Muut alueet > Yleistä keskustelua

Tiedostojen ja kansioiden nimeämiskäytännöstä

(1/5) > >>

Stargazers:
Tulipas tälläinen kysymys mieleen itselleni, että millä tapaa nimeätte henkilökohtaisia kansioitanne ja tiedostojanne Linuxissa?

Tarkoitan siis sellaista, että kun teette vaikka tekstieditorilla esimerkiksi muistutuksen sunnuntaille, ja pitäisi tiedoston nimistä valita jokin näistä:

a) muistutus_sunnuntaille.txt
b) Muistutus sunnuntaille.txt
c) muistutus sunnuntaille.txt

Mikä vaihtoehdoista olisi käyttämänne?

Toinen nimeämiskysymys. Jos oletetaan että teillä olisi hakemistossa ~ (eli siis kotihakemistossanne) kansioita, vaikkapa
"Valokuvat" ja "Tekstiasiakirjat" ja "Videot" ja "Omat ohjelmointityöt" niin nimeättekö siten, että esimerkiksi "Omat ohjelmointityöt" olisi muodossa

a) omat_ohjelmointityöt
b) omat_ohjelmointityot
c) Omat ohjelmointityöt
d) Omat Ohjelmointityot

Eli käytettekö tiedostoissa ja kansioissa nimissä ääkkösiä? Käytettekö myös isoja ja pieniä kirjaimia, ja käytettekö välilyöntimerkkejä?

Itse käytin windows-aikoina pitkään ja hartaasti aina välilyöntejä kansioiden nimissä, tiedostojen nimissä, isoja alkukirjaimia yms. Muistan hyvin kuinka mp3-tiedostonikin nimesin "Kappaleen nimi.mp3" ja aina manuaalisesti korjasin siihen muotoon jos joku oli korvannut välilyönnit alaviivoilla. Nyt linuxia jo noin vuoden käyttäneenä käytän jokaisessa kansiossa jonka luon vain-ja-ainoastaan pieniä kirjaimia sekä ilman ä ja ö -kirjaimia.

Kiinostaisi tietää, että mitenkä teillä on asian laita hyvät foorumilaiset :)

Ja jos on jotain perusteluita niin toki, nekin ovat tervetulleita. Esim, "näyttää kivemmalta" tai "toimii paremmin tabitukset".
Itsellä yksi syy miksi aloin käyttämään kaikki_yhteen_putkeen_ilman_skandeja.txt tyylisia nimiä kansioissa ja tiedostoissa oli IRSSI sekä shelli. Tabitus kun vain katkeaa aina jos välilyönti tulee vastaan. Kun alaviivat ovat avaruusnapin tilalla, tabitus toimii.

Kelmi:
Aina ilman isoja kirjaimia, ilman välilyöntejä, ilman skandeja. Siis niinkuin sinäkin ja vielä samasta syystä :)

raimo:

--- Lainaus käyttäjältä: Stargazers - 08.11.06 - klo:11.16 ---Eli käytettekö tiedostoissa ja kansioissa nimissä ääkkösiä? Käytettekö myös isoja ja pieniä kirjaimia, ja käytettekö välilyöntimerkkejä?

--- Lainaus päättyy ---

En käytä missään poluissa tai nimissä,
a) mitään erikoismerkkejä (ääkköset, välilyönnit)
b) isoja kirjaimia alkukirjaimina tms. eri kokoisia kirjaimia sekaisin
(ISOJA kirjaimia, vaikkapa README luonnollisesti käytän, koska se on ikäänkuin standardi tapa)

ja ei pitäisi käyttää kenenkään muunkaan, ellei halua ongelmia itselleen (vrt. erilaiset skriptit yms).

Joten
1. kysymykseen vastaukseni on:
a) muistutus_sunnuntaille.txt

2.kysymykseen vastaukseni on:
b) omat_ohjelmointityot

Tosin jos saisin valita vapaasti, niin:
muistutus-sunnuntaille.txt
ja
omat-ohjelmointityot
koska - on minusta jotenkin "tasapainoisempi" kuin _ :)

Erinomainen aihe muuten, kiitos!

Ilmeisesti tästä ei ole vielä tarpeeksi puhuttu, koska ihmiset edelleen käyttävät välilyöntejä ja erikoismerkkejä.
Ja jopa internetissä käyttävät, jossa ne ovat jo lähes kauhistus.
Tosin on tuosta erikoismerkkien ja välilyöntien käytöstä "eräät" yrittäneet
aina välillä huomautella, tälläkin foorumilla, mutta lisä ei pahaa tee, kiitos! ;)

Stargazers:

--- Lainaus käyttäjältä: raimo - 08.11.06 - klo:11.36 ---Tosin jos saisin valita vapaasti, niin:
muistutus-sunnuntaille.txt
ja
omat-ohjelmointityot
koska - on minusta jotenkin "tasapainoisempi" kuin _ :)
--- Lainaus päättyy ---

Ahaa, katsos. Tämä oli aika mielenkiintoinen näkökulma nimeämiseen :)

Itse käytän väliviivaa vain jos pitää erotella valokuvista esim. bändi ja keikkapaikka. Esim "silentium-ravintola_ilokivi-01.jpg" jne.
Tosin, nykyään olen siirtynyt käyttämään "valokuvat/bandin_nimi_ilman_skandeja/keikkapaikka-2006-11-08/" muotoa omalla koneellani.

Samoin kansioissa käytän toisinaan väliviivaa, aina kun pitää erotella onko CDS, EP, MCD vai tavan lätty.

Esimerkiksi:
"/warez/musiikit/n/nightwish/wishmaster/" olisi tavan lätty, koska perässä ei ole muuta, kun taas
"/warez/musiikit/n/nightwish/bless_the_child-ep" olisi EP, josta erotan sen "tavallisella väliliivalla".

Pakko vielä kysyä, jos teette kansioon päivämäärän, teettekö sen "jenkkiläisittäin", eli ensin vuosi, sitten kuukausi ja sitten päivä?
Tyyliin 2006-11-08?

Itse olen huomannut että se on melkeinpä "käytännöllisin", ainakin itsellä, jos samassa kansiossa on usealta eri vuodelta roinaa. Menee suoraan aikajärjestykseen kerta :)

raimo:

--- Lainaus käyttäjältä: Stargazers - 08.11.06 - klo:11.54 ---Ahaa, katsos. Tämä oli aika mielenkiintoinen näkökulma nimeämiseen :)

Pakko vielä kysyä, jos teette kansioon päivämäärän, teettekö sen "jenkkiläisittäin", eli ensin vuosi, sitten kuukausi ja sitten päivä?
Tyyliin 2006-11-08?

Itse olen huomannut että se on melkeinpä "käytännöllisin", ainakin itsellä, jos samassa kansiossa on usealta eri vuodelta roinaa. Menee suoraan aikajärjestykseen kerta :)

--- Lainaus päättyy ---
Heh, no näitä mieltymyksiä tms. on monenlaisia. Kyllä minä myös sitä _ käytän, mutta olen huomannut jotenkin suuntauksen itselläni olevan - käytön suuntaan, enkä oikein muuta selitystä löydä kuin tuon mainitun kummallisen "tasapainoisuuden". :)

Juuri tuosta syystä että aikajärjestys on looginen, käytän vain "jenkkityyliä" .. ainakin kaikissa omissa asioissa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta