Kirjoittaja Aihe: Open Source ohjelmat windowsissa  (Luettu 5005 kertaa)

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Open Source ohjelmat windowsissa
« : 22.10.05 - klo:10.10 »
Mitä mieltä yleensä ootte siitä, kannattaako "mainostaa" winniin saatavia versioita o-s ohjelmista.
Ite oon yleensä suositellu, jos tiedän hyvän ohjelman, joka toimii winissäkin (melkein kaikistahan on jonkulaiset käännökset olemassa). Esim. gimp on ollut useammankin tutun ensimmäinen kontakti vapaaseen maailmaan ja sen käyttö on joissain tapauksissa johtanut jopa tietynlaiseen mikkisoftan hyljeksintäänkin.

Kuitenkin, jos kaverit on ihastellu vaikka näytönsäästäjinä pyöriviä grafiikoita on usein todennu tylysti ettei niitä windowsiin saa; asentakaa linuksi vaikka rinnalle, jos haluutte niitä katella. Asia on mielestäni vähintäänkin kaks ellei nelipippunen. Office-ohjelmien kohdalla OO:n käytön lisääntyminen Wd-ympäristössä on kiistatta eduksi kaikille jos ei muuten niin yhteensopivuuden kannalta ainaskin, mutta toisaalta onhan se "hienoo", jos on itellä toimintoja ja herkkuja mihin muut ei pääse kiinni muutakuin vaihtamalla systeemiä.

Aihe vaan tuli mieleen kun luin jostain jutun tämän Ubuntunkin takana olevan Shuttleworthin panostuksista open CD-projektiin. Ois kiva kuulla (nähdä)? kommentteja muilta.

T. Hilzèé :P

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Open Source ohjelmat windowsissa
« Vastaus #1 : 22.10.05 - klo:10.26 »
Tässä vaiheessa on varmaan pakko kertoa, kuinka itse päädyin käyttämään Ubuntua työpöytäkäytössä.

Olen käytellyt Linuxia serveri käytössä jo reilu kolme vuotta, mutta työpöytä käytössä vasta muutaman kuukauden.
Olen kylläkin joskun koittanut rakennelle Debianista työpöytä Linuxia, mutta luopunut siitä, koska ollut liian suuri urakka.

No samaan aikaan käyttäessäni XP:tä työpöytäkäytössä olen siirtynyt pikku hiljaa käyttämään firefoxia, thunderbirdiä, OO2:sta ja gimpiä. Kun löysin Ubuntun oli siirtyminen jo reilusti helpompaa. Tai itse asiassa siirryin ensin Kubuntuun ja vasta myöhemmin Ubuntuun.

Tällä hetkellä on vielä XP konessani rinnalla, koska jos tarvitsee saada äkkiä jotain tehtyä johon en ehdi etsiä softaa, mutta koitan tässä pikku hiljaa etsiä mieleiseni sovellukset joka asiaan.

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Re: Open Source ohjelmat windowsissa
« Vastaus #2 : 22.10.05 - klo:19.56 »
 ;) Jostain on hyvä aloittaa. Itsekin löysin ubuntun firefoxin tai thunderbirdin ohjeiden alanurkasta ja klikkasin, päädyin kotisivuille lueskeli ja huomasin jo olevani imuroimassa sitä itselleni.

No erinäisten syiden vuoksi ubuntu ei ole vielä tässä koneella mutta tulee sitten uudelle aikanaan! Mutta sitä kautta löysin myös open officen(käytän sitä enemmän kuin microsoftin officea ja siirryn siihen kokonaan ajan kanssa), olen kokeillut abiwordia ja katsellut kiinnostuneena muitakin open puolen ohjelmia joista löytyy win 98 versio. Kuvankäsittely kiinnostaa, ehkä joskus kotisivujen tekeminen (ainakin omien), musa ja dvd ohjelmat tietty.

Joten sillä aikaa kun odottelen Ubuntua itselleni niin kerron ystävilleni firefoxista, thunderbirdistä ja open officesta ja kehoitan kokeilemaan sillä olen niihin itse tyytyväinen. Sillä tavalla se tieto leviää, toiset kokeilee, toiset ei luovu koskaan tutusta ja turvallisesta. Toiset vannoo Applen, OS Tigerin ja McIntoshin nimiin (niin mäkin ja käytän Win 98:ia).

Olen myös kertonut Ubuntusta ystävilleni ja yksi jo on asentanut,toinen kokeilee ja suurin osa on vaan kuunnellut kiinnostuneena innostustani mutta eivät vaihda ehkä koskaan. Mutta ei se mitään jokainen on vapaa valitsemaan ja minä vapaa kertomaan.

Joten kertokaa hyvät ihmiset, jokainen open source ohjelma win ympäristössä on jo ripaus uskallusta kokeilla jotain uutta! Ja kun pääsee hyvän makuun niin ...! ::)
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com