Kirjoittaja Aihe: Senioreille oma keskustelusivu!!  (Luettu 8361 kertaa)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Senioreille oma keskustelusivu!!
« Vastaus #20 : 27.11.06 - klo:22.00 »
Lainaus
- Haluaisin eroon salasanasta. Putkahtelee vastaan liian usein ja katkaisee ajatuksenjuoksun.
Koskas se putkahtelee näkyviin?

Lainaus
Selaimessa normaali maalaaminen ja Ctrl + C. Päätteessä Vaihto + Ctrl + V (Liitä, C:llä kopioi, katso Muokkaa-valikko).
Kätevämpi tapa on maalata teksti ja painaa hiiren rullaa (tai molempia nappeja samaan aikaan) siinä kohtaa mihin haluaa tekstin liitettävän.


Lainaus
Olen n. 30 vuotta käyttänyt tietokoneita mutta olen juniori esim. Vililikkuun nähden: Hän on kai elänyt tietokoneitten maailmassa puolet ikäänsä.
Toteaa Ryppy 70v. edelleen noviisi Linux-maailmassa.
Heh. Jos olen ollut tietokoneiden kanssa puoli elämää niin toiset puoli elämää on mennyt jalkapallon ja salibandyn parissa. ;)
Sanoo Elias 13v. edelleen noviisi Linux-maailmassa.
alias vililikku

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Senioreille oma keskustelusivu!!
« Vastaus #21 : 27.11.06 - klo:22.08 »
Vielä:
- Haluaisin eroon salasanasta. Putkahtelee vastaan liian usein ja katkaisee ajatuksenjuoksun.
- Miten saan toimimaan "miukun" Ctrl+Alt+2. Nyt painettava AltGr+2
- Leikkaa/liitä eli Ctrl+C ja Ctrl+V ei aina toimi. Esimerkiksi täältä löytyvät komennot päätteeseen olisi helpompi siirtää. Kopioituu kyllä hiirellä muttei oikein istu tyyliin.

Pontvil ja Vililikku ehtikin jo, minä lisäilen vähän koska jo kirjoitin, ja minulla on kuvakin sentään! :D

Salasanoista on vähän paha päästä eroon (jos nyt tarkoitat sudo -salasanaa).
Mutta sudo-salasanan muistamisaikaa voi säätää.
Sekin varmasti auttaa jos aikaa vähän kasvattaa, oletus on 5 minuuttia (ei pidä liikaa pidentää sitten).

Katso Vililikkun ohje tuolta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3377.0

Kävisikö Win+2 miukuksi? (mahdollisuuksia on toki muitakin)
Valitse menusta System -> Preferences -> Keyboard ja Layout Options välilehti
ja ruksi kuvan mukaiseen paikkaan, jolloin molemmat Win-näppäimet toimivat kuten AltGr.
Voit myös valita ko. asetuksesta vain vasemman Win-painikkeen (yms).
(kuva suurenee napsauttamalla)

Kun tuo ruksi on paikoillaan, Win+2 tekee kisunhännän @ ja myös kaikki muut vastaavat yhdistelmät toimivat.

Pääteessä (gnome-terminal) kopiointinäppäimet ovat Shift+Ctrl+C ja liitä on Shift+Ctrl+V

Tai/ja voi käyttää Shift+Insert joka toimii niin että jossakin toisaalla on maalattuna haluttu asia
ja tämä maalattu asia liittyy päätteeseen kun päätteessä painaa Shift+Insert
Saman tekee myös hiiren keskinappi (= molemmat korvat yhtäaikaisesti kaksikorvaisessa, tai rulla)

Eli maalaa jokin asia vaikka selaimessa, ja jätä se maalatuksi.
Siirry päätteeseen, ja paina Shift+Insert tai hiiren keskinappi.

« Viimeksi muokattu: 27.11.06 - klo:22.12 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Ranex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Senioreille oma keskustelusivu!!
« Vastaus #22 : 28.11.06 - klo:01.10 »
Hyviä ohjeita, kiitos.

Salasanasta. Otetaan vaikka: Järjestelmä / ylläpito / Synaptic-pakettienhallinta - niin seuraavaksi kysyy salasanaa ennenkuin aukeaa.

Vaikka salasanani on pelkkä tyhjä väli, niin joutuu sen painamaan ja ajatus katkeaa. Tämä ei ehkä häiritsevin kohta katkolle, mutta löytyi äkkiä esimerkiksi.

Joku tietysti miettii että jo on murheet. Olen kuitenkin joutunut käyttämään, epätarkoista (minun kannaltani katsottuna) ohjeista johtuen, runsaasti yritys ja erehdys tekniikkaa.

Olen asentanut koko järjestelmän miljunas kertaa, kun on jossakin tökännyt, enkä ole osannut palauttaa.
En ole vielä kehdannut kysyä helppoa backup tapaa, koska olen jotain aiheesta näiltäkin sivuilta löytänyt mutta en ole kerinnyt riittävästi paneutumaan. Kaipaisin kuitenkin vaikka käynnistys korpun tekemistä, ai että ainakin tuntui aikanaan helpolta vai onko jo dementian alku kullannnut muistot.

Paljon olen yrittänyt ropata. Usein olen etsinyt ohjeita aiheista jotka eivät ole muita vaivanneet. Sain Apachenkin pyörimään mutten yhteyttä ftp:llä. Nyt vasta löysin server-CD jutun ja poltto meneillään. Olen siis yrittämässä kasata LAMPPia. Pitäisikö, jos, miten Apashe, mysql, phpadmin ensin poistaa ja vasta sitten laittaa CD:ltä vai meneekö vaivatta päälle.

XAMPPin sain myös jotenkin pyörimään mutta liikaa virittelyä kirjoitusoikeuksien kanssa ja vedin henkselit yli.

Välillä taas usko loppuu Ubuntussa ja sirryn Xumuntuun, sitten taas takaisin kun siellä seinä tulee vastaan.
Lekat on joutunut piilottamaan ja lähellä on käynyt 2000: siirtyminen. Onneksi sitä ei ollut koneella ja CD:n tunnukset eivät löytyneet riittävän nopeasti.

Jos merkkimäärä häiritsee niin moderaattorit voisivat vihjaista.

peran

  • Vieras
Re: Senioreille oma keskustelusivu!!
« Vastaus #23 : 28.11.06 - klo:02.21 »
Olen asentanut koko järjestelmän miljunas kertaa, kun on jossakin tökännyt, enkä ole osannut palauttaa.
En ole vielä kehdannut kysyä helppoa backup tapaa, koska olen jotain aiheesta näiltäkin sivuilta löytänyt mutta en ole kerinnyt riittävästi paneutumaan. Kaipaisin kuitenkin vaikka käynnistys korpun tekemistä, ai että ainakin tuntui aikanaan helpolta vai onko jo dementian alku kullannnut muistot.
Joops, uudelleenasentaminen on varsin työläs ongelmanratkaisutapa, mutta usein toimiva(, vaikkakaan harvoin järkevin ratkaisumalli).
(Käynnistyskorppuna käypi yleensä asennusromppu, mikäli kone ei enään buuttaa normaalisti Linuxiin).

Paljon olen yrittänyt ropata. Usein olen etsinyt ohjeita aiheista jotka eivät ole muita vaivanneet. Sain Apachenkin pyörimään mutten yhteyttä ftp:llä. Nyt vasta löysin server-CD jutun ja poltto meneillään. Olen siis yrittämässä kasata LAMPPia. Pitäisikö, jos, miten Apashe, mysql, phpadmin ensin poistaa ja vasta sitten laittaa CD:ltä vai meneekö vaivatta päälle.
Oletkohan yrittänyt asentaa moodle ympäristöä, ehkä näiden ohjeiden avulla?
http://www.ee.oulu.fi/~sta/howto/moodle-asennus.iso8859-1.txt

Jos olet, niin ei ehkä olisi pitänyt, koska ko. ympäristön saa ladattua kätevästi pakettien hallinnan kautta.

Perlin asentamista lukuunottamatta LAMPP-ympäristön asentamisen ohje löytyy myös täältä.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=313.0

(Elikkäs siinä on LAMP l. Linux Apache MySql Php).

Välillä taas usko loppuu Ubuntussa ja sirryn Xumuntuun, sitten taas takaisin kun siellä seinä tulee vastaan.
Mikäli tarkoitat Xubuntua, niin sama rakenne siinäkin on, joten samat ratkaisut pätevät molemmissa työpöytä vaan näyttää hivenen erilaiselta. Tosin yleensä ohjeet (tällä foorumilla) ohjeet on kirjoitettu Ubuntulle (joskus Kubuntulle).

Lekat on joutunut piilottamaan ja lähellä on käynyt 2000: siirtyminen. Onneksi sitä ei ollut koneella ja CD:n tunnukset eivät löytyneet riittävän nopeasti.
Palvelimena Linux on omimmillaan, lisäksi 2000:ssa ei kovin tehokkaasti Apache pyöri (ellei muutosta ole lähiaikoina tapahtunut). .NET-ympäristön kokeiluun 2000:nen kuitenkin sopii hyvin.

Jos merkkimäärä häiritsee niin moderaattorit voisivat vihjaista.

Merkkimäärä ei häiritse, ja olet kuvannut hyvin sen, mitä virheitä Windows-ympäristöstä Linux-ympäristöön siirtyessä helposti tulee tehdyksi.

Alku on hankalaa. Ehkä ei koskaan korosteta tarpeeksi, että Wiki kannattaa lukea huolella läpi.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Olet ehkä lukenutkin sen läpi, mutta vanhoista malleista pois oppiminen vie aikansa. Lyhyesti Ubuntu-filosofia ohjelmienasennuksessa on, että ohjelmat asennetaan pääsääntöisesti pakettienhallinnan kautta. (Synaptic tai apt-get tai aptitude, näistä synaptic on graafinen, joten se lieneen helpoin Windowsiin tottuneelle).
« Viimeksi muokattu: 28.11.06 - klo:02.28 kirjoittanut peran »