Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 6.10 ja Winosion näkyviin saaminen.  (Luettu 2014 kertaa)

Corsair44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Ubuntu 6.10 ja Winosion näkyviin saaminen.
« : 22.11.06 - klo:21.31 »
Eli olen nyt onnistuneesti asentanut Ubuntun läppäriini FS Amilo PI1556.

Kaikki tuntuu toimivan Wlania myöten. Kovo on 120giganen. Alkuperäinen WinXP Home on edelleen olemassa NTFS osiolla. Win levyllä on MP3 ja divx tiedostoja joita haluisin koittaa toistaa Ubuntun puolelta. Kuinka saan NFTS osion näkyviin niin että sitä voisi lukea ja että se löytyisi jatkossa automaattisesti.

Minulla on myös LACIEN 250 giganen USB levy joka on NTFS muodossa kuinka sen käyttäminen onnistuu vai onnistuuko ollenkaan?

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Re: Ubuntu 6.10 ja Winosion näkyviin saaminen.
« Vastaus #1 : 22.11.06 - klo:22.35 »
Mountaus onnistuu kun lisäät windowsin etc/fstab tiedostoon.
Tiedosto on kirjotus suojattu eli aukaise se super userina päätteessä komennolla sudo gedit /etc/fstab

Usb- levylle voit  joutua luomaan käynnistimen työpöydälle jos kone ei sitä automaattisesti tunnista.
Xp-puolelle löytyy paljon erilaisia ext-ajureita joilla saa linukan näkyviin taas winukas, googlella löytyy.

Keskustelua mountauksesta:
http://ratkaisu.net/smf/index.php?topic=139.msg682#msg682

Mulla usb- levy on fstab tiedostossa määritelty näin:

/dev/sda6        /media/usb1     auto    rw,user,noauto  0       0


Ja windows

# /dev/sda1
/dev/sda1 /media/windows/ ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1

Todennäköisesti nuo sda perässä olevat järjestynumerot ovat erit sulla, sda? kertoo laitteen sijainni tai osion eli esim  mulla windows on ekalla osiolla eli sen sda numero on luonnollisesti 1 (sda1), aina nää ei kyllä mene näin järkevästi.
Jos sinulla löytyy järjestelmä ohjelmista kohta levyt, niin joillakin ubuntun versioilla siellä voi mountata levy osioita näkyviin, kunhan vain olet luonut ensin niille kansiot /media alle. Jotta voit luoda sinne liitoskansioita voit joutua muuttamaan kansion oikeuksia päätteessä sudo chmod 777 /media




« Viimeksi muokattu: 23.11.06 - klo:08.12 kirjoittanut dafl01 »

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu 6.10 ja Winosion näkyviin saaminen.
« Vastaus #2 : 22.11.06 - klo:23.01 »
Minulla on myös LACIEN 250 giganen USB levy joka on NTFS muodossa kuinka sen käyttäminen onnistuu vai onnistuuko ollenkaan?

Linuxin ntfs-tuki mahdollistaa levyltä lukemisen, mutta kirjoittaminen yleisesti ei onnistu.
Kannattaa osioida levy tarkoituksenmukaisesti:
ntfs XP/W2K:ta varten, ext3 tai muu Linux-tiedostojärjestelmä Linuxia varten sekä
yhteiseen käyttöön luku- ja kirjoitusoikeuksin fat32/vfat.
man mount kertoo kaiken osioiden liittämisestä.

Linuxille on toki olemassa kirjoittamiseenkin kykenevä ntfs-ajuri, mutta se on yhä testiversio
eikä näinollen erityisen suositeltava.

Corsair44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.10 ja Winosion näkyviin saaminen.
« Vastaus #3 : 25.11.06 - klo:14.17 »
Kiitos dafl01 meni suoraan noilla sun koodiriveillä nyt NTFS osio näkyy suoraan tiedostoselaimessa.
MP3 ja avit toistuu komeesti. Tää foorumi on ihan huippu juttu.