Ubuntun käyttö > Laitealue

lataava usb-c

(1/4) > >>

AimoE:
Kun laitteen suomenkielisessä käyttöohjeessa sanotaan, että USB-C-liitännän kautta voi "ladata laitetta", joudun arvailemaan ladataanko sillä oheislaitetta vai tietokonetta. Millä termeillä näitä kahta suuntaa pitäisi nimittää jotta ne erottuisivat? suomeksi? enkuksi?

Silloin kun USB-portista saa virtaa oheislaitteelle, voiko portti korvata USB-hubin oman virtalähteen? aina? joskus? ikinä?

qwertyy:
USB-C taipuu parhaillaan niin moneen asiaan, että on todella vaikea tehdä mitään rajausta, jos ei tarkalleen tiedä kyseisen laitteen speksejä. Itselläkin on jo kaksi laitetta, joihin voi tökätä USB-C hubin josta saa HDMI liitännän, pari tavallista USB-A porttia ja hubissa on silti vielä USB-C paikka virralle. Eli esim. tietokoneesta voi viedä monenlaista dataa ulospäin ja saada kuitenkin yhden ja saman USB-C portin kautta vielä samalla lisävirtaa tietokoneeseen ja ladata hubin kautta vaikka vielä puhelinta.

Mutta ei taida olla kuin HDMI liitäntä nykyään, jossa on standardit ja käytännöt hajonneet todella pahasti. Eli käytännössä täysin laitetoimittajasta kiinni mitä ominaisuuksia laite oikeasti tukee, vaikka itse USB standardi sanoisi mitä.

AimoE:
Niinpä, löytäisikin speksejä. Voiko niitä speksejä kaivaa jollain komennolla itse laitteesta?

kamara:
Taitaa olla keinot luokkaa...

--- Koodia: ---lsusb -v

--- Koodi päättyy ---

ja ottaa siitä ID-arvot ...

(idVendor- ja idProduct-arvot)

ja googlailla niiden avulla.

Mahdollisesti liittää googlailuun datasheet tai specs.

Lisäksi voi googlailla idVendorissa näkyvällä valmistajan nimellä ja idProcut:n mallinimillä.

Saattaahan tuolla -v-vivulla näkyä jotakin mielenkiintoista suoraankin, mutta se vaatinee vähän syvällisempää tietoa.

Mielenkiitoinen arvo saattaa olla MaxPower.

Tosin enpä minä näistä paljoa ymmärrä.

SuperOscar:

--- Lainaus käyttäjältä: AimoE - 28.12.23 - klo:10.15 ---Kun laitteen suomenkielisessä käyttöohjeessa sanotaan, että USB-C-liitännän kautta voi "ladata laitetta", joudun arvailemaan ladataanko sillä oheislaitetta vai tietokonetta.
--- Lainaus päättyy ---

Mitä eroa siinä olisi? USB-C on lopultakin aika universaali: samaan laturiin olen liittänyt tietokonetta, tablettia, kännykkää ja ”oheislaitteita” kuten DisplayPort-jakajaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta