Kirjoittaja Aihe: Dot ja ehdollinen lauseke  (Luettu 29 kertaa)

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Dot ja ehdollinen lauseke
« : tänään kello 12:13 »
Olen tehnyt Linuxin dot-ohjelmalla käyttökelpoisia kaavioita (dna)sukututkimuksen tarpeisiin. Sillä voi tehdä toki moniin muihinkin asioihin kaavioita. Tuossa ensinmainitussa kohteessa käsitellään henkilötietoja. Intimiteettilain mukaan alle sata vuotta vanhoja tietoja ei saisi julkaista ilman asianomaisen henkilön lupaa. Kuolleiden tiedot taas ovat julksia ainakin syntymä- ja kuolinajat ovat.

Nyt kun olen tehnyt kaavioita esimerkiksi isä-linjoista, dot on mainio ja helppo ohjelma. Mutta tuon intimiteettilain mukaan minun on pitänyt tehdä kaksi erillistä dot-ohjaustiedostoa. Julkinen kaavio ja sitten yksityinen ei julkinen kaavio, jossa on enemmän tietoa. Kahden ohjaustiedoston käyttö teettää enemmän työtä kun muutokset joutuu tekemään molempiin tiedostoihin.

Onko dot-ohjelman tälle .dot tiedostolle olemassa shell-skriptien tapaan ehdollista haarautumista (if)?

Jos ei ole, ongelman voisi kiertää shell-skriptillä, joka parsisi yhteen eri paloista .dot tiedoston. Taisinkin tässä ratkaista itse hieman monimutkaisesti tuon esittämäni ongelman.