Kirjoittaja Aihe: Mikä kernel?  (Luettu 2587 kertaa)

antt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Mikä kernel?
« : 19.10.06 - klo:22.13 »
Mikä on paras kernel AMD64:lle, kun käytän 32-bittistä ubuntua? K7 varmaankin, mutta se ei tue esim. sse2 käskykantaa.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Mikä kernel?
« Vastaus #1 : 20.10.06 - klo:09.56 »
Mikä on paras kernel AMD64:lle, kun käytän 32-bittistä ubuntua? K7 varmaankin, mutta se ei tue esim. sse2 käskykantaa.

linux-image-k7

sse2 käskykannan tuki ei ole kernelin ominaisuus vaan itse CPU:n


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä kernel?
« Vastaus #2 : 20.10.06 - klo:11.48 »
sse2 käskykannan tuki ei ole kernelin ominaisuus vaan itse CPU:n

voisi kai kernelin toimintaakin optimoida mahdollistamalla sse2:n käyttö myös sille, mutta veikkaan, että suorituskykyero olisi niin mitätön, että ei maksa vaivaa ylläpitää useampaa kernelversiota tuon takia.

jossain videoeditoinnissa tai vastaavassa tuosta saattaa hyvin olla hyötyäkin, jos sse2:ta käyttävä versio löytyy.
Janne

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Mikä kernel?
« Vastaus #3 : 20.10.06 - klo:11.56 »
sse2 käskykannan tuki ei ole kernelin ominaisuus vaan itse CPU:n

voisi kai kernelin toimintaakin optimoida mahdollistamalla sse2:n käyttö myös sille, mutta veikkaan, että suorituskykyero olisi niin mitätön, että ei maksa vaivaa ylläpitää useampaa kernelversiota tuon takia.

jossain videoeditoinnissa tai vastaavassa tuosta saattaa hyvin olla hyötyäkin, jos sse2:ta käyttävä versio löytyy.

Eikö videoeditorit ajeta userspacessa ja voi sitten itse implementoida tarvittavat sse2 käyttävät jutskat ? Vai mitä kernelissä
olisis sellaista, jonka voisi optiomoida käyttämään sse2 ?




janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä kernel?
« Vastaus #4 : 20.10.06 - klo:12.18 »
Eikö videoeditorit ajeta userspacessa ja voi sitten itse implementoida tarvittavat sse2 käyttävät jutskat ?

ajetaan toki userspacessa, mutta miksi sse2-jutut pitäisi implementoida itse?

Vai mitä kernelissä olisis sellaista, jonka voisi optiomoida käyttämään sse2 ?

no, laskuoperaatiot ym. numeroiden pyörittely?

noitahan ei taideta yleensä käsin optimoida, vaikka sekin on mahdollista (ja mahdollisesti niin on tehtykin joissain softissa). esim. gcc osaa käännösvaiheessa optimoida koodia joko tietylle arkkitehtuurille (-mtune (-mcpu) ja  -march) ja valinnaisesti voidaan valita vaikka haluttu floating point unit (-mfpmath). myös tietyn käskysetin käyttöönotto tai käytön estäminen on mahdollista (-mmmx, -mno-mmx, -msse, -mno-sse, -msse2, -mno-sse2, -msse3, -mno-sse3, -m3dnow, -mno-3dnow).

jos kernelissä ei olisi mitään arkkitehtuurikohtaisesti optimoitavaa, niin miksi ihmeessä edgyssäkin on kerneleitä kolmelle eri 32-bittiselle prosessoriarkkitehtuurille vaikka 386-kerneli toimisi kaikilla?
Janne