Kirjoittaja Aihe: Arch Linuxin asennus  (Luettu 3751 kertaa)

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Arch Linuxin asennus
« : 30.07.23 - klo:21.21 »
Mutahar teki asennusvideon Archin asennuksesta. Joskus tuota rupesin asentamaan ja loppui kyllä mielenkiinto heti, kun aloin asennusohjeita lukemaan. Onko Arch väki niin eliittiä porukkaa, että asentajaystävällistä asennusohjelmaa ei saa tehdä? Joku oli semmoisen epävirallisen tehnyt, mutta en saanut silläkään asentumaan.


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #1 : 30.07.23 - klo:21.49 »
Arch Linuxin ajatus ei liene varsinaisesti olla millään tapaa käyttäjäystävällinen, joten asennusohjelmakin kuvastaa tätä. Luultavasti tekijöille tähdellisempää on keskittyä muihin asioihin kuin asennusohjelman parantamiseen.

Haluaisit ehkä tutustua Manjaroon, jossa paketit ovat Archin pakettilähteistä, mutta se tarjoaa valmiimman paketin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1069
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #2 : 30.07.23 - klo:22.02 »
Minä asensin Arch -linuxin muutama vuosi takaperin. Se oli kyllä todella hankala. Mutta lopulta sain valmiiksi ehyen asennuksen. Siinä kyllä oppi paljon ja syvensi ymmärrystä Linuxin teknisestä puolesta.

Ehkäpä kannattaa varata jokin ylimääräinen kone johon sen asentaa ja pikku hiljaa googlettamalla hoitaa homman kotiin.  ;)
Kahvi on väkevin juomani

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #3 : 31.07.23 - klo:08.37 »
Jaa... minusta sen asennus tekstiversionakin on aika suoraviivainen. Jonkin tuubin asennusvideon mukaan tein pari koeasennusta virtuaalikoneeseen ja hyvin pelasi. Myöhemmin näin myös jossain jonkin skriptin, jolla asennuksen sai tehtyä vastailemalla kysymyksiin.

Sen sijaan Arch itsessään on vähän omanlaisensa. Ainakin taannoin siihen tuli päivityksiä niin pirun tavalla jatkuvalla syötöllä. Jos haluaa ajaa joka päivä päivityksen ja haluaa uusinta uutta, niin se on varmaan ihan jees. Ongelmia saattaa syntyä jos jättää päivityksiä välistä useamman päivän tai viikon. Olen kuullut esimerkiksi, että pitkän päivittämättömyyden jälkeinen päivitys voi saattaa systeemin niin jumiin, että uusinta-asennus on helpoin vaihtoehto.

Se on totta, että asennuksen tekeminen käsityönä opettaa kyllä paljon.

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #4 : 01.08.23 - klo:04.06 »
Lainaus
Myöhemmin näin myös jossain jonkin skriptin, jolla asennuksen sai tehtyä vastailemalla kysymyksiin.

Tuo skripti on archinstall, ja se käynnistyy, kun virallisen asennusmedian käynnistyttyä kohdekoneella antaa komennon "archinstall".
Arch Linux kannattaa asentaa apukoneeseen, ja asennusta voi helpottaa myös kirjautumalla apukoneella käynnistyneeseen asennukseen
ssh-yhteydellä, jolloin komentojen kopiointi helpottuu.

Arch Linux ei tyrkytä päivityksiä, ja itse tarkistan päivitysten saatavuuden ja asennan ne kerran viikossa. Aina silloin tällöin
päivityksen yhteydessä syntyy ongelmia, ja yleensä ne ovat aina erilaisia kuin aiemmat ongelmat, joten Arch Linux pitää
valppaana.

Yleensä systeemi kuitenkin toimii. Eikä sitä voi mitenkään pitää elitistisenä, ellei erehdy tekemään virallisella keskustelupalstalla sellaista kysymystä, josta saa kärkkään muistutuksen lukea foorumin säännöt ennen kuin tulee häiritsemään muita. En ole lukenut noita sääntöjä, vaan olen parhaani mukaan koettanut välttää ko. foorumilla aktivoitumista.

Ja tekoäly auttaa! Olen käyttänyt sekä Microsoftin Bingiä että OpenAi:n ChatGPT:tä pulmatilanteiden selvittelyyn. Jälkimmäinen on osoittautunut taitavammaksi.

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #5 : 01.08.23 - klo:08.05 »
Näin kuun vaihtuessa archinstallista on saatu aikaan uusi versio:

https://9to5linux.com/arch-linux-installer-now-supports-hyperland-wm-limine-bootloader

Kuten tekstistä käy ilmi, nyt on korjattu joukko bugeja ja tehty parannuksia. Siitä voi päätellä, että
käyttäjää odottaa vielä tässäkin versiossa joukko kiehtovia, mukaansatempaavia probleemeja.

Arch Linuxia on sanottu tee-se-itse -jakeluksi. Eliittidistro, joka opettaa nöyryyttä.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #6 : 01.08.23 - klo:09.03 »
Arch Linuxia on sanottu tee-se-itse -jakeluksi. Eliittidistro, joka opettaa nöyryyttä.

Aika täsmällisesti muotoiltu :)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #7 : 01.08.23 - klo:15.06 »
Minä olen asentanut vuosia sitten tämän ohjeen mukaan, silloin kun se oli uusi se toimi OK.
Nyt en tiedä toimiiko toi enää? Ts onko ylläpidetty miten hyvin, kannattaa Googlettaa komentoja ennen niiden ajamista:
https://kristerholmstrom.wordpress.com/2013/03/01/arch-linuxin-asennus/

Etsiessäni tuota Kristerin ohjetta törmäsin Archin viralliset ohjeet suomeksi:
https://wiki.archlinux.org/title/Installation_guide_(Suomi)#top-page
« Viimeksi muokattu: 01.08.23 - klo:15.08 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #8 : 19.08.23 - klo:13.47 »
Kirjoitin muistiinpanot puhtaaksi, mutta uuteen liitteeseen kirjattuja komentoja ei ole verifioitu tekemällä uusi asennus niiden perusteella. Sen takia muistiinpanoissa esitettyjä askeleita kannattaa verrata huolella eri ohjeissa annettuihin, paremmin ajan tasalla oleviin komentoihin.

Edit: asennuskomennot_2 poistettu.
« Viimeksi muokattu: 22.08.23 - klo:10.06 kirjoittanut elohope »

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Arch Linuxin asennus
« Vastaus #9 : 22.08.23 - klo:10.05 »
No nyt siten tein asennuksen näillä ohjeilla. Huomasin, että 2-versiossakin oli vielä paljon korjattavaa, mm. askeleitten järjestystä oli muutettava. Alla siis uusi versio, ja taidan poistaa edellisestä viestistä 2-version aiheuttamasta hämminkiä. Uudelleenkäynnistykset tarjoavat taukopaikan tässä tunteja kestävässä urakassa.