Kirjoittaja Aihe: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.  (Luettu 5539 kertaa)

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« : 03.09.06 - klo:21.28 »
Minusta siitä ei ole kauaakaan, kun vapaita 3D-kiihdytyksen tarjoavia näytönohjainajureita oli suunnilleen joillekin Raden 7xxx- 8500- ja 9200 -korteille ja joillekin Intelin piirisarjoille. Näitä ei kovinkaan monella Linux -käyttäjällä ollut saatavilla, joten suljettuihin ajureihin esim. minä itse jouduin turvautumaan mielestäni liian usein.

Nyt, kun hankin uuden tietokoneen, oli tarkoituksenani laittaa emolevyksi Intelin 945G -piirisarjalla varustettu malli, jossa olevaan integroituun GMA 950 -näytönohjaimeen olisi Xorg 7.1:ssa vapaat ajurit. Tällä piirisarjalla tuli kuitenkin yhteensopivuusongelmia prosessorin kanssa, joten liikkeen suosituksen mukaan vaihdoin emolevyn mallia sen verran, että näytönohjainta siitä ei enää löytynyt. Näytönohjaimeksi laitoin sitten Raden X300:n, koska Ubuntun 6.10 -versiossa kuului siihenkin olevan jonkinlainen tuki olemassa.

Kun kotona käynnistelin sitten koneessa Ubuntu Dapperia ensi kertaa livecd:ltä, oli aika positiivinen yllätys se, että 3D-kiihdytys toimi siinä suoraan. Nopeus ei todellakaan ole pelikäytössä ollenkaan sitä, mitä se ATin virallisella ajurilla olisi, mutta toimivuus on riittävä ja ajuri ei esimerkiksi ole nyt muutaman päivän lähes jatkuvan käytön jäljiltä kaatunut kertaakaan. Ajurin toimintakuntoon saattaminen ei siis vaatinut minulta mitään livecd:n käynnistysta monimutkaisempaa. Ja tämä tuki löytyi siis jo Dapperissa, joten Edgyssa ajuria on varmaan kehitetty edelleen parempaan suuntaan.

Noita R300 -sukupolven Radeoneita on aika paljon liikenteessä, joten minusta näyttäisi, että pian ainakin huomattava osa Ubuntun käyttäjistä saisi suoraan ensimmäisestä käynnistyksestä lähtien toimivan, vapaan ajurin näytönohjaimelleen. Suorituskyky tosin jää tietenkin kauas virallisesta ajurista, mutta se olisi silti suurelle osalle käyttäjistä riittävän hyvä. Lisäksi tämä mahdollistaa esimerksiksi AIGLX- systeemin aktivoimisen oletuksena niillä järjestelmillä, joita ajuri tukee.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Jos tilanne saadaan muidenkin korttien osalta vastaavaksi kuin minun tapauksessani, eikö se olisi varsin loistava asia? Millä kaikilla laitteilla olette saaneet kiihdytyksen toimimaan ilman suljettua ajuria?

Onhan tämä toki vähän tämmöistä vapaaohjelma-hehkutusta, mutta minusta varsinkin itse käyttöjärjestelmän ytimessä on ikävä käyttää suljettuja osia. Tämä minun Radeonini toimii niin hyvin, että vähän rikkaampana ostaisin samantien vaikka toisen.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Qwerty

  • Vieras
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #1 : 03.09.06 - klo:21.44 »
Itse sain vihdoinkin avoimen ajurin toimimaan. Wooohoo!
Tuskin maltan odottaa, että pääsen testaamaan AIGLX:ia kunnolla. Mesa:ssa(?) jokin bugi, mikä
toivottavasti korjattu uudessa versiossa (pitäisi ilmestyä aivan pian). Bugi estää efektien käytön.
Saa nähdä riittääkö potkua minkään pelin pyörittämiseen. Kortti on siis Radeon 9250.
Itselleni avoimen ajurin käyttö on itsestäänselvyys. Xgl ja pelit kyllä rohkaisevat käyttämään
suljettua ajuria, mikä kyllä harmi ja pois avoimen kehityksestä (bugiraporttien yms. muodossa).

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #2 : 03.09.06 - klo:22.03 »
Itse sain vihdoinkin avoimen ajurin toimimaan. Wooohoo!
Tuskin maltan odottaa, että pääsen testaamaan AIGLX:ia kunnolla. Mesa:ssa(?) jokin bugi, mikä
toivottavasti korjattu uudessa versiossa (pitäisi ilmestyä aivan pian). Bugi estää efektien käytön.
Saa nähdä riittääkö potkua minkään pelin pyörittämiseen. Kortti on siis Radeon 9250.
Itselleni avoimen ajurin käyttö on itsestäänselvyys. Xgl ja pelit kyllä rohkaisevat käyttämään
suljettua ajuria, mikä kyllä harmi ja pois avoimen kehityksestä (bugiraporttien yms. muodossa).
Minä olen saanut avoimella ajurilla tuon kortin kanssa parempia lukemia glxgearsista, kuin suljettua ajuria käyttämällä. (tosin glxgears ei ole benchmark) Tv-outin kanssa tulee myös pientä säätämistä, täytyy käyttää pätsättyä xorggia. Ja Aiglx:n nopeus on huippuluokkaa, jotain 200fps, rääkkäämällä voi saada sinne 85fps tuntumille. Tosin compiz käytössä blur-plugin on niin hidas, ettei sitä voi enabloida lainkaan (muista ottaa pois se gconf-editorilla plugin listasta, jos alat compizta virittelemään) ja water ei vaan yksinkertaisesti toimi, kaikki muut pluginit kyllä toimivat.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Qwerty

  • Vieras
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #3 : 03.09.06 - klo:22.27 »
Minä olen saanut avoimella ajurilla tuon kortin kanssa parempia lukemia glxgearsista, kuin suljettua ajuria käyttämällä. (tosin glxgears ei ole benchmark)

Antaa minulla vähän yli 600.

Testasin huvikseni Enemy Territorya ja yllätyin kyllä positiivisesti. Voisin sanoa, että on
pelattava, joskin hieman nykii laajemmissa näkymissä. Olen kyllä ihan vakuuttunut.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #4 : 03.09.06 - klo:22.35 »
Hiukka vajaa 3000 tulee meikäläisellä, jotain pieniä muutoksia tehtynä vanilla konffiin Page Flippi on enabloituna ja 8x AGB päällä, tosin ilman noita tuli n. 2000fps. Tosiaan sempron 2400 prossuna ja radeonista se 128-bitin muistiväylällä oleva malli. Nuo mittaukset siis perus xorgilla, aiglx päällä tulee pienempiä lukuja.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

moonstone

  • Vieras
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #5 : 03.09.06 - klo:23.01 »
Itselläni on Radeon 9600 Pro ja r300 ajuri.

glxgears ~3550

Pelit joita olen pelannut.

Warsow (bloom pois päältä ja resoluutio 1024x768, muut asetukset tapissa=40fps)
fuhquake (perfect, asetukset tapissa)
ET (perfect, pelannut servulla jossa 64 pelaajaa, asetukset tapissa)

Olen myös kokeillut fglrx ajuria mutta se aiheutti lockuppeja käytössä.
Myös Radeon 9100 toimi erittäin hyvin. Tosin peleissä hitaampi.

Hyvältä vaikuttaa, enkä näe syytä miksi pitäisi käyttää suljettua ajuria, joka ei toimi kunnolla.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #6 : 30.09.06 - klo:17.16 »
Olen etsiskelemässä läppäriä ja löysin IBM t42:n jossa on radeon 9600 pro.

Olisin hyvin halukas tietämään miten hyvin avoin ajuri toimii tuon kanssa. Onko kukaan kokeillut Blenderiä?

Kokemuksia?

EDIT: Siis nimenomaan Blenderin kanssa käytöstä
« Viimeksi muokattu: 30.09.06 - klo:17.59 kirjoittanut tuxer »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #7 : 17.10.06 - klo:09.36 »
Tässäpä niille uutista joidenka mielestä on hienoa kun NVidia "tukee" Linuxia niin hyvillä (suljetuilla) ajureillta: Local root exploit in NVidia driver. Eipä voi tehdä mitään, kun ei ole koodia johon koskea. Eikä voi oikein myöskään varmistua onko sitä reikää tukittu vai ei.

No, eipä tuo muuta sitä että monen mielestä on "ihan ok" että Windows-koneellansa on matoja, jos nettikaistaa riittää madoilta sen verran että pääsee verkkopankkiin asti :) Kaikki asettaa rajansa johonkin.

Ubuntudebisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #8 : 17.10.06 - klo:10.42 »
Tässäpä niille uutista joidenka mielestä on hienoa kun NVidia "tukee" Linuxia niin hyvillä (suljetuilla) ajureillta: Local root exploit in NVidia driver. Eipä voi tehdä mitään, kun ei ole koodia johon koskea. Eikä voi oikein myöskään varmistua onko sitä reikää tukittu vai ei.

No, eipä tuo muuta sitä että monen mielestä on "ihan ok" että Windows-koneellansa on matoja, jos nettikaistaa riittää madoilta sen verran että pääsee verkkopankkiin asti :) Kaikki asettaa rajansa johonkin.

Pitää muistaa että aina on haavoittuvuuksia joista ei kerrota kaikille.

Vaikka olisi avointakin lähdekoodiakin.
Olkoon nimeni Mooses, jos Sebetiuksen poikien isän nimi on Sebetius!

moonstone

  • Vieras
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #9 : 17.10.06 - klo:11.18 »
Pitää muistaa että aina on haavoittuvuuksia joista ei kerrota kaikille.

Vaikka olisi avointakin lähdekoodiakin.

Erona on se, että avoimen lähdekoodin voi paikata kuka vaan. Nyt ei ole mitään takuita NVIDIAN paikkauksesta. Jos eivät halua paikata niin ei ole mikään pakko ja ihmiset käyttää reikäistä softaa.

Ubuntudebisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #10 : 17.10.06 - klo:11.54 »
Pitää muistaa että aina on haavoittuvuuksia joista ei kerrota kaikille.

Vaikka olisi avointakin lähdekoodiakin.

Erona on se, että avoimen lähdekoodin voi paikata kuka vaan. Nyt ei ole mitään takuita NVIDIAN paikkauksesta. Jos eivät halua paikata niin ei ole mikään pakko ja ihmiset käyttää reikäistä softaa.

Mikä ei tarkoita sitä että etteikö avoimessa lähdekoodissakin olisi haavoittuvuuksia joita ei ole korjattu kun niitä ei yleisesti tiedosteta.

Mutta minkäs teet? Minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku tekee parempi avoimen lähdekoodin ajureita Nvidiaan.

Mutta jos niitä ei ole eikä tule, olkoon syy mikä tahansa, niin  ihmiset todennäköisesti käyttävät suljetun koodin ajureita jos ne ovat heille merkittävästi parempia. Onhan Nvidian tuki linuxille ollut parempaa ja toimivampaa pitemmän aikaa kuin monen muun.

Ei noita ajureiden avoimia lähdekoodeja jakelevia isoja grafiikkakorttien valmistajia montaa tunnu olevan.
Olkoon nimeni Mooses, jos Sebetiuksen poikien isän nimi on Sebetius!

jakeee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #11 : 17.10.06 - klo:16.56 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta eikös tuo nv-ajuri ole nvidian korteille tarkoitettu avoimen lähdekoodin ajuri? Onko sillä mahdollisuutta saada 3d-kiihdytystä?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #12 : 17.10.06 - klo:17.02 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta eikös tuo nv-ajuri ole nvidian korteille tarkoitettu avoimen lähdekoodin ajuri?

on

Onko sillä mahdollisuutta saada 3d-kiihdytystä?

ei, ainakaan toistaiseksi.
Janne

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #13 : 17.10.06 - klo:19.31 »
Ja jos vain jaksamme odottaa, niin onhan Open Graphics -projekti, jossa on tarkoitus tuottaa avoimesti dokumentoitu näytönohjain FOSS-ihmisille.
http://www.freesoftwaremagazine.com/node/1665

Halpahan tuo ei tule olemaan eikä varmaankaan teholtaan ihan verrattavissa esim. Nvidian kortteihin. Mutta se on avoin ja itse tuollaisen kyllä hankkisin jos se vain kaupan hyllylle joskun tulee.

ps. Aha, Firefox näemmä oikolukee tätä tekstiä... saakohan tähän voikon liitettyä?
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Vapaiden grafiikka-ajureiden tila.
« Vastaus #14 : 17.10.06 - klo:19.43 »
Eikös intellin grafiikka piirin ajurit ole avointa lähdekoodia  :). Tietoa: http://mikropc.net/uutiset/index.jsp?categoryId=atk&day=20060810#w200608101516009666 ja http://www.intellinuxgraphics.org/  8)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.