D, mutta nyt tiedän ensi kerran varalle.

Aloittelijamoka, enköhän vielä joskus opi...  ;)

Kiitos kaikille avun antajille.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.