Kirjoittaja Aihe: Joomla  (Luettu 5005 kertaa)

Hannu I

  • Vieras
Joomla
« : 04.10.06 - klo:17.54 »
Mikä on Joomla!?

Lainaus http://www.joomlaportal.fi/  sivulta.

Joomla on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä (open source CMS) jonka avulla tekstin ja kuvien lisääminen internet-sivuille sekä sivujen lisääminen/poistaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Joomla!.

Ohjelmisto pyörii jo tällä hetkellä yli miljoonassa palvelimessa ympäri maailmaa ja käyttäjiä on miljoonia. Ominaisuuksiltaan Joomla! vastaa kaupallisia ohjelmistoja joiden lisenssimaksut voivat olla jopa 6000 - 10000 euroa.

Kannattaa tutustua.

Minä kyllä lisäsin tämän tuonne
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4774.0
kehitystyökalut viestiketjuun! ellei sitten tullut joku moka vai onko ylläpito avannut tästä uuden aiheen ?.
En ole mikään alan ammattilainen mutta siihen aiheeseen tämä mielestäni olisi sopinut.

Joomlanilla ylläpidän meidän kylätoimikunnan sivuja, siitä on syntynyt sen positiivinen kuva kyseisestä ohjelmasta. Kysessä on myös avoimen lähdekoodin tuotos toimien selaimella muillakin käyttöjärjestelmillä kuin windows. 
Minulla ei ole mitään tekemistä kyseistä ohjelmaa tukevan nettisivun kanssa muuta kuin aina niitä lueskelen ja olen sinnekkin rekisteröitynyt samalla nikillä kuin olen täälläkin!


« Viimeksi muokattu: 05.10.06 - klo:20.14 kirjoittanut Hannu I »

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Joomla
« Vastaus #1 : 05.10.06 - klo:00.12 »
Lainaus http://www.joomlaportal.fi/  sivulta.

Ja se pitää mainita tässä threadissa sen takia että ............ ??
Registered Linux user #186837

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Joomla
« Vastaus #2 : 05.10.06 - klo:00.17 »
Lainaus http://www.joomlaportal.fi/  sivulta.

Ja se pitää mainita tässä threadissa sen takia että ............ ??
Asia hoidossa, aihe jaettu.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Joomla
« Vastaus #3 : 05.10.06 - klo:00.20 »
Lainaus http://www.joomlaportal.fi/  sivulta.

Ja se pitää mainita tässä threadissa sen takia että ............ ??

olisikohan 'vastaajalla' sidoksia ko. portaaliin ja syihin liittyi kuvitelmia siitä, että oman saitin mainostaminen ei vaikuttaisi niin häikäilemättömältä jos se olisi ikäänkuin vastaus johonkin kysymykseen?
Janne

Hannu I

  • Vieras
Re: Joomla
« Vastaus #4 : 05.10.06 - klo:20.24 »
Lainaus http://www.joomlaportal.fi/  sivulta.

Ja se pitää mainita tässä threadissa sen takia että ............ ??

olisikohan 'vastaajalla' sidoksia ko. portaaliin ja syihin liittyi kuvitelmia siitä, että oman saitin mainostaminen ei vaikuttaisi niin häikäilemättömältä jos se olisi ikäänkuin vastaus johonkin kysymykseen?

Jos tässä nyt vastaajalla tarkoitetaan  minua niin en voi kuin todeta, että ei pitäis valvoa noin myöhään  (Tänään kello 00:12:59) kun pukkaa tuota oletusta ja luuloa vailla tietoa!

Ja jos te avoimen lähdekoodin vääntäjät olette niin mustasukkaisia omista projekteistanne (siis ubuntusta), että tänne ei voi edes laittaa linkkiä johonkin toiseen projektiin niin ylläpito voi poistaa minun nikin täältä kaiken varalta ettei synny lisää "ongelmia"!
t.Hannu Isoranta


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Joomla
« Vastaus #5 : 05.10.06 - klo:20.47 »
Jos tässä nyt vastaajalla tarkoitetaan  minua niin en voi kuin todeta, että ei pitäis valvoa noin myöhään  (Tänään kello 00:12:59) kun pukkaa tuota oletusta ja luuloa vailla tietoa!

no, siitä minulla ei ole kuin sinun sanasi ja toistaiseksi en aseta sille paljoakaan painoarvoa.

Ja jos te avoimen lähdekoodin vääntäjät olette niin mustasukkaisia omista projekteistanne (siis ubuntusta), että tänne ei voi edes laittaa linkkiä johonkin toiseen projektiin niin ylläpito voi poistaa minun nikin täältä kaiken varalta ettei synny lisää "ongelmia"!

mutta tämä vuodatus kyllä kulostaa yhä enemmän silti mitä tuossa epäilinkin.

ensinnäkin... olet toki oikeassa siinä, että tämä on ubuntufoorumi, mutta oletuksesi siitä, että täällä ei saisi kertoa linkkiä johonkin toiseen projektiin on väärä. tosin useinkin on tapana, että 1) linkki liitty käsiteltävää aiheeseen (mitä sinun mainospuheesi ei tehnyt) ja 2) linkitetään johonkin  edes etäisesti ubuntun käyttöön liittyvään (ubuntu itsekin koostuu lukuisista projekteista).

toki tuo viestisi voitaisiin lukea ryhmään 2 ymäpäristönä jota voi ajaa ubuntussa. ensimmäinen viesti vaan puhkui sellaista "oman tuotteen markkinointi"-tyyppistä intoa aivan väärässä paikassa. mainosviestisi ei millään tavalla vastannut alkup. ketjun kysymykseen "Löytyykö Ubuntulle  ilmaisia esim. java-ohjelmankehitysympäristöjä?" ja siksi se erotettiin omaksi mainosketjukseen.

[edit]
ja mainittakoon nyt vielä samassa yhteydessä, että joomla-sivuilla oleva ohje LAMP:n ja Joomla! julkaisujärjestelmän asennus Ubuntu Dapperiin sisältää aivan käsittämättömän huonoja neuvoja oikeuksien hallinnan ja tietoturvan kannalta ja aivan vilpittömästi toivon, ettei kukaan oikeasti noudata niitä.
« Viimeksi muokattu: 05.10.06 - klo:20.51 kirjoittanut janne »
Janne

Hannu I

  • Vieras
Re: Joomla
« Vastaus #6 : 05.10.06 - klo:21.34 »
Kyllä sinulla Janne on hyvä mielikuvitus kun luulet että tällainen kohta 50v Oulunläänissä asuva mehtätilallinen olis jotenkin tekemisissä noiden joomlan sivujen kanssa muuten kuin lukemalla niitä  ;D

>no, siitä minulla ei ole kuin sinun sanasi ja toistaiseksi en aseta sille paljoakaan painoarvoa.
silla lailla ylläpito tuntee arvonsa, tässä olis myös puhelinnumero 040-7611206 josta saat ne yhteystiedot tai voithan sinä kuuklettaa nimeäni!

Ja itse aiheeseen "Löytyykö Ubuntulle  ilmaisia esim. java-ohjelmankehitysympäristöjä?".
Kysyjähän haki ilmaisia ohjelmankehitysympäristöjä enemmälti asiaa tarkentamatta ja näin EI AMMATTILAISENA liitin siihen myös "nettisivustojen kehityksen".

Lyhyt kokemus ubuntusta ja forumista, johtopäätös?.

HI.



janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Joomla
« Vastaus #7 : 05.10.06 - klo:22.11 »
Kyllä sinulla Janne on hyvä mielikuvitus kun luulet että tällainen kohta 50v Oulunläänissä asuva mehtätilallinen olis jotenkin tekemisissä noiden joomlan sivujen kanssa muuten kuin lukemalla niitä  ;D

open source kehityksessä ja webissä on se hyvä puoli, että asioihin osallistuminen ei ole kiinni olinpaikasta. esim. lause:

Lainaus
Ominaisuuksiltaan Joomla! vastaa kaupallisia ohjelmistoja joiden lisenssimaksut voivat olla jopa 6000 - 10000 euroa.

on mainostuksessa jo sitä luokkaa, että kyseisen väitteen esittäjä antaa ymmärtää kokeilleensa useita kaupallisia ohjelmistoja monissa hintaluokissa ja suosittelee nyt tätä kyseistä häikäisevää tuotetta jonka saa kaiken lisäksi 'ilmaiseksi' osoitteesta...

jos tuo ei kuulosta tv-shopilta, niin sitten ei mikään.

silla lailla ylläpito tuntee arvonsa, tässä olis myös puhelinnumero 040-7611206 josta saat ne yhteystiedot tai voithan sinä kuuklettaa nimeäni!

minua ei kiinnosta.

lisäksi kaikki foorumilla esittämäni on minun omia mielipiteitäni/kokemuksiani, enkä edes yritä edustaa niillä foorumia tai edes ubuntua. se, että minulla on yllpidollisia oikeuksia tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että minulla on oikeus siirrellä, jakaa, yhdistää ja poistaa viestejä/viestiketjuja. niihin päätöksiin puolestaan vaikuttavat kriteerit puolestaan liittyvät etupäässä foorumin toimivuuteen ja keskustelun asiallisuuteen.
Janne

xorfi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Joomla
« Vastaus #8 : 06.10.06 - klo:12.13 »
Tervehdys kaikki,

Huomasin tämän viestiketjun ja toivon voivani selventää tilanteen.

Kirjoittajalla Hannu I ei ole mitään sidoksia tässä viestiketjussa mainittuun portaaliin.

Poistimme viittauksen kaupallisten ohjelmistojen hintoihin. Viittaus oli alun alkaenkin tahaton, kauan sitten kirjoitettu "raakaversio" oli yksinkertaisesti jäänyt päivittämättä. Kiitokset asian esiintuonnista ja pahoittelut sen mahdollisesti antamasta väärästä viestistä.

Otimme myös "LAMP:n ja Joomla! julkaisujärjestelmän asennus Ubuntu Dapperiin " artikkelin pois näkyvistä. Sen kirjoitti ja julkaisi aktiivinen käyttäjä (ei ylläpitäjä), ja pakko tunnustaa että en lukenut artikkelia ajatuksella läpi. Kiitokset taas kommentista, olemme jatkossa entistä tarkempia käyttäjien lähettämien oppaiden suhteen.

Parhain terveisin

Markku Suominen
admin
Joomlaportal.fi

*** muokattu 9.10.2006 ***

Opas, johon tässä viestiketjussa on viitattu, on taas näkyvissä korjatussa muodossaan. Oppaaseen liittyvät rakentavat kommentit ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 09.10.06 - klo:17.28 kirjoittanut xorfi »

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Joomla
« Vastaus #9 : 07.10.06 - klo:15.37 »
Joo, eipä tästä ole tarpeen sen kummemmin kenenkään hermostua. Muutama väärinkäsitys ja esim. mainospuhemaisuudet vain usein johtavat pieneen sanaharkkaan kun on kyse kasvottomasta viestinnästä.

Puolestani Joomla-opas Ubuntulle sopii hyvin tuonne "Ohjeita edistyneille"-osioon palvelimiin liittyvänä, tosin toki kyse voi olla sen verran harvinaisesta tarpeesta (ihan jokainen ei Joomlaa pystytä huvikseen), että ohjetta tarvitsevat eivät sitä ensimmäiseksi juuri Ubuntu Suomen keskustelualueilta etsisi.