Kirjoittaja Aihe: Verkko häviää  (Luettu 3990 kertaa)

kekke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Verkko häviää
« : 02.09.05 - klo:07.35 »
Jonkin verran on näköjään ongelmia adsl:n kanssa, mutta tällaisesta en löytänyt aikaisempaa keskustelua, eli:

Mulla on koneessa kaksi s-ata levyä, joista toisella on XP ja toisella Ubuntu ja kummatkin toimii hienosti grub:n kautta, mutta Ubuntu jämähtää hetkeksi boottivaiheessa kohtaan "Configuring networking interfaces" (en muista oliko se ihan sanasta sanaan toi). Minuutin tuumittuaan jatkaa boottia ja ruudussa vilahtaa, että joku päätyi "Fail". Tämän jälkeen täytyy kirjautua pääkäyttäjänä ja käydä verkkoasetuksista täppäämässä "tämä laite on konfiguroitu" vaikka ko. kohdassa on täppä jo valmiina. => tämän jälkeen netti toimii kuin ennenkin.

Mutta tämä tapahtuu vain jos välillä käynnistän koneen välillä Wintoosaan! Eli jos käynnistän koneen esim. kaksi kertaa peräkkäin Ubuntuun, niin ongelmaa ei ole.

Pieni ongelma, mutta ärsyttää aina kirjautua pääkäyttäjänä ja sen jälkeen taas ulos ja normaalina käyttäjänä sisään.

Neuvoja otetaan kiitollisena vastaan.

moonstone

  • Vieras
Re: Verkko häviää
« Vastaus #1 : 02.09.05 - klo:08.45 »
Miksi sinä kirjaudut roottina sisään? Kun menet tavan käyttäjänä System -> Network... se kysyy salasanaa (joka on se sama millä kirjauduit) Sieltä vaan Deactivate -> Activate

Tai sitten hävitä windowssi  ;)

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Verkko häviää
« Vastaus #2 : 02.09.05 - klo:12.18 »
Voi olla että kysymys ei ole tästä mutta....

Minulla Ubuntu ei osannut hakea IP:tä adsl motulta. Motukka on mallia Telewell TW-EA200 ja se on reitittimenä.
Wintoossa hakee kiltisti IP:n ja muut kun vaan tökkää johdon kiinni mutta jostain syystä Ubuntu ei tätä tehnyt. Ensimmäisen kerran kun asensin ubuntun, huomasin ettei IP:tä pystytty hakemaan ja luulen että mainitsemasi "Fail" tulee juuri tässä kohtaa, kun DHCP ei osannut antaa IP:tä ubuntulle.
Ongelma ei ole vakava, itse olen manuaalisesti kirjoittanut IP:n, aliverkon peitteen ja oletus yhdyskäytävän ja netti toimii iloisesti. Itselläni manuaalinen konfigurointi on jopa lähes pakollista jotta IP pysyy samana ja ettei porttien ohjaukset ala kusta...

Neuvona sanoisin että koita määrittää Ubuntun IP yms. manuaalisesti ja koita toimiiko homma sitten. Tämä tietty olettaen että reititin jakaa IP:t lähiverkkoosi eikä ISP...


PS. toivottavasti en käyttänyt oikein montaa väärää termiä asioista.... :D
New is now and will never be the same again...

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Verkko häviää
« Vastaus #3 : 14.09.05 - klo:13.41 »
Voi olla että kysymys ei ole tästä mutta....

Minulla Ubuntu ei osannut hakea IP:tä adsl motulta. Motukka on mallia Telewell TW-EA200 ja se on reitittimenä.
Wintoossa hakee kiltisti IP:n ja muut kun vaan tökkää johdon kiinni mutta jostain syystä Ubuntu ei tätä tehnyt. Ensimmäisen kerran kun asensin ubuntun, huomasin ettei IP:tä pystytty hakemaan ja luulen että mainitsemasi "Fail" tulee juuri tässä kohtaa, kun DHCP ei osannut antaa IP:tä ubuntulle.
Ongelma ei ole vakava, itse olen manuaalisesti kirjoittanut IP:n, aliverkon peitteen ja oletus yhdyskäytävän ja netti toimii iloisesti. Itselläni manuaalinen konfigurointi on jopa lähes pakollista jotta IP pysyy samana ja ettei porttien ohjaukset ala kusta...

Neuvona sanoisin että koita määrittää Ubuntun IP yms. manuaalisesti ja koita toimiiko homma sitten. Tämä tietty olettaen että reititin jakaa IP:t lähiverkkoosi eikä ISP...


PS. toivottavasti en käyttänyt oikein montaa väärää termiä asioista.... :D

Miksipä tahdot käyttää TW-EA200:ta reitittimenä? Tuossahan on vain yksi portti molempiin suuntiin, joten siltaavana tuo välittää suoraan kaikki operaattorilta saadut arvot eteenpäin koneen verkkokortille ja ainakin itselläni toimii oletusarvoilla ja DHCP:llä kuin unelma (Baana ADSL).

Jos laitatte modeemit reitittimeksi, niin luultavasti niiden asetuksia täytyy käsin säätää, jotta sieltä välittyisi nuo kaikki tiedot verkkokortille asti.

ja kekke: onhan sulla varmasti valittuna DHCP tuossa konfiguraatiossa?

Mikko

Mikko Saarinen

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Verkko häviää
« Vastaus #4 : 14.09.05 - klo:15.15 »
Voi olla että kysymys ei ole tästä mutta....

Minulla Ubuntu ei osannut hakea IP:tä adsl motulta. Motukka on mallia Telewell TW-EA200 ja se on reitittimenä.
Wintoossa hakee kiltisti IP:n ja muut kun vaan tökkää johdon kiinni mutta jostain syystä Ubuntu ei tätä tehnyt. Ensimmäisen kerran kun asensin ubuntun, huomasin ettei IP:tä pystytty hakemaan ja luulen että mainitsemasi "Fail" tulee juuri tässä kohtaa, kun DHCP ei osannut antaa IP:tä ubuntulle.
Ongelma ei ole vakava, itse olen manuaalisesti kirjoittanut IP:n, aliverkon peitteen ja oletus yhdyskäytävän ja netti toimii iloisesti. Itselläni manuaalinen konfigurointi on jopa lähes pakollista jotta IP pysyy samana ja ettei porttien ohjaukset ala kusta...

Neuvona sanoisin että koita määrittää Ubuntun IP yms. manuaalisesti ja koita toimiiko homma sitten. Tämä tietty olettaen että reititin jakaa IP:t lähiverkkoosi eikä ISP...


PS. toivottavasti en käyttänyt oikein montaa väärää termiä asioista.... :D

Miksipä tahdot käyttää TW-EA200:ta reitittimenä? Tuossahan on vain yksi portti molempiin suuntiin, joten siltaavana tuo välittää suoraan kaikki operaattorilta saadut arvot eteenpäin koneen verkkokortille ja ainakin itselläni toimii oletusarvoilla ja DHCP:llä kuin unelma (Baana ADSL).


Mikko

Vaikkapa siksi, että sisäverkko on paremmin turvassa kräkkeröinti yrityksiltä.

Tuossa itsekkin jouduin ongelmian takia käyttämään modeemia sillattuna jonkin aikaa ja silloin luonnollisesti oli myös firewallit päällä
siinä kiinne olevissa koneissa. Ja voi sitä hittien määrää. :)


Mtz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Verkko häviää
« Vastaus #5 : 17.09.05 - klo:19.34 »
Mikähän siinä mulla on että..useesti ubuntussa netti vain "katkeaa" ja menee toimimattomaksi , deactivate/activate lähiverkko ni taas toimii? windowsin puolella ei tuota ainakaan tee..sama juttu oli hoaryssa.. :S
ASRock K8UPGRADE-nForce3
AMD Sempron 2800+ Stable OC ~1,92ghz
2 x 512mb DDRAM
GF 7600GS 256mb
Sound Blaster Live! 5.1

Ubuntu GNU/Linux Dapper 6.06

For troubleshooting.

kekke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Verkko häviää
« Vastaus #6 : 26.10.05 - klo:10.03 »
Jep, kiitoksia vastauksista. Kaikkea kokeiltuani, ongelma pysyi samana. Nyt korjautui kun päivitin Breezyyn  :) Ongelmasta toiseen:

Asensin Firestarterin => sudo apt-get install firestarter (tai jotain sinnepäin). Nyt Ubuntu narisee jokaisen kirjautumisen yhteydessä että, " You have to have root priviledges to use firestarter" ja toinen herja "Command not found" ko. ohjelma käynnistyy kuitenkin nätisti kun klikkaa valikosta (joskus kysyy salasanaa ja joskus ei)!

Ei ole kauhean loogista, ensin valitetaan oikeuksista ja sitten kuitenkin nätisti käynnistyy valikosta.

Jostain viestiketjusta lueskelin, että Ubuntu ei välttämättä tuota ohjelmaa edes tarvitsisi, vaan palomuuri on koodattu jo valmiiksi jonnekkin? Firestarteri näyttää kuitenkin tasaisin väliajoin, kun joku kolkuttelee.

Jotta mitähän seuraavaksi...

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Verkko häviää
« Vastaus #7 : 26.10.05 - klo:10.14 »
Lainaus
Nyt Ubuntu narisee jokaisen kirjautumisen yhteydessä että, " You have to have root priviledges to use firestarter" ja toinen herja "Command not found" ko. ohjelma käynnistyy kuitenkin nätisti kun klikkaa valikosta (joskus kysyy salasanaa ja joskus ei)!
Eli oot käynnistänyt tuon firestarterin rootin oikeuksilla. Kokeiles käynnistää se konsolista käskyllä:
firestarter

Lainaus
Jostain viestiketjusta lueskelin, että Ubuntu ei välttämättä tuota ohjelmaa edes tarvitsisi, vaan palomuuri on koodattu jo valmiiksi jonnekkin? Firestarteri näyttää kuitenkin tasaisin väliajoin, kun joku kolkuttelee.
Kaikissa Linuxeissa on kerneliin koodattu palomuuri tuo firestarter vain säätää sen asetuksia. Ja valvoo muutenkin tuota liikennettä.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Verkko häviää
« Vastaus #8 : 26.10.05 - klo:13.33 »
Minulla oli ongelma jonkin Blackboxin reititin/palomuurin kanssa, että se ei osannut antaa linuksille omaa IP-osoitetta ja sitten antoi saman kuin wlan-tukiasemalle... seurauksena verkon räjähdys, eli piti koko roska käynnistää uudestaan että toimi... korjautui sillä kun antoi linuksille käskyksi käyttää kinteää IP:tä.