Kun olen monissa laitteissa, auto ja moottoripyörä mukaan lukien, pyrkinyt siirtymään pois lyijyakuista ja suosinut litiumakkuja, olen oppinut, että akkua ei saa päästää täysin tyhjäksi, eikä myöskään vähääkään yliladata. Kun näitä tilanteita saa varotuksi, niin akku kestää käytössä pitkään. Puhelimille on akun suojausasetus jossa asetetaan varauksen ylärajaksi 80%, olen sitä käyttänyt pitkään.
Nyt olisi kuitenkin kyse kannetavan tietokoneen akusta. Sen tyjäksi pääseminen on estettävissä kyllä ihan helposti asetukissa. Sen sijaan ylilatausta ei tunnu millään saavan estetyksi mistään. Minun nykyinen uusiokäytetty yritysläppäri Dell Latitude 7490 ja uuden uutukainen Xubuntu 24.04 toimivat loistavasti, mutta akun lataus näyttää aina olevan hiukan ylilatauksen puolella kun se on ladattu 100%. Suunniteltu varaus on 42,7 Wh ja täysi varaus on silti aina n. 43,5 Wh. (Tiedossani ei ole miten tarkka ja millä menetelmällä mitattu on tuo arvo.) Aina tulee tunne, että ollaan yliladattu. On kovin työlästä vahtia lataustilaa ja ottaa sitten virtajohto pois kun on 80%. Silloinkin parin minuutin päästä indikaattori näyttää varaustilaa 90 – 99%, varmaankin koska akun absorptio vaatii hiukan aikaa.
Biosin asetuksissa on kyllä latauksen nopeudelle asetus pika/tavallinen ja jopa aikataulutusta sähkön hinnan mukaisesti. Samoin varausen alarajalle on asetus sielläkin, mutta ylärajalle ei ole misään mitään, vai enkö vain osaa etsiä?
Olisiko siis mitään konstia asettaa akun varaukselle ylärajaksi jotain muuta kuin 100%, vaikka 90% tai 80%? Että ei tarvitsisi itse aina vahtia...
Vai – olisiko mahdollista, että olisi jo talon puolesta valmiiksi suunniteltu akulle se näennäinen 100% niin, että se onkin oikeasti vasta 90% juuri akun käyttöiän maksimoimiseksi?