Kirjoittaja Aihe: Mikä tulostin Ubuntulle  (Luettu 8944 kertaa)

typografi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Mikä tulostin Ubuntulle
« : 04.01.06 - klo:15.37 »
Kun olen vasta harkitsemassa lasertulostimen hankkimista Ubuntun kaveriksi, niin olisiko missään listaa laitteista jotka on testattu ja hyvin toimiviksi todettu Linux-ympäristön seurassa.

Noin yleisesti olisi mahtavaa löyttää palvelu josta löytyisi tuotteita jotka todella toimisivat myös tai vain *nix puolella. Näin voisi suosia laitevalmistajia jotka ovat oikealla asialla.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #1 : 04.01.06 - klo:16.24 »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #2 : 04.01.06 - klo:16.27 »
Kun olen vasta harkitsemassa lasertulostimen hankkimista Ubuntun kaveriksi, niin olisiko missään listaa laitteista jotka on testattu ja hyvin toimiviksi todettu Linux-ympäristön seurassa.

missä hintaluokassa?

gigantissa taisi juuri olla tarjouksessa joku samsungin laseri 89eurolla. siinä paketissa lukee ihan tuettujen järjestelmien listalla linux. muistaakseni mys brotherilla oli malleja joissa mainittiin suoraan linux-tuki. jos taas budjetti on edes hitusen suurempi, niin mikä tahansa PS-tulsotin toimii varmasti. sellaisia saa käytettynäkin ihan sopuhintaan.

tuo jo mainittu linuxprintin on hyvä sivu, mutta valitettavasti sieltä puuttuu joitain malleja jotka kaikesta huolimatta toimivat moitteetta. sitä minä itsekin käytin tulsotinta katsellessani.
Janne

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #3 : 10.01.06 - klo:22.18 »
itsekin olen ostamassa tulostinta ja olisi kiva jos se toimisi kunnolla.
missä hintaluokassa?
eli 100e molemmin puolin ja valokuva tulostin(a4 mustesuihku) hyvää jälkeä tekevä.
ja voiko sellaista monitoimilaitetta harkita?

itse olen ajatellut epsonia tai canonia.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #4 : 10.01.06 - klo:22.23 »
itse olen ajatellut epsonia tai canonia.

Olen siinä käsityksessä että Linuxissa HP on varmin valinta. HP tukee julkisesti ja aktiivisesti avoimen lähdekoodin tulostinajureiden ja ohjelmien kehitystä. Muilla tuki ei ole yhtä runsasta, mutta toki hyvin monet tulostimet toimivat moitteetta kaikilta valmistajilta.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #5 : 10.01.06 - klo:22.32 »
Olen siinä käsityksessä että Linuxissa HP on varmin valinta. HP tukee julkisesti ja aktiivisesti avoimen lähdekoodin tulostinajureiden ja ohjelmien kehitystä. Muilla tuki ei ole yhtä runsasta, mutta toki hyvin monet tulostimet toimivat moitteetta kaikilta valmistajilta.

niin no itselläni on hiukan ehkä liian suuret epäluulot hp:n tulostimia kohtaan (tulostuksen hinta ja laatu), mutta pitää laittaa harkintaan.

koskeeko tuo tuki myös hp:n monitoimi laitteita?

itse olin lähinnä noita canonin testi voittajia ajatellut, mutta niiden linux tuki taitaa olla aika heikko.

-edit-
niin ja kiitoksia todella nopeasta vastauksesta

raketti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #6 : 10.01.06 - klo:22.50 »
koskeeko tuo tuki myös hp:n monitoimi laitteita?

Mulla ainakin HP:n PSC-1510 (skanneri,kopio ja tulostus samassa) toimii (ainakin kun viimeks kokeilin) Ubuntun puolella ihan hyvin... Xsanella tuli jotain leikittyä :)

Hieman se on saanut skannauslaadusta moitteita (mm. MikroBitissä), mutta nopea kopiointi ja tulostus...taitaa olla satasen hujakoilla hinta.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #7 : 11.01.06 - klo:10.57 »
tällä hetkellä tulostin vaihtoehdot ovat Epson Stylus DX4850(monitoimilaite), HP PhotoSmart 8150, Epson Stylus Photo R300, Canon PIXMA iP4000.
onko kellään kokemuksia noista?

noista tuo hp olis muuten hyvä mutta sen valmistus on lopetettu joten sen saanti on hiukan epävarmaa.
saa ehdottaa tietysti muitakin(max n. 150e).

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #8 : 11.01.06 - klo:17.10 »
http://www.avasys.jp/english/linux_e/dl_ink.html
tuolla näyttää olevan epson r300 ajureita mitä eroa on R300/R310 for CUPS ja R300/R310 for LPR?
eli vissiin tuo epson R300 toimii linux:ssa ja se oliskin melkein lottovoitto. vielä parempi jos canonin pixma ip4200 toimis, mutta ei pidä liikoja pyytää... :)

-edit-
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=531.msg2774#msg2774
niin ja tuolla joku näytti käyttävän EpsonR300:ta tai ainakin sen kortinlukijaa, joten eikun ostamaan ja sitten ihmettelemään. :)

ja näytti toimivan ainakin toistaiseksi. =)
lataa viestin yläreunassa olevasta linkistä cups rpm:n
ja sitten muutetaan se debin paketiksi
sudo alien pips-spr300_310-cups-2.6.2-2.i386.rpm
sitten vain asentaan
sudo dpkg -i pips-spr300-310-cups_2.6.2-3_i386.deb
ja siteen pitäisi tulostin löytyä automaattisesti tulostin hallinnasta kun ottaa uusi tulostin

tuossa ohjeita miten itse sain Epson Stylus Photo R300:n toimimaan ubuntussa. tai en ainakaan vielä ole huomannut ongelmia sen kanssa.

jos joku tietää kannattaako edes yrittää tuota cd/dvd:n pinnalle tulostusta niin olisin iloinen ohjeista jos se toimii.

« Viimeksi muokattu: 12.01.06 - klo:18.58 kirjoittanut Anssi »

munakuutio-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #9 : 16.08.06 - klo:21.35 »
HP PSC 1510 olisi tuossa tosiaan harkinnan alla. Ystäviltä kuullut että toimii mainiosti kunhan vaih oikeat ajurit hankkii vaikkapa tuolta linuxprintingistä. Ja siellä sanottiin että "toimii moitteetta". Eikä tuollainen 70€ siitä nyt mikään ihan älytön hinta ole.  :)

Nyt voin kokemuksesta sanoa että ainakin Canonin PIXMA-sarjan tulostimet ja monitoimilaitteet ovat sitten sellaisia minkä ostoa kannattaa harkita vain on siihen hurja pakko. Ainakaan PIXMA IP4000 ei herättänyt mitään elonmerkkejä. Voi canon canon, muuten kyllä luotan kyseisen firman tuotteisiin valokuva puolella.


munakuutio-

karvinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #10 : 17.08.06 - klo:17.42 »
Samsung ml-1610 ainakin toimii ubuntun kassa moitteitta. Johto kiinni ja käyttis hoitaa kaikki asetukset itse...

aatu

  • Vieras
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #11 : 17.08.06 - klo:18.04 »
Samsung ml-1610 ainakin toimii ubuntun kassa moitteitta. Johto kiinni ja käyttis hoitaa kaikki asetukset itse...

Jep, toimii heittämällä Samsung ml-1610. Oikein hyvä nopea tulostin ubuntulle :D

peran

  • Vieras
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #12 : 17.08.06 - klo:22.57 »
tällä hetkellä tulostin vaihtoehdot ovat Epson Stylus DX4850(monitoimilaite), HP PhotoSmart 8150, Epson Stylus Photo R300, Canon PIXMA iP4000.
onko kellään kokemuksia noista?

 Enempää muita viestejä lukematta mulla löytyy Epson Stylus Photo R300.

Kokemukset:
Perus A4-tulostukset meni osittain heittämällä.
CD:n tulostusta en Linux-puolella ole vieläkään saanut toimimaan, joten joudun sen takia aina välillä käynnistämään XP:n.
A6-korteille tulostustakaan en ole saanut toimimaan, joten senkin tähden olen joutunut käynnistämään XP:n.
No, mitkä sitten onnistuvat: OpenOffice, Gimp, Kuvankatselin.
T.S. Peruskäyttöön se on aivan välttävä:

Threadi, jossa on ongelmia ratkottu:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1610.msg14638#msg14638

Toisin sanoen, aivan kaikkia ongelmia emme ole pysytyneet aivan tyydyttvästi ratkomaan.

Yleisesti ottaen olen kuitenkin ihan tyytyväinen tulostimeeni.   ;)

Edit: P.S. Kortinlukija näyttää toimivan Ubuntussa.
« Viimeksi muokattu: 17.08.06 - klo:22.59 kirjoittanut peran »

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #13 : 18.08.06 - klo:11.54 »
HP PSC 1510 olisi tuossa tosiaan harkinnan alla. Ystäviltä kuullut että toimii mainiosti kunhan vaih oikeat ajurit hankkii vaikkapa tuolta linuxprintingistä. Ja siellä sanottiin että "toimii moitteetta". Eikä tuollainen 70€ siitä nyt mikään ihan älytön hinta ole.  :)

Nyt voin kokemuksesta sanoa että ainakin Canonin PIXMA-sarjan tulostimet ja monitoimilaitteet ovat sitten sellaisia minkä ostoa kannattaa harkita vain on siihen hurja pakko. Ainakaan PIXMA IP4000 ei herättänyt mitään elonmerkkejä. Voi canon canon, muuten kyllä luotan kyseisen firman tuotteisiin valokuva puolella.


munakuutio-

joo hp:t toimii pääsääntöisesti linux:ssa kohtuu hyvin.
canon ei ilmeisesti edelleenkään ole kiinnostunut linux käyttäjistä. hiukan sielläkin on herätty, mutta eipä mitään ihmeitä vielä ole tapahtunut.

itselläni on Epson Stylus Photo R300 kun satuin saamaan sen kohtuu edullisesti. se toimii välttävästi tulostaa sen mitä tarvitsen voisi toimia paremminkin. ja sen kortinlukija toimii hyvin ubuntussa. useampaakin korttimallia siihen on tullut laitettua ja kaikki on lukenut.

Sarkas

  • Vieras
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #14 : 18.08.06 - klo:21.05 »
Yllätys yllätys Samsung CLP-500 värilaser alkoi myös pelittää
kun haki Samsungin sivulta uuden ohjaimen.

20060711104257781_UnifiedLinuxDriver.tar.gz

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #15 : 20.08.06 - klo:13.32 »
Yllätys yllätys Samsung CLP-500 värilaser alkoi myös pelittää
kun haki Samsungin sivulta uuden ohjaimen.

20060711104257781_UnifiedLinuxDriver.tar.gz
tuossa huvikseni kurkattua tuonne valmistajan sivulle tulin siihen tulokseen että taitaa olla canon lbp-660:n korvaaja samsung, sitten kun raskin tuon laserin vaihtaa uuteen, jos ei canonilla herätä tähän päivään. :)
samsungilla näyttäisi olevan hyvä tuki linuxille ainakin laser tulostimissa.

roikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #16 : 02.12.06 - klo:23.21 »
Tulostimeni Epson Stylus Photo R300 lakkasi kummasti toimimasta. Muutama päivä sitten, kun yritin tulostaa sillä, niin tuntui kuin se ei olisi ollut lainkaan kiinni koneessa. Kiireessäni menin Windowsin puolelle ja siellä tulostin ihan oikein. Sitten kun taas ehdin palata koneelle, selailin näitä keskusteluja ja koitin pistaa tulostimen ja asentaa sen takaisin, mutta gnome-cups asentaja ei enää löytänyt koko laitetta. Olen yrittänyt epätoivoisesti etsiä tietoa netistä ja asennella kaikkia asiaan liittyvää, kuten tämän pips-spr300-310-cups_2.6.2-3_i386 -ajurin. Aijemmin tulostin toimi ihan hyvin ilman sitäkin?

peran

  • Vieras
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #17 : 02.12.06 - klo:23.27 »
Olen siinä käsityksessä että Linuxissa HP on varmin valinta. HP tukee julkisesti ja aktiivisesti avoimen lähdekoodin tulostinajureiden ja ohjelmien kehitystä. Muilla tuki ei ole yhtä runsasta, mutta toki hyvin monet tulostimet toimivat moitteetta kaikilta valmistajilta.

 Väittäisin sinun olevan hivenen väärässä. PostScript-tulostin on käsittää varmin valinta - tosin HP taitaa tulla jo kakkosena.

 Korjatkaa, jos olen väärässä, sillä harvoin Timo on väärässä.   ;)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #18 : 03.12.06 - klo:01.01 »
Väittäisin sinun olevan hivenen väärässä. PostScript-tulostin on käsittää varmin valinta - tosin HP taitaa tulla jo kakkosena.

 Korjatkaa, jos olen väärässä, sillä harvoin Timo on väärässä.   ;)

no, käytännössä mikä tahansa postscript-tulostin toimii varmasti ja PPD:n kopioimisella saa valikkoihinkin suoraan kaikki tuetut optiot. kaikki HP puolestaan eivät toimi, joten siinä mielessä postscript-tulostin on varmin valinta.

tietty kääntöpuolena tässä on se, että oikea rauta maksaa jonkin verran enemmän kuin softaan luottavat viritykset, mutta toisaalta toimiikin paremmin. lisäksi noita postscriptiä natiivisti puhuvia tulostimia alkaa saamaan jo suhteellisen edullisesti eivätkä ne ole vain firmojen ja 'ammattilaisten' saatavilla.
Janne

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Mikä tulostin Ubuntulle
« Vastaus #19 : 03.12.06 - klo:20.19 »
gigantissa taisi juuri olla tarjouksessa joku samsungin laseri 89eurolla. siinä paketissa lukee ihan tuettujen järjestelmien listalla linux. muistaakseni mys brotherilla oli malleja joissa mainittiin suoraan linux-tuki. jos taas budjetti on edes hitusen suurempi, niin mikä tahansa PS-tulsotin toimii varmasti. sellaisia saa käytettynäkin ihan sopuhintaan.

Itse suosittelisin kääntymään käytettyjen puoleen vaikka budjetti ei tuon isompi olisikaan. Nopeasti katsottuna Huuto.net:stä löytyi useampikin hyvältä vaikuttava tulostin kohtuulliseen hintaan ja pienellä onnella niissä on jopa enemmän mustejauhetta jäljellä kuin mitä uuden edullisen Samsung-laserin demokasetissa on. Vielä jos ostaa verkkotulostimen niin sen saa helposti jaettua useammankin koneen kesken.