Kirjoittaja Aihe: Virheilmoituksia  (Luettu 4027 kertaa)

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Virheilmoituksia
« : 23.07.23 - klo:11.28 »
Mitähän tässä on tullut tehtyä Kubuntun kanssa! Painamalla Ctrl+D kirjautuminen koneelle jatkuu normaalisti.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Virheilmoituksia
« Vastaus #1 : 23.07.23 - klo:13.08 »
Mitähän tässä on tullut tehtyä Kubuntun kanssa! Painamalla Ctrl+D kirjautuminen koneelle jatkuu normaalisti.

Taitaa tiedostojärjestelmä olla hivenen solmussa, kun käskee ajamaan tuollaista.

Suosittelisin ajamaan omalla vastuulla kyseiset käskyt, mitä suosittelee.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Virheilmoituksia
« Vastaus #2 : 26.07.23 - klo:16.22 »
Itse olen tuttuni Mint-koneen kerran eheyttänyt kiintolevyn boottaamalla koneen SystemRescueCD:llä.  (defragmentation)

Voisiko tämä auttaa tähän, tutullani oli joka aina pistää parikympin euron setelin, kun käyn pistämässä koneen erityyppisiä ongelmia mitä vaikutti ja, että tiedostojärjestelmä oli sekaisin.

Kesti todella pitkään koko prosessi, mutta kone toimi taas eheytyksen jälkeen.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: Virheilmoituksia
« Vastaus #3 : 26.07.23 - klo:21.01 »
Kokeilin ajaa nuo komennot. Taisi auttaa!

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Virheilmoituksia
« Vastaus #4 : 26.07.23 - klo:23.10 »
Itse olen tuttuni Mint-koneen kerran eheyttänyt kiintolevyn boottaamalla koneen SystemRescueCD:llä.  (defragmentation)

Olen kuullut, että Linuxissa defragmentointi tehdään koko ajan eikä levy pirstoudu.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Virheilmoituksia
« Vastaus #5 : 27.07.23 - klo:12.03 »
Olen kuullut, että Linuxissa defragmentointi tehdään koko ajan eikä levy pirstoudu.

Toivottavasti defragmentointi tehdään koko ajan, olen muokannut kuvahakemistoani (melkein 10k kuvaa) GIMPillä aika rankalla kädellä, rajannut isoja kuvia ja kun en löytänyt GIMPistä kuvan poistoa niin olen rajannut kuvan kapeaksi liruksi (alle 20-30kt)  jotka on helppo listata koon mukaan tiedostoselaimessa ja poistaa kerralla, kun kuvia muokkaa/rajaa ja tallentaa pienemmän version niin tilaa vapautuu, olenkin miettinyt miten ubuntu käsittelee sen tilan, yhden muokkaussession aikana vapautui koon muuttamisen ja poiston yhteydessä jopa giga levytilaa  :o
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Virheilmoituksia
« Vastaus #6 : 28.07.23 - klo:09.51 »
Itse olen tuttuni Mint-koneen kerran eheyttänyt kiintolevyn boottaamalla koneen SystemRescueCD:llä.  (defragmentation)

Olen kuullut, että Linuxissa defragmentointi tehdään koko ajan eikä levy pirstoudu.

Ei ihan noinkaan. Linuxin tiedostojärjestelmät osaavat varata yhtenäistä tilaa ja jättää väliin reilusti lisätilaa, jos sitä on saatavilla. Tällöin tarve eheytykselle on pienempi kuin jos tiedostot pyrittäisiin kirjoittamaan ensimmäiseen vapaaseen kohtaan, kuten perinteisesti on tehty. Linuxin tiedostojärjestelmiä tuskin koskaan eheytetään, vaikka 90-luvulla Windowsilla se oli ihan tavallista.

Sitä epäilen vahvasti, että levy eheytys olisi palauttanut koneen "boottauskykyiseksi", koska eheytys ei itsessään muuta tiedostojärjestelmän sisältöä. Sen sijaan tarkastus ja korjaus on sen voinutkin tehdä. Nuo saattavat myös olla välttämättömiä toimenpiteitä ennen eheytystä.

Millä ohjelmalla muuten olette eheyttäneet Linuxin tiedostojärjestelmiä? En muista kuulleeni sellaisista.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Virheilmoituksia
« Vastaus #7 : 28.07.23 - klo:13.01 »
Eihän noi komennot jos nyt oikein ymmärrän tee muuta kuin näyttävät järjestelmälogit ja sitten asettavat systeemin "normaalitilaan" tai uudelleenkäynnistävät. Eivät varsinaisesti "korjaa" taustaongelmaa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.