Tuossa Ubuntu 25.04 kehitysversion keskustelussa homma meni hiukan offtopiciksi, niin aattelinpa laittaa Manjaron jutuille oman linjansa
Manjarossa on siis valittavana 3 kanavaa joista koneensa voi pitää päivitettynä. Eli.. stable, testing ja unstable. Jos kanavakseen valitsee unstable, niin Manjaro päivitetään siihen komennolla.. sudo pacman-mirrors --api --set-branch unstable ja tuon jälkeen.. sudo pacman -Syyu niin järjestelmä päivittyy kaikkiin uusimpiin systeemeihin
Manjarossa kuin muissakin systeemeissä on hyvä tehdä aina päivitysten jälkeen välimuistien tyhjennys
eli päättessä ensin.. sudo pacman -Sc ja päälle vielä sudo pacman -Scc
Systeemin voi toki pitää päivitettynä myöskin pamac:lla joka on käytännössä sama kuin Ubuntun app center tai asentamalla octopi:n joka on kuin Ubuntun synaptic. Octopi:n asennuksessa systeemiin asentuu myöskin graafinen puhdistustyökalu octopi cache cleaner, joka tekee saman asian kuin nuo puhdistus komennot päätteellä.
Itse olen käyttänyt vuosikausia unstable päivityksiä ja koneeni toimivuuteen tuolla ei ole ollut koskaan mitään vaikutuksia, että käytän uusimpia päivityksiä. Koneeni on itsekokoama AMD4 kantainen Asus prime x570-pro emo, 32 Gt muisteilla ja Asus valmisteinen Radeon 8 Gt näytönohjaimella.
Eli koneeni on ns. perusvarma mylly
Mutta.. Kuin aina, niin erilaiset kokoonpanot voivat tuottaa ongelmia ja varsinkin läppäreissä noita ilmenee useammin. Mutta ongelmien tulo johtuu toisinaan myöskin siitä, ettei konetta puhdisteta päivitysten jälkeen, varsinkin jos on ollut pitkään päivittämättä ja lataa sitten todella suuren päivityspaketin. Riski on silloin suurempi, että bittejä voi päästä meneen poikittain..
Itse seuraan aktiivisesti Manjaro forumia, koska tuolta käy nopeasti ilmi jos jokin päivitys on tuonut ongelmia. Silloin jättää suosiolla päivitykset tekemättä ja odottelee uusien tuloa
https://forum.manjaro.org/c/announcements/11