Ubuntun käyttö > Laitealue
DVD-asema
ops:
Hei.
Minulla on Buffalon DVD Burner-asema, joka vielä eilen toimi Ubuvtussa eli näkyi ja luki CD:tä. Tänään ei enää näy tiedostohallinnassa enkä näin ollen ole voinut sitä käyttää. Olen käynnistänyt läppärin uudelleen jne, mutta ei näy. Asema kyllä pyörii ja toimii. Miten saan aseman näkyviin? Käyttis on Ubuntu 24.04.3 LTS.
nm:
Onko kyseessä ulkoinen asema ja USB-liitäntä? Näkyykö asema USB-väylässä, jos tarkistat komennolla:
--- Koodia: ---lsusb
--- Koodi päättyy ---
Oletko kokeillut useita eri levyjä, jotka ovat aiemmin toimineet?
qwertyy:
--- Lainaus käyttäjältä: ops - 06.11.25 - klo:10.30 ---Hei.
Minulla on Buffalon DVD Burner-asema, joka vielä eilen toimi Ubuvtussa eli näkyi ja luki CD:tä. Tänään ei enää näy tiedostohallinnassa enkä näin ollen ole voinut sitä käyttää. Olen käynnistänyt läppärin uudelleen jne, mutta ei näy. Asema kyllä pyörii ja toimii. Miten saan aseman näkyviin? Käyttis on Ubuntu 24.04.3 LTS.
--- Lainaus päättyy ---
Kannattaa kokeilla useammilla levyillä. Sehän ei nimittäin kuulukaan näkyä, ennen kuin levy on oikeasti tunnistettu. Itse joutunut aikoinaan useamman kerran pyöräyttämään pumpulipuikkoa kevyesti optisen linssin päällä. Herkästi jokin pölyhiukkanen optiikassa mitä ei edes silmin näe.
ops:
Kyseessä ulkoinen asema, joka vielä eilen toimi ihan oikein eli näkyi ja pystyin lukemaan cd-levyjä.
Näkyy näin komennolla lsusb:
Bus 001 Device 005: ID 0411:028d BUFFALO INC. (formerly MelCo., Inc.) BUFFALO Optical Drive
nm:
OK, eli näkyy USB-väylässä. Mitä kernelin loki kertoo sen jälkeen, kun olet laittanut levyn asemaan?
--- Koodia: ---sudo dmesg
--- Koodi päättyy ---
Kopioi viimeiset 10 riviä tänne.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta