Kirjoittaja Aihe: Windows levyjen mounttaus.  (Luettu 5370 kertaa)

samppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Windows levyjen mounttaus.
« : 30.10.05 - klo:11.14 »
Terve

Tiedän kyllä että tätä on käsitelty täällä ainakin 100 kertaa. Mutta mulle ei vaan millään mene jakeluun kuinka se tapahtuu.

kysymys 1: Elikkä, millä komennolla saan selville minkä nimisiä NTFS levyasemia minulla on?

Kysymys 2: ja sitten millä komennolla saan ne mountattua siten, että ne näkyvät buutinkin jälkeen.

Sitten kun saan vastauksen tohon kysymys 1:seen niin ilmoitan levyn nimet. Niin joku ystävällinen voi vääntä minulle rautalangasta sen mountaus käskyn =)

kiitos jo paljon etuketään vastauksista.
« Viimeksi muokattu: 30.10.05 - klo:11.29 kirjoittanut samppa »

JPK1990

  • Vieras
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #1 : 30.10.05 - klo:12.42 »
tuossa alla ois omatekoinen ohje ja tuossa vieressä joku muu http://tapsa.terae.net/linux/#fat32
no varmaan qparted:tilla näkyis nää osiot jos haluat asentaa sen niin kirjoita päätteeseen
sudo apt-get install qparted

sitten katot että mikä sen nimi on esim. hda1 on ekan kiintolevyn ensimmäinen osio jne.

sitten teet näin: sudo mkdir /mnt/windows

avaat fstab tiedoston kirjoittamalla päätteeseen
sudo gedit /etc/fstab
lisäät sinne rivin
/dev/hda1     /mnt/windows      vfat    defaults  0 0
hda1 kohdalle sinun osiosi device nimi ja vfatin paikalle ntfs jos kyseinen osio on ntfs osio
välimerkeillä ei ole väliä kunhan ne ovat siellä jos ei lähe toimimaan niin sitten pitää varmaan lisätä tohon defaults jälkeen yks juttu.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #2 : 30.10.05 - klo:12.46 »
Terve

Tiedän kyllä että tätä on käsitelty täällä ainakin 100 kertaa. Mutta mulle ei vaan millään mene jakeluun kuinka se tapahtuu.

kysymys 1: Elikkä, millä komennolla saan selville minkä nimisiä NTFS levyasemia minulla on?

Kysymys 2: ja sitten millä komennolla saan ne mountattua siten, että ne näkyvät buutinkin jälkeen.

Sitten kun saan vastauksen tohon kysymys 1:seen niin ilmoitan levyn nimet. Niin joku ystävällinen voi vääntä minulle rautalangasta sen mountaus käskyn =)

kiitos jo paljon etuketään vastauksista.

Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l /dev/hda

Eli tuo /dev/xxx riippuu siitä miten sulla on noi levyt. eli ensimmäinen IDE väyläinen levy on hda ja toinen hdb ym.
Tuo sitten tulostaa että esim /dev/hda1 NTFS niin sitten vaan näin:

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/fstab
Ja sinne lisäät rivin:
Koodia: [Valitse]
/dev/hda1      /winxp          ntfs    users,ro,umask=0000,nls=utf8    0 0

Eli tuossa tuo /winxp on se kansio minne haluat sen liittää ja se täytyy sitten tietenkin tehdä. Ja teet tuon kaikille osioille jotka haluat liittää. Tietenkin kaikkiin muutat oikean /dev/hdaX ja eri kansion minne liitetään
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /kansion_nimi
PS.ja tuo kansion nimi saa olla ihan mikä itse haluat. Esim /media/c/ tms.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

samppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #3 : 30.10.05 - klo:13.05 »
Kiitos näillä ohjeilla sain kyllä c asemani näkymään, jossa on windows. Minulla on vielä 3 muuta asemaa, miten saan tietää millä nimillä ne on?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #4 : 30.10.05 - klo:13.23 »
Asemaa vai osiota? Asemat kulkee näin hda, hdb, hdc jne. Osioihin tulee esim. hda1, hdc3

toisaalta taas windows-kielessä osiot ovat myös asemia, joten selvennys on tosiaan paikallaan.
Janne

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #5 : 30.10.05 - klo:13.40 »
Tuo sudo fdisk -l /dev/hda tulostaa kaikki osiot jotka tuolla hda levyllä on. eli ne muut näkyy siellä esim /dev/hda3 NTFS niin tuosta tiedät että se on wintous osio ja laitat sen tuonne /etc/fstab:iin samalla lailla kuin tuon c-osion mutta muutat vaan /dev/hda3 ja sitten hakemistoksi johon liitetään niin esim /media/d/ tms.
PS. Ehkä pääsemme helpoimmalla kun laitat tänne mitä tuo sudo fdisk -l /dev/hda komento tulostaa.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

samppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #6 : 30.10.05 - klo:13.44 »
Kiitos paljon. nyt sain toimimaan =)

tarkoitin hda levyn osioita.

samppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #7 : 30.10.05 - klo:14.51 »
Vielä sellanen pikakysymys että: miten noi levyasemien pikakuvakkeet saa pois työpöydältä? ne tulee tohon väkisin kun ne mounttas.

samppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #8 : 30.10.05 - klo:17.01 »
Vielä sellanen pikakysymys että: miten noi levyasemien pikakuvakkeet saa pois työpöydältä? ne tulee tohon väkisin kun ne mounttas.

ei enää hätää, sain jo pois =)

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #9 : 05.11.05 - klo:15.13 »
Ohjeita ntfs-osioiden mounttaamiseen on vaikka kuinka paljon ja tähän mennessä olen siinä jopa onnistunutkin. Kernelin käännön jälkeen homma ei kuitenkaan ole enää onnistunut. Mountattavat osiot ovat s-ata levyllä. Käytössä on 2.6.14 kerneli.

Mounttaus yritys antaa tämmösen tulosteen:

$ sudo mount -t ntfs /dev/sda3 /mnt/Rompetta/
Password:
mount: /dev/sda3 on jo liitetty tai /mnt/Rompetta/ on varattu


Mtab tiedoston mukaan sda3 ei ole liitetty ja /mnt/Rompetta ei pitäs olla minkään muun systeemin varaama.

iiwari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Windows levyjen mounttaus.
« Vastaus #10 : 21.02.06 - klo:01.25 »
Olen koettanut asentaa kiintolevyä jonkin kerran ohjeiden mukaan. Kyseessä ei ole NTFS- eikä FAT32- vaan FAT16-tiedosto. Tein toimenpiteet FAT32-ohjeiden mukaan, siinäkö vika? Järjestelmä/Hallinta/Levyt näyttää hdb:lle liitoskohdaksi  Media/Windows. Levyasemaa ei saa käyttöön, tiedostomuoto näkyy tuntemattomana (Korjaus, nyt näkyy FAT:na). Windows-kansiokaan ei näytä mitään, vaikka oikeudet on kunnossa. Hdb on siis kiintolevy, jolla on runsas tiedosto. Kokona näkyy 111,89 vapaata  tilaa, ja levy on nimellisesti 120 Gt.
« Viimeksi muokattu: 21.02.06 - klo:02.07 kirjoittanut iiwari »