Kirjoittaja Aihe: Konsolin historiatietojen määrä  (Luettu 82 kertaa)

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Konsolin historiatietojen määrä
« : 05.09.26 - klo:21.00 »
KDE Discussissa oli keskustelu, miten konsolin historiatietoja voi lisätä. Tiedostossa ~/.bashrc pitää antaa uudet arvot HISTSIZE ja HISTSIZEFILE muuttujille. Jos laittaa -1, se tarkoittaa rajoittamantonta historiaa.

Olen joskus kääntäessä ohjelmia tarvinnut tavallista 1000 ja 2000 arvoja suurempaa historiaa. Nyt viisinkertaistin ne.

Nollautuuko tuo aina kun konsoli-ikkunan sulkee? Vai onko se esim. yhteiskäytössä useamman konsoli-ikkunan kanssa?

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Konsolin historiatietojen määrä
« Vastaus #1 : 05.09.26 - klo:21.16 »
”Historioita” on oikeastaan kaksi: nuo mistä puhut ovat komentotulkin historia eli muisti kirjoittamistasi komennoista. Ne tallennetaan aina annettujen lukujen mukaan kotikansion piilotiedostoon, jonka nimi vaihtelee. Bash taitaa käyttää nimeä .bash_history.

Toinen ”historia” koskee päätettä kuten Konsolea ja liittyy vain siihen, montako näkemäänsä riviä pääteohjelma muistaa eli mihin asti voi näkymää vierittää. Ei taida olla tapaa säilyttää sitä istuntojen yli.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3, NUC: Debian GNU/Linux 13;  pöytäkone 2: FreeBSD 15.1-RELEASE; RPi 1: Alpine Linux 3.24; RPi 2: Raspberry Pi OS 13

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Konsolin historiatietojen määrä
« Vastaus #2 : 05.09.26 - klo:23.56 »
Olen joskus kääntäessä ohjelmia tarvinnut tavallista 1000 ja 2000 arvoja suurempaa historiaa. Nyt viisinkertaistin ne.

Minulla näkyy pöytätietokoneen komentohistoriassa olevan 67000 komentoa. Ilman niitä en todellakaan tulisi toimeen.

Sen takia kannattaa kirjoittaa ~/.inputrc -tiedosto seuraavaan malliin:

Koodia: [Valitse]
$ cat .inputrc

$if bash
TAB: menu-complete
$endif

"\e[A": history-search-backward
"\e[B": history-search-forward

# "\e[6~": history-search-backward
# "\e[5~": history-search-forward

set show-all-if-ambiguous On
# "\C-i": menu-complete

niin voi nuoli ylös ja nuoli alas -näppäimillä selata komentohistoriaa. Kirjoita rivin alkuun vaikka ff ja paina nuoli ylös, niin saat edellisen ff-alkuisen komennon. Helppoa. Valitettavasti tämä ei ole oletusasetuksena Linuxin asennuksen jälkeen, vaan pitää määritellä itse.
Desktop: Ubuntu 22.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 16 GB
Laptop: Ubuntu 24.04 LTS, KDE Plasma, AMD Ryzen 5 PRO 2500U, 8 GB
Media PC: olikin kiinalainen väärennös