Kirjoittaja Aihe: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?  (Luettu 3388 kertaa)

mitja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« : 15.10.05 - klo:19.18 »

Tervehdys kaikille vanhoille parroille ;)

Sain hiljattain tarpeekseni Windowsista ja päätin siirtyä Linuxiin. Ensimmäinen distroni on Ubuntun Hoary Hedgehog, johon olen ollut alun kulttuurishokista ja hankaluuksista (esim. äänten kanssa oli kosolti ongelmia, mutta löysin ratkaisut tutkailemalla näitä sivuja, eng.kielistä forumia, ubuntuguidea jne.) niin tyytyväinen, että Windows on sittemmin saanut jäädä rauhassa pölyttymään - rest in peace! Ei ole tullut ikävä :)

Nyt haluaisin kokeilla Ubuntun uusinta versiota, Breezy Badgeria. Koska olen vielä vihreä Linuxin kanssa ja vasta nippa nappa tullut suhteellisen sinuiksi Hoaryn kanssa, en rohkene oikopäätä päivittää Hoarya Breezyksi. Mieluummin laittaisin kummatkin versiot samalle koneelle rinta rinnan. Tulisi samalla harjoiteltua Linuxin asentamista ylipäätänsä, toistaiseksi kun olen siis tehnyt sen vain yhden kerran koko elämässäni.

Siksipä kysynkin: voiko Breezyn asentaa Hoaryn rinnalle siten, että Grubista voi valita kumpaa käyttää? Jos Breezyn asentaa cd:ltä, onko asennusohjelmassa valmiina tällaista mahdollisuutta? Jos ei ole, miten rinnakkaisasennus tehdään?

Ja vielä: jos on mahdollista asentaa kummatkin, mutta haluan myöhemmin poistaa toisen (oletettavasti tietenkin Hoaryn), miten tämä tapahtuu?

Jostain syystä en ole onnistunut löytämään yksiselitteisiä vastauksia tai HowTo-osioita kysymyksiini Ubuntu-aiheisia sivuja kahlaamalla. Jos kuitenkin kyselen itsestäänselvyyksiä (kuten varmaan teenkin), niin laittakaa toki linkit sivuille, joilta infot löytyvät.

Pyydän vastauksissanne huomioimaan sen, että olen Linuxin suhteen totaalinen newbie; esim. komentorivin käytössä tarvitsen vielä opastusta miltei kädestä pitäen (perusteet ovat kuitenkin jo alkaneet hiljalleen hahmottua).

Jo etukäteen kiittäen,

mitja

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #1 : 15.10.05 - klo:19.46 »
Lainaus
Tervehdys kaikille vanhoille parroille ;)
Tää ei sit varmaan ollu tarkotettu mulle, kun parka hädin tuskin vasta kasvaa 8)

Lainaus
Nyt haluaisin kokeilla Ubuntun uusinta versiota, Breezy Badgeria. Koska olen vielä vihreä Linuxin kanssa ja vasta nippa nappa tullut suhteellisen sinuiksi Hoaryn kanssa, en rohkene oikopäätä päivittää Hoarya Breezyksi. Mieluummin laittaisin kummatkin versiot samalle koneelle rinta rinnan. Tulisi samalla harjoiteltua Linuxin asentamista ylipäätänsä, toistaiseksi kun olen siis tehnyt sen vain yhden kerran koko elämässäni.
Ensiksi on aivan pakko mainita, että voit kyllä rohkeasti päivittää uusimpaan distroon, koska ero ei ole sellainen kuin wintoosa maailmassa win 98:n ja XP:n välillä. Vaan ohjelmat vaan ovat uudempia versioita. Toki mukana on myös muutamia muita uudistuksia, mitä on täällä mainittu.

Lainaus
Siksipä kysynkin: voiko Breezyn asentaa Hoaryn rinnalle siten, että Grubista voi valita kumpaa käyttää?
Voi

Lainaus
Jos Breezyn asentaa cd:ltä, onko asennusohjelmassa valmiina tällaista mahdollisuutta? Jos ei ole, miten rinnakkaisasennus tehdään?
Tässä vaiheessa olisi hyvä tietää onko koneellasi osioimatonta tilaa tai toista tyhjää kovalevyä vai onko koko kovalevy varattu nykyiselle Linux distrolle?

Lainaus
Ja vielä: jos on mahdollista asentaa kummatkin, mutta haluan myöhemmin poistaa toisen (oletettavasti tietenkin Hoaryn), miten tämä tapahtuu?
Tämä riippuu sitten siitä miten käyttöjestelmät sijoittuvat kovalevyille. Helpompi ehkä palata asiaan, kun se on ajankohtaista, mutta tämän neuvomiseen tarvitsen ainakin sen hetkisen: sudo fdisk -l käskyn tulosteen.

mitja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #2 : 15.10.05 - klo:21.40 »

Lainaus
Ensiksi on aivan pakko mainita, että voit kyllä rohkeasti päivittää uusimpaan distroon, koska ero ei ole sellainen kuin wintoosa maailmassa win 98:n ja XP:n välillä. Vaan ohjelmat vaan ovat uudempia versioita.

Tiedän tuon, mutta kyse onkin myös siitä, että haluan oppia tuntemaan Linuxin toimintaperiaatteet pintaa syvemmältä. Siksipä harjoitus ei tee pahaa; on hauskempaa konffata Breezyä alusta alkaen kuin vain päivittää kaikki suoraan. Tämä myös tulevaisuutta ajatellen, sillä olen aikeissa käännyttää tuttaviani ja sukulaisiani Ubuntun pariin pois Windows-roskasta, joten heitä avittaakseni on hyvä osata pystyttää Breezy nollapisteestä lähtien :)

Lainaus
Tässä vaiheessa olisi hyvä tietää onko koneellasi osioimatonta tilaa tai toista tyhjää kovalevyä vai onko koko kovalevy varattu nykyiselle Linux distrolle?

Koneessani on kaksi kovalevyä, joista ensimmäisellä (40 GB, NTFS) on Windows XP (käyttikselle ja ohjelmille osioitu 10 GB ja muulle 30 GB), ja toinen (160 GB, ext3) on kokonaan varattu Hoarylle:

Koodia: [Valitse]
Levy /dev/hda: 40.0 Gt, 40020664320 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 4865 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/hda1   *           1        1275    10241406    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            1276        4865    28836675    7  HPFS/NTFS

Levy /dev/hdb: 160.0 Gt, 160041885696 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 19457 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit
    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/hdb1   *           1       19293   154970991   83  Linux
/dev/hdb2           19294       19457     1317330    5  Laajennettu
/dev/hdb5           19294       19457     1317298+  82  Linux swap / Solaris



Hoaryn hdb:llä on toistaiseksi täytettä vain reilut 14 GB, joten tilaa riittää kyllä pilvin pimein jos Breezylle pitää tehdä oma osio Hoaryn osiota pienentämällä.


LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #3 : 15.10.05 - klo:21.48 »
Lainaus
Hoaryn hdb:llä on toistaiseksi täytettä vain reilut 14 GB, joten tilaa riittää kyllä pilvin pimein jos Breezylle pitää tehdä oma osio Hoaryn osiota pienentämällä.
Noin se onnistuu, mut en nyt valitettavasti muista millä softalla. Tai no ainakin Partition Magicilla, mutta ilmaisista softista en tiedä.

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #4 : 16.10.05 - klo:12.12 »
heheeee vanholle parroille  ;D

ainakin parransänki on aina... mutta linux jutuissa aika noviisi vielää
jeps mun koneella nyt hoary , breezy ja w2000 joten kyllä näitä koneeseen näkyy mahtuvan :)

meillä on pari semmoista ubuntun käyttäjää joilla ei tosiaankaan parta kasva ...

alaluokkalainen ja eskari-ikäinen...

ja näkyyvät tekevä jo semmosia temppuja noilla koneilla että  sitä saa vaan ihmetellä ja ottaa itsekkin oppia....  ;)





mitja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #5 : 16.10.05 - klo:14.39 »

Lainaus
jeps mun koneella nyt hoary , breezy ja w2000 joten kyllä näitä koneeseen näkyy mahtuvan :)

Osaako asennusohjelma itse laittaa Breezyn Hoaryn rinnalle, vai pitääkö tosiaan ensin pienentää manuaalisesti Hoaryn osiota kuten LittleLion antoi ymmärtää? Jos pitää, niin onnistunee GPartedilla?

Lainaus
meillä on pari semmoista ubuntun käyttäjää joilla ei tosiaankaan parta kasva ...
alaluokkalainen ja eskari-ikäinen...
ja näkyyvät tekevä jo semmosia temppuja noilla koneilla että  sitä saa vaan ihmetellä ja ottaa itsekkin oppia....  ;)

Älä muuta viserrä, sitä tuntee itse jo kiikkuvansa haudan partaalla kaikessa typeryydessään :D Noh, ehkäpä joskus about vuoden kuluttua jo helpottaa kun toivottavasti tajuaa itsekin jostain jotain...  :P


juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #6 : 16.10.05 - klo:16.33 »

Osaako asennusohjelma itse laittaa Breezyn Hoaryn rinnalle, vai pitääkö tosiaan ensin pienentää manuaalisesti Hoaryn osiota kuten LittleLion antoi ymmärtää? Jos pitää, niin onnistunee GPartedilla?


minulla oli osioimatonta tilaa koneella joten en osaa sanoa että saako asennusvaiheessa pienennettyä olemassaolevia osiota ... sorry ;(

automaattisest tuli kuitenkin kaikki käyttöjärjestelmät grubin valikkoon :)

mitja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #7 : 17.10.05 - klo:20.44 »
Noin se onnistuu, mut en nyt valitettavasti muista millä softalla. Tai no ainakin Partition Magicilla, mutta ilmaisista softista en tiedä.

Kävin kyselemässä neuvoja ubuntuforumsista ja sain seuraavat ohjeet: 

Lainaus
the first thing you need to do is resize hdb1 to make space for things to come. you will need to use gparted (or qtparted or some such) for this, but you can't resize the partition once you've logged in, as you're using it already.

ok, first off, backup everything !

what I'd suggest you do next is download the knoppix livecd if you can, it's a great tool to have anyway. boot using the livecd, start parted, and resize hdb1 to 15gb (because you've got 14 gb on it right now, you can trim it down later if you want to). create as many 10gb partitions for new OSs as you want (maybe 2?). allocate the rest to another partition, which will become /home. note which one this is - I'll assume hdb6, but change as needed.

also, since grub is on hdb1 right now, I assume its position won't be changed. if it does get changed, you'll need a bit more tweaking at this stage. let me know if so. (but this shouldn't happen, so don't worry)

boot into hoary, and create a temporary folder to mount your new home partition. type "sudo mkdir /media/temphome", "mount /dev/hdb6 /media/temphome". now copy everything from your existing home folder over using "cp -R ~/* /media/temphome".

type "sudo gedit /etc/fstab". this file tells which partitions to mount where by default during boot. add the line "/dev/hdb6 /home ext3 defaults 0 2". save and exit. reboot.

you should now be using your new home partition !

now when you want to install breezy, go for "manual partitioning", tell it to use one of the 10gb partitions you created as /. turn the bootable flag on. scroll down to your /home partition, and tell it to mount it as /home. it should recognise the swap partition by itself, I think. the installer should only want to format the / partition, and not the /home partition. watch out for this

let the installer do its thing, and you should now be able to boot from breezy, but if you scroll down in the boot menu, you should notice your old kernels, which will boot you to hoary.

mitja, I should warn you that I'm writing this from memory, and I may have forgotten some step or such. please opt for safety, and write back if you're not sure of anything.

good luck !


Voisiko joku teistä kokeneemmista tsekata tuon läpi ja sanoa mielipiteensä? Muistelen nimittäin jossakin mainitun, että eri distroilla (tai saman distron versioilla) kannattaa olla omat /homensa, koska niihin taltioituu piilotiedostoina kaikenlaista versiokohtaista sälää, mikä saattaa sotkea toisten distrojen toimintaa. Miten lienee? Sitä paitsi kuten ohjeiden antaja mainitsee, hän lateli ne ulkomuistista ja varoittaa, että on voinut unohtaa jotakin.

Olen muuten entistä vakuuttuneempi siitä, että haluan nimenomaan laittaa Breezyn Hoaryn rinnalle koekäyttöön enkä suoraan päivittää Hoarya Breezyksi, sillä sen verran tuntui debatti vellovan ubuntuforumissa aiheesta "Onko Breezy julkaistu hätiköiden?", ks. esim. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=76449 

Mitäs mieltä te olette? Onko Breezy kovin buginen vai onko kyse vain onnettomista sattumista? Tottahan se kyllä on, että puolen vuoden välein tapahtuva uuden version julkaisu tuntuu melkoisen ripeältä julkaisutahdilta, joten ei ole mikään ihme jos bugeja jää korjaamatta.



_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Hoary ja Breezy rinnakkain samalle koneelle?
« Vastaus #8 : 18.10.05 - klo:09.43 »

Voisiko joku teistä kokeneemmista tsekata tuon läpi ja sanoa mielipiteensä? Muistelen nimittäin jossakin mainitun, että eri distroilla (tai saman distron versioilla) kannattaa olla omat /homensa, koska niihin taltioituu piilotiedostoina kaikenlaista versiokohtaista sälää, mikä saattaa sotkea toisten distrojen toimintaa. Miten lienee? Sitä paitsi kuten ohjeiden antaja mainitsee, hän lateli ne ulkomuistista ja varoittaa, että on voinut unohtaa jotakin.

Olen muuten entistä vakuuttuneempi siitä, että haluan nimenomaan laittaa Breezyn Hoaryn rinnalle koekäyttöön enkä suoraan päivittää Hoarya Breezyksi, sillä sen verran tuntui debatti vellovan ubuntuforumissa aiheesta "Onko Breezy julkaistu hätiköiden?", ks. esim. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=76449 

Mitäs mieltä te olette? Onko Breezy kovin buginen vai onko kyse vain onnettomista sattumista? Tottahan se kyllä on, että puolen vuoden välein tapahtuva uuden version julkaisu tuntuu melkoisen ripeältä julkaisutahdilta, joten ei ole mikään ihme jos bugeja jää korjaamatta.


Itse en ole vielä ehtinyt/jaksanut kokeilla mitään videoon liittyviä joten niiden toimminasta en osaa sanoa. Mutta kaikki mitä nyt normaalisti tekee eli w3-surffailu (opera), sähköposti (thunderbird), irc (x-chat), skype (tämä piti asentaa kiertotien kautta), unreal tournament toimii ihan samalla tavalla kuin hoaryssä. Itse asiassa tällaisessa käytössä ei ole juurikaan eroa onko alla hoary vai breezy. Ehkä ainut isompi muutos on että uudelleen asennuksen yhteydessä otin käyttöön LVM ja onnistuin siihen jälkikäteen lisäämään 2 uutta levyäkin.

Ai niin, yksi asia kyllä häiritsee: haluaisin "open root terminal" valinnan gnomen valikkoon samanaa tapaan kuin hoaryssäkin oli. :)