Ubuntun käyttö > Asentaminen ja käyttöönotto

Uudelle Windowskoneelle pelkkä Ubuntun asennus (RATKAISTU)

(1/4) > >>

HannuK:
Kysäisen varmuuden vuoksi;
Ostin uuden HP-läppärin ja kaivoin sen paketista ja mitään sähköjä ei ole vielä kytketty.
Mikä menettelytapa on järkevin, jos tarkoitus on asentaa vain Ubuntu.
Livetikku on jo valmiiksi olemassa.

qwertyy:
Jos nyt ostaisin uuden PC:n, niin varmaankin kloonaisin ensimmäisenä kiintolevyn vaikka dd:llä jonnekin talteen ihan jo takuujuttuja varten tai jos haluaisi palauttaa koneen jostain syystä. Tai vielä tarkemmin, koska minulla varmaankin jonkinlainen pieni nVME asema löytyisi jostain, niin vain vaihtaisin sen paikoilleen ensi kokeilun ajaksi.

Itse Ubuntun asennus, niin eihän siinä oikein erikoista ole. Boottaus ja asema sileäksi.

HannuK:
Kyselyni tarkoituksena oli selvitellä, kun ostaa uuden koneen, niin antaako koneen ensin asentaa tuo Windows ja sitten kun lähtee asentamaan linuxia, niin siinä vaiheessa poistaa Windowsin.
No nyt menin ostamaan edullisen HP-koneen ja heti ennen koneen käynnistystä tökkäsin Mint Cinnamonin live-tikun kiinni koneeseen ja käynnistin biossin ja valkkasin USB-tikun ja lähdin heti asentamaan sitä ja pyysin poistamaan Windowsin.
Kaikki meni hyvin, mutta jälleen törmäsin jo aikaisemmin toisella koneella pari vuotta sitten olleeseen ongelmaan, eli wifi ei käynnisty. Vanhasta viisastuneena kokeilin eri livetikkuja ja Zorin-OS 18 livetikku tunnistikin wifin ja toimi livetikulta kunnolla. Eli mikäs nyt neuvoksi? Ethernet-kaapelilla pääsen verkkoon kiinni.

kamara:
Itse en antaisi asentaa Windowsia, vaan ensimmäiseksi tekisin levykuvan, jota qwertyykin suositteli. Vielä parempi, jos vaihtaa oman kiintiksen, jolloin alkuperäinen kiintolevy jää neitseelliseksi. Sitäkin qewrtyy suositteli.

Snufkin:

--- Lainaus käyttäjältä: qwertyy - 28.01.26 - klo:20.57 ---Jos nyt ostaisin uuden PC:n, niin varmaankin kloonaisin ensimmäisenä kiintolevyn vaikka dd:llä jonnekin talteen ihan jo takuujuttuja varten

--- Lainaus päättyy ---

En usko, että vaikuttaa koneen takuuseen sikäli kun koskee hardwarea.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta