Kirjoittaja Aihe: Osiointitaulun näkymä  (Luettu 4450 kertaa)

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Osiointitaulun näkymä
« : 24.11.06 - klo:20.41 »
Olen asentamassa Ubuntua Xp:een rinnalle ja haluan olla 100% varma mitä teen, eli:
Mitä minun pitää tuossa kuvassa muokata? Mihinkä kirjoitan mitäkin? Ubuntulle haluaisin tilaa 15gb.



Debian 7.2

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #1 : 24.11.06 - klo:20.58 »
Hyvä kun kysyt! Ensimmäisen kerran kun asensin Ubuntun tuhosin samalla omia tiedostojamme osioita sotkemalla...

Eheytä ensin ntfs -levy Windowsissa ja sitten tule taas Ubuntun asennukseen. Pienennä Ntfs -osiota niin, että varaamatonta tilaa jää 15gt. Siihen tilaan Ubuntu osaa tehdä tarvitsemansa osiot itse.
alias vililikku

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #2 : 24.11.06 - klo:21.14 »
Kannattaa tehdä oma osio homelle. Säilyy asetukset, omat tiedostot ym, vaikka asentaisi ubuntun uudelleen.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #3 : 24.11.06 - klo:21.15 »
Kannattaa tehdä oma osio homelle. Säilyy asetukset, omat tiedostot ym, vaikka asentaisi ubuntun uudelleen.
Sitä ei ehkä kannata tehdä aloittelijavaiheessa. Saa sen homen aika helposti tar -palloksi ja sen voi siirtää vaikka ntfs -osiolle jos pitää Ubuntu uusiksi asentaa.
alias vililikku

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #4 : 24.11.06 - klo:21.50 »
Taidan vielä käyttää näitä havainnollistavia kuvia:



Eli annan tuon vaihtoehdon olla päällä ja säädän tuota palkkia, mutta kumpaan suuntaan? Tämä 38gb siis tarkoittaa tyhjää tilaa eli säädän vaikka 25gb ja Xp:lle jää silloin 35gb? Tämänkö jälkeen Ubuntu itse tekee tuolle tyhjälle tilalle swapin ja muut osiot?
« Viimeksi muokattu: 24.11.06 - klo:21.52 kirjoittanut Paviaani »
Debian 7.2

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #5 : 24.11.06 - klo:21.55 »
Kun eheytit levyn, mene muokkaa itse osiotauluja ja vapauta Ntfs -osiolta niin paljon tilaa kun haluat Ubuntulle annettavan. Sitten palaa takaisin ja valitse Käytä suurinta yhtenäistä vapaa tilaa. Muistithan ottaa varmuuskopiot kaiken varalta tärkeistä tiedostoista!
alias vililikku

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #6 : 25.11.06 - klo:11.44 »
Kun eheytit levyn, mene muokkaa itse osiotauluja ja vapauta Ntfs -osiolta niin paljon tilaa kun haluat Ubuntulle annettavan. Sitten palaa takaisin ja valitse Käytä suurinta yhtenäistä vapaa tilaa. Muistithan ottaa varmuuskopiot kaiken varalta tärkeistä tiedostoista!

Eli pystyisin periaatteessa painamaan heti "Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa", mutta silloin Ubuntulla olisi kaikki loppu tyhjä tila eli 32.94gb ja Xp:lle ei jäisi enää mitään? Tuohon "varaamaton" kohtaan ei siis tarvitse koskea? (Ärgh, alan olemaan jo ihan sekaisin, että mitä pitää tehdä ja mitenkä ???,  asioiden yhteenveto voisi olla tähän väliin hyvä juttu. )

Ps. Kiitoksia kärsivällisyydestä.
« Viimeksi muokattu: 25.11.06 - klo:11.54 kirjoittanut Paviaani »
Debian 7.2

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #7 : 25.11.06 - klo:13.44 »
Lainaus
Eli pystyisin periaatteessa painamaan heti "Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa", mutta silloin Ubuntulla olisi kaikki loppu tyhjä tila eli 32.94gb ja Xp:lle ei jäisi enää mitään? Tuohon "varaamaton" kohtaan ei siis tarvitse koskea?
Eieieieiei. Tee niin kuin sanoin. Mene Muokka itse osiotaulua, sitten pienennä Ntfs osiota niin, että varaamatonta tilaa tulee se 15gt. Sitten palaa takaisin ja valitse Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa.
alias vililikku

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #8 : 25.11.06 - klo:15.03 »
Ahaa, no nyt tajusin. Windowsille jäi jotain 44gb ja varaamaton näytti 15gb ja näinhän sen pitikin mennä. Ubuntu siis asentuu tuolle varaamattomalle-osiolle, kun painan "Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa" ja tekee swapinkin itse?
« Viimeksi muokattu: 25.11.06 - klo:17.03 kirjoittanut Paviaani »
Debian 7.2

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #9 : 25.11.06 - klo:17.34 »
Näin se tekee.
alias vililikku

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #10 : 25.11.06 - klo:18.15 »
Asia selvä ja ainahan vaikka windowsin fdisk:llä pystyy poistamaan pieleen menneet osiot. Pitääkö Grub asentaa master boot recordiin (vai mikä lie) vai asentuuko automaattisesti?
Debian 7.2

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #11 : 25.11.06 - klo:18.17 »
Grub asentuu automaattisesti oikeaan paikkaan.
alias vililikku

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #12 : 25.11.06 - klo:18.51 »
Hyvä juttu. Taidanpa asentaa.
Debian 7.2

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #13 : 25.11.06 - klo:22.25 »
Hyvä juttu. Taidanpa asentaa.
Muistithan varmuuskopiot?
alias vililikku

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Osiointitaulun näkymä
« Vastaus #14 : 25.11.06 - klo:23.18 »
No vielä en päässyt asentamaan, kun pitäis tosiaan polttaa levylle valokuvat yms. Pitää toivoa, että en konetta täysin sekaisin saa. Mutta jos ei kokeile, ei opi!
Debian 7.2