Ja nyt kääntäminen toimisi suoraan ja halutulla tavalla kuten Visual Stuodiossa, tai kuten olen ennestään tottunut. Kiitos!
ilmeisesti paketti jota olisit kaipaillut on nimeltään
build-essential.
Enköhän vielä joskus tutustu noihin teidänkin ehdottamiin sovelluksiin mutta tällä hetkellä ne tarjoaa liian helpon tavan edistyä... kun voi suoraan piirtää grafiikkaa!!!
periaatteessa graafisen käyttöliittymän tekemisen ei välttämättä tarvitsisikaan olla tuon vaikeampaa. käyttämällä gladen/gazpachon kanssa libgladea, käyttöliittymiä on melko helppo luoda.
Entäs miten tämä on... wintoosan puolella kirjoitettiin tiedoston alkuun "namespace std;" kun taa näissä linuxin esim. tiedostoissa on vasta esim tulostuslauseessa ""std::cout"... eli tarvooko opetella eri tavoille???
kumpikin on oikein C++ -standardin puitteissa.
windowsissa olet siis mitä ilmeisemmin tottunut kirjoittamaan tiedoston alkuun
using namespace std; joka käytännössä ottaa käyttöön kaikki nimet std-nimiavaruudessa. yleensä tätä ei pidetä järin hyvänä ideana, mutta sitä käytetään yleisesti lyhyissä esimerkeissä yksinkertaisuuden vuoksi.
toinen ääripää on kertoa funktion kutsun yhteydessä missä nimiavaruudessa ne ovat, kuten tuo esimerkkinä antamasi
std::cout joka on siis muotoa nimiavaruus::funktio. eri nimiavaruuksissahan voi olla saman nimisiä funktioita jotka erotetaan juuri tuon nimiavaruuden avulla.
tietyllä tavalla noiden välimuotona voisi ajatella olevan tapa esitellä funktiokohtaisesti nimiavaruus tiedoston alussa, esim.
using std::cout; jonka jälkeen std-nimiavaruudessa olevaa cout-funktiota voi käyttää kirjoittamalla pelkän funktionimen cout.
kaikki tavat toimivat kaikissa käyttöjärjestelmissä jotka tarjoavat C++ -standardia edes jotenkin tukevan kääntäjän (ja yleensä ne huonomminkin standarda noudattelevat hanskaavat niinkin perusjutut kuin nimiavaruudet).