Kirjoittaja Aihe: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla [kysytty]  (Luettu 10523 kertaa)

ufc

  • Vieras
Huomasin, ettei kuvien kroppaus onnistu kaikilta. Teimpä siitä ohjeen. Yleensä on tapana tehdä kroppaus gimp:llä, mutta varsinkin hitaammilla koneilla sen avaaminen voi viedä hetken.

Esim. jos otat screenshottia työpöydästäsi niin yleensä siihen toimii pelkkä "printscreen". Kuten olette varmasti huomanneet silloin kun menu on aktiivinen "Printscreen"-näppäin ei toimi silloin tehdään seuraavasti. Luultavasti tähänkin on joku toinen kikka, ilmoittakaa jos tiedätte. :)

alt + f2
Koodia: [Valitse]
sleep 10 ; gnome-screenshot
eli tämä tekee sen, että odotetaan 10s ja sen jälkeen avataan gnome-screenshot

Avaa kuva gthumb:lla ja tee kuten liitteet näyttävät.




[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 16.08.08 - klo:15.58 kirjoittanut Kari Argillander »

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #1 : 05.04.06 - klo:15.18 »
Hyvä HOWTO. Taisit saada idean minun kuvista vai mitä?
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

ufc

  • Vieras
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #2 : 05.04.06 - klo:17.57 »
Hyvä HOWTO. Taisit saada idean minun kuvista vai mitä?
Joo näin taisi olla kiitoksia vaan kuvasta.  :D

Urmas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #3 : 05.04.06 - klo:21.44 »
Esim. jos otat screenshottia työpöydästäsi niin yleensä siihen toimii pelkkä "printscreen". Kuten olette varmasti huomanneet silloin kun menu on aktiivinen "Printscreen"-näppäin ei toimi silloin tehdään seuraavasti. Luultavasti tähänkin on joku toinen kikka, ilmoittakaa jos tiedätte. :)

Ksnapshot... voi ajastaa ja valita tallennusformaatin.
Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #4 : 06.04.06 - klo:14.43 »
Esim. jos otat screenshottia työpöydästäsi niin yleensä siihen toimii pelkkä "printscreen". Kuten olette varmasti huomanneet silloin kun menu on aktiivinen "Printscreen"-näppäin ei toimi silloin tehdään seuraavasti. Luultavasti tähänkin on joku toinen kikka, ilmoittakaa jos tiedätte. :)

Ksnapshot... voi ajastaa ja valita tallennusformaatin.
Se on KDE/QT-ohjelma, joten sen käyttö ei sovi ainakaan minulle. Integrointi Gnomeen on myös vaikeata. KDE-ympäristössä tosin tätä parempi.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #5 : 06.04.06 - klo:15.06 »
gimpissä on myös kuvankaappaus....

tiedosto > kuvan syöttö > kuvan kaappaus


ja ainakin kokoruudun saa otettua viiveellä...

sitä oon käyttänyt kun tarvitsee tehdä ohjeita joissa pitää olla valikko auki... ;D

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #6 : 06.04.06 - klo:18.08 »
voi myös asentaa scrot - nimisen ohjelman, jolla saa helposti kuvia kaappailtua myös viiveellä.

Suosittelen lämpimästi.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #7 : 06.04.06 - klo:20.54 »
Lainaus
Se on KDE/QT-ohjelma, joten sen käyttö ei sovi ainakaan minulle. Integrointi Gnomeen on myös vaikeata. KDE-ympäristössä tosin tätä parempi.
Lainaus

Tätä en ihan osta. KDE-ohjelmat, joita käytän, toimivat oikein hienosti Gnome-ympäristössä. Esimerkiksi KBabel. KDE-ohjelmien fontitkin saa sovitettu ihan hyvin Gnome-ympäristöön. Alla KSnapshot:



Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

ufc

  • Vieras
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #8 : 06.04.06 - klo:23.04 »
Miksi asentaa sitten myös KDE:n kirjastot?

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #9 : 07.04.06 - klo:05.51 »
Miksi asentaa sitten myös KDE:n kirjastot?

Tietysti sen takia että esimerkiksi kuvakaappauksien tekeminen on silloin oikeasti helppoa. Jos tässä säikeessä opastamasi tapa on Gnomen "helppo" tapa niin ollaan varsin kaukana siitä minkä minä koen helpoksi. Vaivalloinen ja työläs olisivat paljon kuvaavampia sanoja.

Kaukaa viisas asentaa tietysti suoraan KDE:n ja jättää Gnomen niille joilla on aikaa ja energiaa kikkailuun ;)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #10 : 07.04.06 - klo:07.34 »
Se on KDE/QT-ohjelma, joten sen käyttö ei sovi ainakaan minulle. Integrointi Gnomeen on myös vaikeata.
Eikä ole. Senkun asennat pakettienhallinnasta ja alat käyttämään. Löytyy asennuksen jälkeen sieltä graafisten työkalujen joukosta.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #11 : 07.04.06 - klo:17.23 »
Se on KDE/QT-ohjelma, joten sen käyttö ei sovi ainakaan minulle. Integrointi Gnomeen on myös vaikeata.
Eikä ole. Senkun asennat pakettienhallinnasta ja alat käyttämään. Löytyy asennuksen jälkeen sieltä graafisten työkalujen joukosta.
Mites mahtaa ton printscreenin käydä? Taitaa olla edelleen se Gnomen kuvankaappausohjelma olla käytössä.
Miksi asentaa sitten myös KDE:n kirjastot?

Tietysti sen takia että esimerkiksi kuvakaappauksien tekeminen on silloin oikeasti helppoa. Jos tässä säikeessä opastamasi tapa on Gnomen "helppo" tapa niin ollaan varsin kaukana siitä minkä minä koen helpoksi. Vaivalloinen ja työläs olisivat paljon kuvaavampia sanoja.

Kaukaa viisas asentaa tietysti suoraan KDE:n ja jättää Gnomen niille joilla on aikaa ja energiaa kikkailuun ;)
Niin no. Itse asensin SuSen joskus KDE:llä, ja se näytti ihan hyvältä. Sitten kun siirryin Ubuntuun, asensin Gnomen. Syy oli tämä: Kubuntussa ohjelmat eivät olleet kovinkaan vakaita, ja Kubuntussa oli silloin (On vieläkin) erittäin vanha KDE. Kai sen olisi voinut päivittää. mutta en sitten viitsinyt laittaa koko järjeselmää solmuun. Itse sain SuSeni sekaisin 2 kertaa viikossa. Ja muutenkin tuo KDE on jotenkin liian täyteen ahdettu.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Vs: Screenshot aktiiviset ikkunat / kuvien kroppaus gthumpilla
« Vastaus #12 : 16.08.08 - klo:15.58 »
Voisiko ohjeen kirjoittaja/täydentäjät kirjoittaa viestin jossa vahvistavat että     

a) ohje on edelleen käyttökelpoinen Hardyssä (tuorein LTS, tuorein stable) eli uudet ominaisuudet eivät ole poistaneet tarvetta ohjeelle tai että ohjeessa käytetyt työkalut jne ovat edelleen Hardyssä käytössä
b) antavat luvan ohjeen siirtämiseen Ubuntu Suomen wikiin (http://wiki.ubuntu-fi.org). Kts. Wikin lisenssistä jne lisätietoja täältä: http://wiki.ubuntu-fi.org/#head-867666147f48c6b667ec0f6be3f5f16852046770
c) antavat luvan ohjeen siirtämiseen Linux.fi-wikiin (http://linux.fi/index.php/Etusivu). Kts. Wikin lisenssistä jne lisätietoja täältä: http://linux.fi/index.php/Linux.fi:Lisenssi

Sinun ei ole pakko antaa lupaa siirtää ohjetta molempiin wikeihin vastaat tällöin vain joka b:hen tai c:hen kyllä.
Kiitos!
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.