Ubuntun käyttö > Vaihtoehtoiset työpöytäympäristöt

KDE:n ja Kubuntun tie kohti Qt6:sta

(1/2) > >>

ilkant:
KDE ja Kubuntu ovat matkalla kohti Qt 6 -käyttöliittymää. Helmikuussa 2024 on H-hetki. Nyt tuli tietoa, että KDE Gear 24.02 ja Framework 6 alpha-versiot on julkaistu.

KDE's 6th Megarelease - Alpha
KDE:n 6. megajulkaisu - Alpha  (Sama suomeksi Google Translatorilla pulautettuna)

Olen ajatellut, että muutos Qt 5 -> Qt 6 ei aluksi ole iso. Ainakin ne Qt 6 kuvakkeet, joita on esitelty, näyttävät melko samanlaisilta kuin tämän käytössä olevan version.  :) Pidemmällä aikavälillä nähdään sitten enemmän muutoksia parempaan - toivottavasti.

ilkant:
Olen muuten käyttänyt Stellarium-ohjelmaa jo kuukausia Qt 6:lla. Asensin koneelle tarvittavat Qt 6 -ohjelmapaketit ja olen kääntänyt Stellariumin omalla koneella. On toiminut hyvin. Toivon, että helmikuussa 2024 ei tule mitään konfliktia kun Kubuntun omat ohejlmapaketit muuttuvat Qt 6 -mallisiksi.

Timo Tamminen:
Kubuntu on matkalla Qt6-ympäristöön vasta ensi lokakuussa Kubuntu 24.10:n myötä. LTS käyttää yhä Plasma 5.27:ää.

ilkant:

--- Lainaus käyttäjältä: Timo Tamminen - 20.11.23 - klo:15.00 ---Kubuntu on matkalla Qt6-ympäristöön vasta ensi lokakuussa Kubuntu 24.10:n myötä. LTS käyttää yhä Plasma 5.27:ää.

--- Lainaus päättyy ---

KDE Neon -järjestelmässä Qt6  voi tulla käyttöön jo aiemmin. On toisessa koneessa tämä Neon, niin pääsee kokeilemaan sillä. Kubuntun nykyinen versio on käyttööni ihan tarpeeksi hyvä jo tällaisenaan.

SuperOscar:

--- Lainaus käyttäjältä: ilkant - 19.11.23 - klo:15.21 ---Olen ajatellut, että muutos Qt 5 -> Qt 6 ei aluksi ole iso. Ainakin ne Qt 6 kuvakkeet, joita on esitelty, näyttävät melko samanlaisilta kuin tämän käytössä olevan version.
--- Lainaus päättyy ---

Ehkä pitäisi olla tarkkana ja erottaa asiat: Qt6 on ohjelmointikirjasto, johon kuvakkeet eivät liity millään tavalla. Plasma 6 on sitten Qt6:ta käyttävä käyttöliittymä, joka ne kuvakkeet esittelee.

Siirros Qt5:stä Qt6:een voisi olla käyttäjän näkökulmasta myös täysin merkityksetön, mutta Plasmaa tunnutaan kehittävän niin, että alustahyppäysten myötä tehdään myös näkyviä muutoksia käyttöliittymään.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta