PS.
Sellaisia nimityshirviöitä kuin "initramfs" on vaikea upottaa suomenkieliseen tekstiin, joten olen käyttänyt jo vuosia siitä nimitystä "alkumuisti", ihan vaan omissa muistiinpanoissa.
Tarkoitat varman "iniframes", unohda jo 1990-luvun juppilekkejä leikkivien IT-bisnestä tekevien uusi suomenkieli. Monet vetäneet ranteet auki niiltä ajoilta, jotka lähtivät ifnon kultasiivin matkaan, ja mulla kenellä ollut koskaan mahdollisuutta vaurastua ensimmäisen kesätyöpalkan kautta siinä IT-buumissa.
Asiaan takaiin, Linuxin ensimmäinnen virallinen dokumentti oli Linus Torvaldsin opinnäytetyö julkistu 1990, eli voi olla sitä edeltävää aikaa, että vakiintunut tosiaan "Nörtti-slangi":ssa tuo "vyörytys" -terrmi jos säkin niinkuin postasinkin kirjallisen viestintäni vapaa-ehtoisena tottakai harrastuspohjalta nämä tietokoneet kaikkineen sitten kuitenkaan lopulta, teit hyvän yhteenvedon noista IPR-ohjelmistoista.
Näköjään konekielellä mahdollista ohjelmoida BIOSin ohittava järjestelmä, mitä nuo kaikki jailbreakit ja älypuhelimien -roottaajat käyttävät, onko se EFI muuten mitä 2005 siinä oli ne Backup-DVD:t piti itse polttaa, mitä nykyisin, onko se EFI juuriltaan ko pistää fyysisestä tietokoneet päälle virtakytkimestä sähkövirtasyötön ykköselle? Sehän on se, mihin juuritasolla se mielenkiinto ainakin itselläni kohdistuu lopulta, mitä pari kolme konetta tässä hyvä pitää DVD-RW -kannettavaa pysyvissä väreissä hamaan loppuun saakka elämänkaareni loppuun saakka.
Niissä poistui jossain kohtaa, tässä mun läppärissänikään enää nykyään ykköskoneessa, ottamatta osaa tuohon prosessorikeskusteluun, mitä se 200$ tai jonkun sadan taalan arvoinen taalan arvoinen olisi vielä, näitä ei myydä eikä pantata: Teen testamentin, että tietokonemuseon valitsen hyvän, ja sinne sitten elämäni aikana päättyy kaikki, kuten PS3 The Beatles -MINT ohjekirjoineen, vaikka en omista koko PS3 -konsolia. Siinä määrin olen jo pitkään ymmärtänyt ihmisen historian, mitä niitä vanhimmat on ajalta näissä läppäreissä 2005 -vuodelta.
Oon käynyt todella paljon läpi myös Suomen rajojen sisäpuolella, ja makrotasolla jäsennän asiaa kuin asiaa rekursiivisesti pilkkoen yhä pienempiin osakokonaisuuksiin ongelmanasettelua ja problematiikkaa sama, mitä oppiminen ei ole ainoastaan sidottu korkeakoulu-opetusta tarjoavien instituutioiden opiskelija-roolin omaavien velvollisuuksin.
Taas yuli ylivuoto. Mutta asiaa joka sana.
EDIT 31.07.2023 6:05
Siistisin vähän "juoppojorinoita" -vaikuttavaa tekstiä vähän selkeämpään muotoon.