Kirjoittaja Aihe: Kovalevyn tyhjennys  (Luettu 3363 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Kovalevyn tyhjennys
« : 09.08.23 - klo:14.28 »
Mikä olisi tänä päivänä helppo ja nopea keino kovalevyn tyhjennykseen?
Löytyy sekä HDD että SSD -levyjä, ynnä Windowsia ja Linuxia.

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #1 : 09.08.23 - klo:14.41 »
gpartedtilla se käy .
« Viimeksi muokattu: 10.08.23 - klo:16.12 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #2 : 09.08.23 - klo:14.57 »
Tuohan riippuu kokonaan siitä, mitä se tyhjennys tarkoittaa. Mä olen käyttänyt sellaista muistitikulta toimivaa nuketus-ohjelmaa, joka toimi vielä dos:lla ja ylikirjoitti kovoa monta tuntia. Muistaakseni siinä oli vielä optiona, että moneenko kertaan ylikirjoitetaan. Mulla ei oo sitä enää, mutta jos joku tunnistaa, niin kertokaa mikä sen nimi on. :)

Edit: Tuo siis esim. läppärin kovon tyhjentämiseen, ei irtokovolle.
« Viimeksi muokattu: 09.08.23 - klo:15.03 kirjoittanut Snufkin »
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #3 : 09.08.23 - klo:15.04 »
Tolla lähtee juurineen: https://dban.org/

https://www.google.com/search?q=dban

Itse olen käyttänyt dd:tä
Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=4M count=5Kirjoittaa nollaa levyn X 5 kertaa. Uskoakseni tuo on riittävä tyhjennysmetodi.
/dec/sdX ei saa olla mountattuna, eli kone USB-tikulta käyntiin ja Fdisk selvitys oikeasta asemasta
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l
Koodia: [Valitse]
sudo umount /dev/sdX1
Koodia: [Valitse]
sudo umount /dev/sdX2jne ja sitten toi dd-komento.

Tosin 5 X taitaa kestää aika kauan, itse olen tyhjennelly komennolla vain tikkuja.
No yhtäkaikki kannattaa jättää kone rouskuttamaan yöks.
« Viimeksi muokattu: 10.08.23 - klo:02.08 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #4 : 09.08.23 - klo:17.46 »
Mainittu dban on loistava vaihtoehto. Gpartedilla jos pelkästään poistaa osiot ja nyppää aseman irti, niin kaikki tiedot on vielä täysin palautettavissa, mikä kannattaa ottaa huomioon jos asema on menossa myyntiin tms.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #5 : 09.08.23 - klo:19.29 »
Dbannilla olen itse tyhjennellyt. Viimeksi yhdellä työmaalla, kierrätys pc:n sata portit täyteen levyjä ja dbannilla koko roska tyhjäksi...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #6 : 09.08.23 - klo:21.48 »
Mietin tuota Gparted:ä, entäs jos luo uuden osiotaulun ja siiten formatoi levyn haluttuun muotoon?
Kai se silti on kaivettavissa, vaikka toi uusi osiotaulu on aika järeä valinta?
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #7 : 09.08.23 - klo:23.50 »
Mietin tuota Gparted:ä, entäs jos luo uuden osiotaulun ja siiten formatoi levyn haluttuun muotoon?
Kai se silti on kaivettavissa, vaikka toi uusi osiotaulu on aika järeä valinta?
Näin olen itsekin tuuminut:
- vanhan levyosioinnin poistaminen ja uuden luominen uusine levyosio-osioineen, joiden koko ei vastaa aiempaa osiointia.
-uusien levyosioiden uudelleenkirjoittaminen ("formatointi" kirjoittaen dataa kullekin uudelle levyosiolle).
Photorec ohjelman tehokkuudesta en tiedä - enempää kuin taitavien kräkkerien osaamisesta käpistellä massamuisteja tehokkaankin tuhoamisen jälkeen.
Toki Pendeli ei tarkemmin kerro, miksi levyt on tyhjennettävä tehokkaasti.
Dban lienee ko. tarkoituksiin tarkoitettu ohjelma - ei omakohtaisia kokemuksia.
Valtionsalaisuuksia sisältävän laitteen kiintolevyä en lahjoittaisi/myisi edelleen...
Leka niminen hienotyökalu lienee varsin tehokas massamuistien tuhoamiseen ja kierrättämiseen tietoturvallisesti.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #8 : 11.08.23 - klo:04.20 »
Joskus tulee vastaan koneita joilla dban (Jonka kehitys käsittääkseni loppui 2015) ei vain suostu käynnistymään/boottaamaan niin kannattaa kokeilla nwipe:ä joka on silloin toiminut ok shredOS:n kautta: https://github.com/PartialVolume/shredos.x86_64
« Viimeksi muokattu: 11.08.23 - klo:04.23 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #9 : 11.08.23 - klo:14.16 »
SSD levyille valmistajat suosittelevat tyhjennykseen niiden mukana tulevaa (tai imuroitavaa) ohjelmaa.
Kaipa se sitten tyhjentää luotettavasti? Kerran olen tyhjentänyt OCZ-SSD:n kun se lähti takuuvaihtoon.
Siinä ei montaa minuuttia menny kun se ilmoitti että levy on turvallisesti tyhjennetty.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #10 : 11.08.23 - klo:15.20 »
Veikkaan, että tuollainen valmistajan ohjelma tekee aivan saman toiminnon kuin Levyt-ohjelman Secure Erase -tyhjennys. Levystä toki riippuu onko se saatavilla.

Monella SSD-levyllä se tapahtuu käytännössä niin, että levyllä käytössä ollut salausavain vaihdetaan, jolloin levy on käytännössä tyhjä. Se salausavain on siis ollut käytössä riippumatta siitä onko salaus päällä eli onko levyllä ollut salasanaa vai ei. Epäilemättä se myös merkitsee kaiken muistin vapaaksi. Mielestäni varsin hyvä keino, koska siihen ei mene kauaa ja tietoon ei enää pääse käsiksi.

Toisaalta levyn valmistaja voi olla myös toteuttanut tuon Secure Erase -toiminnon huonosti eli ylikirjoitus voi olla paikallaan siltikin. Sen jälkeen voi käyttää Secure Erasea ja olla kohtuullisen varma ettei tietoihin pääse käsiksi.

https://superuser.com/questions/1649341/how-does-samsung-s-secure-erase-tool-actually-work
« Viimeksi muokattu: 11.08.23 - klo:15.24 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #11 : 11.08.23 - klo:16.37 »
Dbanin tapaiset ohjelmat on ikäviä käyttää hitauden takia.
Olen joskus jonkun HDD-levyn irrottanut koneesta ja rikkonut sen fyysisesti.Ongelma oli saada levyä suojaava kotelo auki tai rikki kun se oli näköjään hyvin tukevasti niitattu kiinni. Joku toinen oli muistaakseni sentään vaikeasti avattavilla ruuveilla suljettu.
Onko SSD-levyt sen helpompia avata?

Muistaakseni joku kierrätyskeskus mainostaa tuhoavansa levyjä asiakkaan nähden.Se on varmaankin yksinkertaisin ratkaisu jos niille ei muuta käyttöä keksi.

Toistaiseksi asialle ei ole mitään akuuttia tarvetta vaikka turhan panttina seisovia joutilaita koneita tahtookin kertyä aina liikaa.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #12 : 11.08.23 - klo:16.59 »
Dbanin tapaiset ohjelmat on ikäviä käyttää hitauden takia.
Olen joskus jonkun HDD-levyn irrottanut koneesta ja rikkonut sen fyysisesti.Ongelma oli saada levyä suojaava kotelo auki tai rikki kun se oli näköjään hyvin tukevasti niitattu kiinni.

Olettaisin, että katkeaa rälläkällä alle 30 sekunnissa.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #13 : 11.08.23 - klo:17.04 »
Olettaisin, että katkeaa rälläkällä alle 30 sekunnissa.

Eipä ole tullut mieleen, mutta oiva keino jos vaan omistaa moisen hienosäätölaitteen.
Kirveellä olen mättänyt muutaman kiekon, silloin kun viimeksi oli moinen laite käytössä.
Nyt ei ole kun asun kerrostalossa. Vaikka onhan täällä askarteluhuone.
Pitänee ostaa leka tai kirves (hamarapuolella). Rälläkätkään ei paljoa esim Tokmannissa maksa. :D

Levyjä on 5-6...
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #14 : 11.08.23 - klo:17.12 »
Olettaisin, että katkeaa rälläkällä alle 30 sekunnissa.

Eipä ole tullut mieleen, mutta oiva keino jos vaan omistaa moisen hienosäätölaitteen.
Kirveellä olen mättänyt muutaman kiekon, silloin kun viimeksi oli moinen laite käytössä.
Nyt ei ole kun asun kerrostalossa. Vaikka onhan täällä askarteluhuone.
Pitänee ostaa leka tai kirves (hamarapuolella). Rälläkätkään ei paljoa esim Tokmannissa maksa. :D

Levyjä on 5-6...

Rälläköinti on sitten tulityötä, joten älä polta sitä kerhohuonetta - tai taloanne. ;)

Rautasahaakin voisi kokeilla, koska eivät nuo mitään umpirautaa ole. Tuskin tulee hiki silläkään. Tai ameriikan malliin kolmenollakasilla, kellä semmoinen on. :D
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #15 : 11.08.23 - klo:17.32 »
Rälläköinti on sitten tulityötä, joten älä polta sitä kerhohuonetta - tai taloanne. ;)

Rautasahaakin voisi kokeilla, koska eivät nuo mitään umpirautaa ole. Tuskin tulee hiki silläkään. Tai ameriikan malliin kolmenollakasilla, kellä semmoinen on. :D

Jep tulityökortti on mennyt vanhaksi 10 vuosia sitten, ei liene hyvä keino kaikkiaan. Tutulla on 9 millinen, sillehän minä vienkin levyt saa käyttää niitä ampumaradalla. :D Mutta oikeasti toi rautasaha on hyvä keino. Menee hankintaan, kiitos. :)
« Viimeksi muokattu: 11.08.23 - klo:17.35 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #16 : 11.08.23 - klo:18.05 »
Rälläköinti on sitten tulityötä, joten älä polta sitä kerhohuonetta - tai taloanne. ;)

Rautasahaakin voisi kokeilla, koska eivät nuo mitään umpirautaa ole. Tuskin tulee hiki silläkään. Tai ameriikan malliin kolmenollakasilla, kellä semmoinen on. :D

Jep tulityökortti on mennyt vanhaksi 10 vuosia sitten, ei liene hyvä keino kaikkiaan. Tutulla on 9 millinen, sillehän minä vienkin levyt saa käyttää niitä ampumaradalla. :D Mutta oikeasti toi rautasaha on hyvä keino. Menee hankintaan, kiitos. :)

Tuota hävitetään datat ampumaradalla kikkaa olen itsekin ollut avittamassa. Pistettiin kerran parikytä levyä palasiksi kivääritulella :D 5.56:sta, 7.62x39:siä, 7.62x53R:ää ja .308:sia levyistä läpi iloisesti :D
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #17 : 11.08.23 - klo:18.32 »




Tuota hävitetään datat ampumaradalla kikkaa olen itsekin ollut avittamassa. Pistettiin kerran parikytä levyä palasiksi kivääritulella :D 5.56:sta, 7.62x39:siä, 7.62x53R:ää ja .308:sia levyistä läpi iloisesti :D

Tarkoitatko että kuorineen päivineen ne levyt?

En ole noita aikoihin käpistellyt mutta muistelen että kyllä ne  melko paksua umpirautaa ne kuoret oli. Ei ainakaan mitään halpoja peltikuoria. Joten siinä voi rautasahaa hinkatessa mennä sahan terä ja toinenkin.
Rälläkästä ei ole kokemusta mutta luulisin että ei silläkän umpirautaa noin vaan leikata.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #18 : 11.08.23 - klo:18.35 »
Rälläkästä ei ole kokemusta mutta luulisin että ei silläkän umpirautaa noin vaan leikata.

Sillä juurikin leikataan umpirautaa, se on sitä varten suunniteltu. Kiveenkin pystyy jos on sellainen laikka. :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Kovalevyn tyhjennys
« Vastaus #19 : 11.08.23 - klo:18.51 »
Runko taitaa olla valettua alumiinia ja ohuempi kansi ehkä ruostumatonta terästä tai kovaa alumiiniseosta.

Kevyesti uppoaa kulmahiomakoneen terä:
https://www.youtube.com/watch?v=FyGCVRLV0Fk