Ubuntun käyttö > Laitealue

Ulkoinen SSD -levy rikki? [Ratkaistu]

<< < (2/2)

Tomin:

--- Lainaus käyttäjältä: ilkant - 30.12.25 - klo:04.26 ---M.2 protokollaan kuuluu, että laitteen voi irroittaa ja liittää kesken koneen käynnissäolon. Kaupoissa paljon M.2 SSD -levyjä myytävänä.

--- Lainaus päättyy ---

Öh. M.2 on liitin. Se ei ole protokolla. Enkä kyllä oikein näe miten sen suunnittelussa olisi varauduttu kovin paljoa ns. hot swappaukseen. En itse lähtisi asentelemaan M.2-liitäntäisiä NVMe- tai SATA-levyjä lennosta koneen ollessa käynnissä. Tämä on myös epärelevanttia jarmalan kommentin kannalta.

Erilaisia USB-liitäntäisiä SSD:ä ja koteloita SSD-levyille on saatavilla paljon. USB on sekä liitin että protokolla. USB-levyt voi huoletta liittää ja irroittaa koneen ollessa käynnissä, mutta silloinkin täytyy huolehtia ettei levylle ole tarvetta kirjoittaa, kun levy irroitetaan. Tämä onnistuu parhaiten irroittamalla ohjelmallisesti tiedostojärjestelmä ja odottamalla lupaa irroittaa levy. Joskus käyttöliittymän nappi voi myös sammuttaa levyn.

--- Lainaus käyttäjältä: jarmala - 29.12.25 - klo:19.05 ---Eikös nämä SSD:t ole sellaisia, että niiden pitäisi olla koko ajan koneessa kiinni, jotta PC saisi trimmatuksi tiedostot aina kuntoon. SSD:llä tieto ei säily montakaan kuukautta/vuotta, jos siinä ei ole virtoja päällä.

--- Lainaus päättyy ---

No periaatteessa kaikki flashmuistiin tallennettu tieto häviää ennen pitkään, jos sitä ei virkistetä välillä. Tämä koskee paitsi SSD-levyjä niin myös muistitikkuja ja -kortteja. Luin joskus, että jossain SSD-levyjen speksissä lukisi vähintään vuosi menettämättä yhtään dataa. Veikkaan, että halvoilla levyillä se raja tulee aiemmin täyteen ja paremmilla levyillä voi mennä kauemmin.

Jos tekee säännöllisesti ja usein varmuuskopioita ulkoiselle SSD-levylle, niin se pitänee tiedot hyvin. Joka tapauksessa kannattaa käyttää sellaista varmuuskopiointia, jossa on mahdollista tarkistaa tietojen eheys ja se kannattaa ajaa ainakin joskus.

ilkant:

--- Lainaus käyttäjältä: Tomin - 30.12.25 - klo:08.20 ---Öh. M.2 on liitin. Se ei ole protokolla. Enkä kyllä oikein näe miten sen suunnittelussa olisi varauduttu kovin paljoa ns. hot swappaukseen. En itse lähtisi asentelemaan M.2-liitäntäisiä NVMe- tai SATA-levyjä lennosta koneen ollessa käynnissä. Tämä on myös epärelevanttia jarmalan kommentin kannalta.

--- Lainaus päättyy ---

Kun siirryin käyttämään konetta, jossa oli M.2 vuonna 2021, luin tietoa tuosta protokollasta. Ehkä olen ymmärtänyt väärin tai kirjoittaja on ollut epätarkka.

Tomin:

--- Lainaus käyttäjältä: ilkant - 02.01.26 - klo:02.09 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Tomin - 30.12.25 - klo:08.20 ---Öh. M.2 on liitin. Se ei ole protokolla. Enkä kyllä oikein näe miten sen suunnittelussa olisi varauduttu kovin paljoa ns. hot swappaukseen. En itse lähtisi asentelemaan M.2-liitäntäisiä NVMe- tai SATA-levyjä lennosta koneen ollessa käynnissä. Tämä on myös epärelevanttia jarmalan kommentin kannalta.

--- Lainaus päättyy ---

Kun siirryin käyttämään konetta, jossa oli M.2 vuonna 2021, luin tietoa tuosta protokollasta. Ehkä olen ymmärtänyt väärin tai kirjoittaja on ollut epätarkka.

--- Lainaus päättyy ---

Päättelisin ettei M.2-liitintä ole tehty lennosta kiinnitettäväksi siitä, että kaikki pinnit ovat saman pituisia. Tämän voi nähdä vaikkapa SATA-liittimessä, joka tukee ko. toimintoa. M.2:n Wikipedia-sivu ei myöskään mainitse moista mahdollisuutta. Eräs toinen vaihtoehto on NGSFF, joka on suunniteltu palvelimiin ja sen voi tosiaan kytkeä lennosta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta