Kirjoittaja Aihe: EU alueen vetoomus digitaalisen omaisuuden säilyttämiseksi!  (Luettu 4498 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
Yritän tiivistää, katsokaa linkit tarkemmin. Nykyään kun digitaalisten ohjelmien ostaminen on iso asia, niin tietokonepelien puolella on jo olemassa esimerkkejä, että myydyn tuotteen tuki lopetetaan ja asiakas jää puille paljaille, lähinnä koska kopioestoja hoitavat palvelimet suljetaan. Nyt on olemassa vetoomus, jossa EU voisi vaatia ohjelmien tekijöiltä tuen säilyttämisen niin, että ohjelman ostaja voi vielä käyttää tuotetta. Jaan tämän siksi tänne, että pelaaminen tuskin kiinnostaa murto-osaakaan foorumin lukijoista, mutta tämä varmasti heijastuu laajemmin ja tämä voisi pakottaa esimerkiksi tuen lopettavalle softatalolle tehdä vaikka ohjelman lähdekoodista avointa tai vähintään poistaa DRM ominaisuudet tuen lopussa (=nettiyhteyden vaativat kopioestotoiminnot). Plus tuskin kukaan haluaa kenenkään ostavan ohjelmaa tai jatkossa vaikkapa netissä olevaa videovalvontalaitetta, jonka tuki lopetetaan muutaman vuoden sisään, vaikka tuote olisi täysin käyttökelpoinen. Puhumattakaan jostain esim. lääketieteen laitteesta josta tulee käyttökelvoton, joita me veronmaksajat rahoillamme ylläpidetään loppuviimein.

Toivottavasti kuitenkin ennen kaikkea jaatte tätä tietoa eteenpäin ja mukava jos joku sattuu allekirjoittamaan tämän.

Aloite ja sen tiedot löytyy täältä
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007_fi

Stop Killing Games (myös tietoa)
https://www.stopkillinggames.com/eci

Aloitteen tekijän (Ross Scott) video aiheesta englanniksi. Hän on jenkkilästä, mutta ajanut asiaa ja todennut, että EU:n kansalaiset voi vaikuttaa asiaan eniten.
https://youtu.be/mkMe9MxxZiI?si=dQxBEWO2U2HN2lKG

Itse ainakin allekirjoitin. Minuutin parin juttu, eikä vaadi esim. pankkitunnistautumista.
« Viimeksi muokattu: 05.08.24 - klo:11.59 kirjoittanut qwertyy »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2782
    • Profiili
@qwertyy: Kenelle luulet että EU osoittaa vastuun haavoittuvuuksien tilkitsemisestä sen jälkeen, kun valmistaja on jo hylännyt ylläpidon?

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
@qwertyy: Kenelle luulet että EU osoittaa vastuun haavoittuvuuksien tilkitsemisestä sen jälkeen, kun valmistaja on jo hylännyt ylläpidon?

Eihän tuossa minusta siihen kantaa otettu vaan siihen ,että ohjelma muuttuu käyttökelvottomaksi, jos softatalo laittaa kopiosuojaus serverit nurin.

Tuo ongelmahan on PC:n lisäksi konsoleissa vielä hankalampi, kun pelit on isolla rahalla ostettu ja konsolivalmistaja päättää, että nyt pannaan serverit kiinni ja sinne katosi kaikki maksamasi pelit vaikka konsolia voisi muuten käyttää vielä hamaan tulevaisuuteen.

Steamikin on poistanut pelejä asiakkaiden kirjastoista kokonaan, kun pelitalo on halunnut lopettaa serverit.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1556
    • Profiili
Allekirjoitin ja laitoin asian jakoon.

En minä pelejä pelaa, enkä edes tiedä niistä mitään, mutta asia on paljon laajempi. Kaikki vähänkin tekninen tavara toimii nykyisin jonkinlaisen ohjelmistokoodin varassa ja usein on pilviriippuvainenkin. Kun sitten ohjelmistoyrityksiä myydään tai lopettaa liiketoimintansa, tai jonkun valtion kanssa joudutaan kauppasotaan tai muuhun vihanpitoon niin jonain aamuna herätään kasakan nauruun.


DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
Allekirjoitin ja laitoin asian jakoon.

En minä pelejä pelaa, enkä edes tiedä niistä mitään, mutta asia on paljon laajempi. Kaikki vähänkin tekninen tavara toimii nykyisin jonkinlaisen ohjelmistokoodin varassa ja usein on pilviriippuvainenkin. Kun sitten ohjelmistoyrityksiä myydään tai lopettaa liiketoimintansa, tai jonkun valtion kanssa joudutaan kauppasotaan tai muuhun vihanpitoon niin jonain aamuna herätään kasakan nauruun.
Hyvin pitkälti näin. Asia voi tosiaan heijastua merkittävästi erilaisiin alueisiin, mutta periaate on kuitenkin oikea tuossa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
@qwertyy: Kenelle luulet että EU osoittaa vastuun haavoittuvuuksien tilkitsemisestä sen jälkeen, kun valmistaja on jo hylännyt ylläpidon?
Tätä ei sinänsä haeta tuossa, mutta eipä tuolla kotiverkoissa juurikaan ole merkitystä softissa. Eli sanotaan että ostaisin arvokkaan CAD ohjelman, niin eihän se nettiin nykyään ole yhteydessä kuin kopioestojen kannalta. No toki voi olla jotain komponenttikirjastoa yms. mutta ne ei kuitenkaan ole pakollisia jos tiedostot saa kuitenkin tuotua ohjelmaan, kuten käytännössä aina onkin.

Suuntaus on huolestuttava ollut jo pitkän aikaa. Töissä käytän yhtä maksullista ohjelmistoa ja se vaatii nettiyhteyden muistaakseni viikoittain aktiiviseksi. Tuo ei paljon pienyrittäjää naurata jos tuhansien softa voi mennä pimeäksi viikossa. Ymmärrän täysin softakehittäjiä ja ovat palkkansa ansainnut, mutta ennen asiat oli minusta paremmalla tolalla. Samoin alkaa tulla todella törkeisiin paikkoihin jo pelkästään kuukausimaksu mahdollisuuksia. Nauratti kun käytin yhtä karttasovellusta aiemmin ja tarvisin sitä tyyliin kesällä pari kuukautta. Ennen olisi saanut ostettua lisenssin eliniäksi oliko 100e,, mutta nyt sekin olisi tyyliin 10e/kk. Äänestän lompakolla ei. Tätä menoa kohta pyykkikonekin menee jumiin ilman valmistajalle menevää kuukausimaksua. Eikös se bemari yrittänyt jo ehdottaa kk maksullisia penkinlämmittimiä? Jotain rotia pitää valmistajille/palveluntarjoajille laittaa  :)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3369
    • Profiili
Sinänsä juu homma on yksinkertaisehko, jos se online komponentti on vain kopiosuojaus. Mutta kun on niitäkin pelejä missä sitä tarvitaan ihan pelin itsensä pyörittämiseen. Ja näillä valitettavasti on se toimintaikänsä. Loppuu viimeistään siinä kohtaa kun viimeinen palvelin suljetaan, jos pelin omistaja ei vapauta sitä palvelinsoftaa jakeluun.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
Mutta kun on niitäkin pelejä missä sitä tarvitaan ihan pelin itsensä pyörittämiseen. Ja näillä valitettavasti on se toimintaikänsä. Loppuu viimeistään siinä kohtaa kun viimeinen palvelin suljetaan, jos pelin omistaja ei vapauta sitä palvelinsoftaa jakeluun.
Tämä ei periaatteessa pitäisi olla kyllä isokaan asia laittaa vaikka jonkinlainen docker kontti jakeluun halukkaille, joka sisältäisi palvelimen pyörittämiseen tarvittavat komponentit.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 742
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Luin tästä aloitteesta melko tuoreeltan Afterdawn -palvelun julkistusta uutisartikkelista. Kävi mielessä, että pitäisi allekirjoittaa varmaan mutta en ole vielä allekirjoittanut ja nyt vasta otan kantaa tähän keskuteluun, mitä olen viime vikon keskiviikkosta ollut korkki auki lähipiirissäni tapahtueen ihmisen menehtymisen myötä ja kännissä tulee välttää nettikirjoittelua.

Olen itse elänyt sen ajan, kun pelikoteloissa oli fyysinen media ja manuaalit, lopetin PC-plien oston jonkin aikaa sen jälkeen, kun pelivalmistajat lisäsivät pelkän lisenssiavaimen koteloon.

Ohjelmistofirmojen (pelifirmojen) näkökulmasta on selvää, että tuotteella on jokin elinkaari, ja liikevoiton/tuloksen maksimoinnin osalta kulujen alasajoa yms päättävät tuen sitten, kun enää kysyntää ole riittävästi.

Tavallisen pelejä kuluttavan kansalaisen ja isompi kulttuurisosiologinen merkitys tämänkaltaisella digitaalisen omaisuuden arkistoinnilla yms. toiminnalla on enemmä merkitystä ja erityisesti itse pidän puavihreänä maailmankatsomuksen omaavana koultustani vastaan myös mielenkiintoisempana lähestymistapana tätä digitaalisen omaisuuden kulttuurisosiologista lähestymistapaa.

Täytyy myöntää, eikä ketään voi kiistää, etteikö aika hyvin sellinen digitaalinen tuote, jolla jokin yleisö, on aika hyvin arkistoitunakin netissä hyvin pitkälti alustasta riippumatta, mutta se edellyttää käyttäjän ottavan riskin ohjelmistopiratismiin liittymisestä.

Tietokonepelit ovat omastanikin mielestä arvokasta kulttuuripreintöä, joka pitäisi säilyttää. Mitä peliala on menossa hyvää vauhtia nopeiden nettiyhteyksien kotioloihin saamisessa suotuisaan hintaan (ovqt olleet jo pitkään), että pelaaja maksaa kuukausimaksu pilvialustan, pelin jakelijalle (Käytänössä Google/Microsoft/Sony/Nintendo) ja sitten peli lähetetään livenä pilvialustalta sitä dataa pelaajan päätteelle verkkoyhteyden läpi livenä.

Siinä määrin voisi kuvitella siinä kohtaa kun näiden isojen toimijoiden pilvitallennuskapasiteetti on niin suuri, että sillä ei ole käytännössä mitää hintaa/meritystä, niin sopisi hyvin museoon arkistoitujen pelien pelaaminen olla myös mahdollista. Käytännössä liiketoimintapuoli olisi, että pelifirma "myy" jollekin änistä isoista pelipilvitoimijoista jonkinlaisen räätälölidyn ohjelmistokomponentin, millä muokataan museo-arkistoitu peli pilvessä lähetetttäväksi käyttäjille.

No tässä on tullutkin jo ohjelmistokomponentit mainittua, mutta sen sijaan että myisivät tai pistäisivät jakoon yksityisille käyttäjille, toimisivat B2B -mallilla tulevaisuutta silmällä pitäen, niin pelien loppukuluttajien ei tarvitsisi välittää eikä ymmärtää tekniikasta mitään, vaan voisivat pealta peliä vanhaan tyyliin "Avaimet käteen" -periaatteella.

Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2152
    • Profiili

Pelit ovat sinänsä kulutustavaraa joten niitä tulee ja menee. Sitten toinen puoli on se että palvelimien ylläpitö maksaa ja jos pelistä ei tule tuottoa niin helposti pienet fimat laittavat pillit pussiin pelin taikka lopettavat kokonaan toimintansa. Eu ei voi pakottaa pitämään yrityksiä pitäämän toimintaansa pystyssä lopuutomasti.

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut

Pelit ovat sinänsä kulutustavaraa joten niitä tulee ja menee. Sitten toinen puoli on se että palvelimien ylläpitö maksaa ja jos pelistä ei tule tuottoa niin helposti pienet fimat laittavat pillit pussiin pelin taikka lopettavat kokonaan toimintansa. Eu ei voi pakottaa pitämään yrityksiä pitäämän toimintaansa pystyssä lopuutomasti.

Eipä tässä sitä pyydettykään. Esimerkiksi palvelinohjelman julkaiseminen yleiseen käyttöön palvelimia sulkiessa riittäisi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
Pelit ovat sinänsä kulutustavaraa joten niitä tulee ja menee.
Digitaalinen tuote ja kulutustavara ei kyllä natsaa yhtään millään tasolla loogisesti.

Tosiaan kuten Tomin mainitsi, niin lähinnä pitäisi saada silloin toiminnallisuuteen liittyvät asiat käyttäjille, asiakkaille, itselleen. Yksi mahdollisuus olisi ehkä tehdä tuotteesta myös täysin kopiovapaa siinä vaiheessa kun tuki lopetetaan ja laillistetaan ohjelmiston "kräkkäys"

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3369
    • Profiili

Pelit ovat sinänsä kulutustavaraa joten niitä tulee ja menee. Sitten toinen puoli on se että palvelimien ylläpitö maksaa ja jos pelistä ei tule tuottoa niin helposti pienet fimat laittavat pillit pussiin pelin taikka lopettavat kokonaan toimintansa. Eu ei voi pakottaa pitämään yrityksiä pitäämän toimintaansa pystyssä lopuutomasti.

Sinänsä, mutta kopiosuojaus pitäisi sitten jossain kohtaa purkaa. Viimeistään siinä kohtaa kun viimeinen kopiosuojauspalvelin sammutetaan.

Minä voin hyvin pelata kasari ajan pelejä edelleen. Mutta on yhtä sun toista uudempaa johon en koske pitkällä tikullakaan vaikka omistan pelin. Kiitos agressiivisen suojauksen joka ei enää toimi.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5778
    • Profiili
Agressiivisesta suojauksesta tulee tosiaan mieleen, että osa IT-alan ammattilaisista on luokitellut näitä ihan rootkit tason (haitta)ohjelmiksi.
Esim. tämä on aika mielenkiintoinen tapaus (M00p käytti Sony BMG:n rootkittiä)
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001528503.html

Netissä myös aika paljon blogeja ja videoita siitä, kuinka kopiosuojaukset on vaikeuttaneet oikeasti tuotteen ostaneiden elämää ja kuinka helppoa toisaalta olisi vain ladata piraattiversio. Onhan noita esimerkkejä toki paljon. DVD:llä oli aikoinaan ne ärsyttävät, pitkät ja mahdottomat ohittaa "You wouldn't steal..." kopiosuojausmafian tekemät propagandavideot ja jotain ripattua pätkää taas pystyy katsoa laitteella kuin laitteella heti, ilman HDCP ongelmia yms.

Nauroin kun katsoin jonkin YT videon jossa joku oli maksanut Netflixin 4K tilauksesta ja taistellut pitkään, että saisi 4K toiston toimimaan ja loppuviimein sanoi peruneen tilauksen ja käyttäneen jotain piraattisoftaa, jolla sai välittömästi käsiin sen 4K videon  ;D

Aika ironista, että tuotteen/palvelun maksaneita lähes rangaistaan ja piratismilla voi taas päästä ilmeisesti helpolla  ::)
« Viimeksi muokattu: 19.08.24 - klo:20.22 kirjoittanut qwertyy »

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 742
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Nauroin kun katsoin jonkin YT videon jossa joku oli maksanut Netflixin 4K tilauksesta ja taistellut pitkään, että saisi 4K toiston toimimaan ja loppuviimein sanoi peruneen tilauksen ja käyttäneen jotain piraattisoftaa, jolla sai välittömästi käsiin sen 4K videon  ;D
On siitä jo aikaa enkä muista lähdeartikkelin mediaa, mutta Netflixillä on käsittääkseni kokeilu jossainpäin maailmaa siihen suuntaa, että tarjoavat halvemmalla tilausmaksulla vähän matalmman resoluution tavaraa ulospäin. En ihmettele lainkaan, mitä firma kuitenkin on johtavassa markkina-aseemassa noista ondemand-suoratoistopalveluista käsittääkseni, niin 4K-tasoinen kuva kalliimmalla akuukausimaksulla.

Perhelisenssin tilaajia on jo rokotettu tai ainakin työn alla.

Aika ironista, että tuotteen/palvelun maksaneita lähes rangaistaan ja piratismilla voi taas päästä ilmeisesti helpolla  ::)

Elokuvayhtiöt mielestäni valvovat noita omien tuotteidensa piraattipuolta ainakin oman kokemukseni mukaan peliteollisuutta verraten huomttavasti "tehokkaammin". Esimerkkinä 500 euron suuruinen "uhkasakko", mihin sitten oikein muuta paras tapa reagoida on maksaa se. Näistäkin on ihan valtamedioissa uutisoitu.

En tiedä, voisiko joukkovastaamisella uhkailuista oikeustoimilla sen suhteen, että argumenttina puolustuksena elokuvan kopioinnissa on se, että mitä reititin on päällä 24/7 niin joku taho olisi kaapannut koneen osaksi bottiverkkoa, ja sitä kautt sitten päätelaitteen käyttäjä olisi "sekaantunut" piratismiin.  En ole juristi, eikä tästä sen enempää.

Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3369
    • Profiili
Agressiivisesta suojauksesta tulee tosiaan mieleen, että osa IT-alan ammattilaisista on luokitellut näitä ihan rootkit tason (haitta)ohjelmiksi.
Esim. tämä on aika mielenkiintoinen tapaus (M00p käytti Sony BMG:n rootkittiä)
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001528503.html

Netissä myös aika paljon blogeja ja videoita siitä, kuinka kopiosuojaukset on vaikeuttaneet oikeasti tuotteen ostaneiden elämää ja kuinka helppoa toisaalta olisi vain ladata piraattiversio. Onhan noita esimerkkejä toki paljon. DVD:llä oli aikoinaan ne ärsyttävät, pitkät ja mahdottomat ohittaa "You wouldn't steal..." kopiosuojausmafian tekemät propagandavideot ja jotain ripattua pätkää taas pystyy katsoa laitteella kuin laitteella heti, ilman HDCP ongelmia yms.

Nauroin kun katsoin jonkin YT videon jossa joku oli maksanut Netflixin 4K tilauksesta ja taistellut pitkään, että saisi 4K toiston toimimaan ja loppuviimein sanoi peruneen tilauksen ja käyttäneen jotain piraattisoftaa, jolla sai välittömästi käsiin sen 4K videon  ;D

Aika ironista, että tuotteen/palvelun maksaneita lähes rangaistaan ja piratismilla voi taas päästä ilmeisesti helpolla  ::)

Mulla oli joskus nollakymmenluvulla yksi peli joka ei tykännyt kirjoituskyvyllä varustetusta optisesta asemasta. Perus polttamiskyvytön olisi käynyt. Suojauksen mielestä koneessa ei olis saanut olla edes kiinni moista lainkaan. No lyhyestä virsi kaunis piraattisivustolta cräcki ja sillä se hoitui. Jurppi kyllä kun olin täyden hinnan maksanut ja moiseen joutui turvautumaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 742
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi

Mulla oli joskus nollakymmenluvulla yksi peli joka ei tykännyt kirjoituskyvyllä varustetusta optisesta asemasta. Perus polttamiskyvytön olisi käynyt. Suojauksen mielestä koneessa ei olis saanut olla edes kiinni moista lainkaan. No lyhyestä virsi kaunis piraattisivustolta cräcki ja sillä se hoitui. Jurppi kyllä kun olin täyden hinnan maksanut ja moiseen joutui turvautumaan.

Itsekin katsellut joskus vastaavia, mutta noissa crackeissä ja keygeneissä yms. kopiosuojauksen poistavia ohjelmia se ongelma, että tiedä lopulta mitä ne asentaa koneelle tai miten muuttavat rekisteritietoja esim. Windowsissa mitä ainakin kaikki PC CDROMilla ostamani pelit oli Windowsissa toimivia. Nyttemmin olen luopunut kokoelmastani, sain ihan käypä hinnan.

Virtuaaliasema-ohjelmia esim. Daemon on nykyisin ja tiedän paljon käytetty mitä jostain syystä trendaavaa on, että kannettavissa enää kaupasta ulos kannettuna ole tässä HP:ssäni mitään CD/DVD/BR -asemaa, joka vähän tuo miinuksia käyttökokemukselle.

Jokin aika sitten uutisoitiin, että tyhjät BR-mediat poistuvat myynnistä mitä olen tainnut tällä palstallakin mainita, että olen harkinnut polttavaa ukoista BR-asemaa sen jälkeen, kun noide tyhjien medioiden hinnat laskee siedettävälle tasolle.

Tiedä sitten mikä yhteys näiden asemien poisjättämisestä koneen lopulliseen kuluttajakokoopanoon piratismitaistelulla valmistajien eduksi, mitä kirjoittavat asemat ja tyhjät mediat eivät aina tarkoita välittömästi, että käyttäjä olisi piraattipuolen harrastaja. Esimerkkinä joskus muinoin tyhjät C-kasetit, johon radiosta tuli nauhoitettua musiikkia yleensä.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3369
    • Profiili
Ei noita cräckejä silloin ennenvanhaankaan tosiaan ihan mielellään ottanut käyttöön, mutta pakko mitä pakko. Oma tarve noihin loppui Steamin myötä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.