Se energiansaanti varsinkin on aika kova raja. Huvittaa miten nää pöhisijät puhuu että tuonne tommoinen pari gigawattia, ja toisaalle viisi gigawattia jne...Okei, jos pääsisi kysymään niin kysyisin että ymmärrättekö miten paljon on yksikin gigawatti? Se on helposti ihan kelpo ydinvoimalan tuotto. Ja sellaisia ei rakenneta tuosta vaan peltihalliin. Ja tuulipuistonakin tuo olisi massiivinen kenttä. Ja kaasuturbiinilaitoksina myöskin melko iso ja imisi kaasua älyvapaat määrät.
Juuri näin. Itse olen laitoksessa jossa on noin parhaillaan noin 1,5MW lämpökulutusta. Voin sanoa, että se puupellettiä oikeasti
virtaa kattiloihin silloin ja kuorma-auto perävaunuineen käy paikalla suht tiheään, sanotaan näin.
Ja siis tosiaan vain megawatin laitos. Tosiaan kun se sähkö muuttuu vielä lämmöksi, niin sitä ei valtaosa kansalaisista tajua minkälainen horna tuolla megalla saadaan aikaiseksi.
Mutta kun mennään giga-luokkaan... Oikeasti teknisenä henkilönä ja vaikka en perusta vihreistä arvoista oikein paljoa, niin olen ihan oikeasti huolissani tästä järjettömyydestä. Tää on oikeasti ekokatastrofi ja minusta ihan sama heittää vesilintua nyt yhtään millään vihreillä arvoilla tai päästötavoitteilla ja ei. Minusta sillä ei ole juurikaan merkitystä, vaikka energia tehdään tuulivoimalla tai auringolla.
Valtavasti resurreja hukkaan laitoksiin, jotka ei oikeasti tuota mitään. Paljon pienemmillä energialukemilla pyörisi lukemattomat laitokset, joista sentään tulisi jotain fyysistä ja konkreettista hyödykettä ulos.
Vielä kun oikein kelataan, että mihin
hyödylliseen tätä tekoälyn käyttämiä resursseja nyt sitten käytetään, niin alkaa oikeasti syljettään. Johonkin pirun geneeriseen p*askaan, karikatyyreihin, loppuviimein samoilta ja tylsiltä kuulostaviin musiikkeihin, ...keleen mainoksiin yms. turhuuteen.