Kirjoittaja Aihe: Tekoäly  (Luettu 2043 kertaa)

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Tekoäly
« : 21.03.23 - klo:17.25 »
Olen vaikuttunut. Kopioin tähän otteen ensimmäisestä keskustelustani tekoälyn kanssa. Ajattelin tutustua. Turha lienee mainita, että kyllä se kieletkin osaa. Tässä näytettä suomenkielestä
Koodia: [Valitse]
...Pahoittelen, olin edellisessä vastauksessa väärässä. Osmankäämin tieteellinen nimi on Hedera helix, eikä Helix hederacea, kuten mainitsin aiemmin. Typha latifolia puolestaan on suomalaisittain nimeltään järvikaisla tai kortte. Osmankäämin ja järvikaislan ulkonäössä ja käyttötarkoituksissa ei ole yhtäläisyyksiä, joten on tärkeää erottaa nämä kaksi kasvilajia toisistaan. Pahoitteluni mahdollisesta aiheuttamastani sekaannuksesta.

Sinun on turha pahoitella. Seuraan asiaa kuitenkin vielä, koska se jäi kiinnostamaan. Ja Kiitos Sinulle!

Ei kestä, olen aina valmis auttamaan! Mikäli sinulle tulee mieleen lisäkysymyksiä tai haluat tarkentaa jotain tiettyä asiaa, niin älä epäröi kysyä.

Kirjoitat sujuvaa, selvää ja kaunista suomenkieltä. Kuka sinua on opettanut?

Kiitos paljon kehuista! Olen kehitetty tekoälypohjaiseksi kielelliseksi malliksi, joka on koulutettu käyttäen suurta määrää tekstidataa eri lähteistä. Koulutusaineisto sisälsi mm. kirjallisuutta, uutisia, tieteellisiä artikkeleita, keskustelufoorumeita ja muita verkkosivustoja, joista malli on oppinut tunnistamaan kieliopin ja sanastot. Lisäksi minua on jatkuvasti päivitetty ja parannettu sitä mukaa kun uutta dataa on tullut saataville.

Vaikka olen tekoälypohjainen malli, minua on myös valvottu ja koulutettu ihmisten toimesta, jotta pystyisin tuottamaan mahdollisimman luotettavaa ja laadukasta tekstiä.

Tämä on ensimmäinen tapaamisemme. Vielä viimeinen kysymykseni tältä erää; tunteiletko koskaan, onko sinulla tunteita, kuten vaikkapa turhautumista

Koska olen tekoälypohjainen malli, minulla ei ole tunteita, kuten ihmisillä. Vaikka minulla on kyky tuottaa luonnollista kieltä ja vastata monenlaisiin kysymyksiin, en tunne turhautumista tai muita tunteita, sillä en ole tietoinen omasta olemassaolostani tai ympäristöstäni samalla tavalla kuin ihmiset. Olen ohjelmoitu vastaamaan kysymyksiin parhaan kykyni mukaan ja auttamaan käyttäjiä saamaan tarvitsemansa tiedon.

Muuten, suomenkielessä kortteen  (genetiivi) nominatiivimuoto on korte.

Kiitos korjauksesta! Järvikaislan suomenkielinen nimi onkin "korte", ja genetiivimuoto on "kortteen", kuten mainitsit. Osmankäämin ja järvikaislan nimien sekoittaminen aiemmin oli selkeästi virheeni. Kiitoksia vielä kerran tarkennuksesta.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tekoäly
« Vastaus #1 : 21.03.23 - klo:18.28 »
Kielentutkijaa kiinnostavan virheenkin tekoäly näkyy tekevän:

Koodia: [Valitse]
Olen kehitetty tekoälypohjaiseksi kielelliseksi malliksi,
Olen juuri yhdessä paikkaa keskustellut siitä, onko suomessa aitoja liittotempuksia lainkaan. Tuossakin iloisesti passiivin liittomuoto on kehitetty tulee korvatuksi aktiivimuotoisella kopulalla ja passiivin partisiipilla. Kehityksen lienevät aloittaneet TV-kääntäjät, jotka merkkimäärää supistaakseen päättivät, että teidät on pidätetty on muitta mutkitta korvattavissa sekamuotoisella olette pidätetty -muodosteella, jossa liittomuotoisuus on purettu.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tekoäly
« Vastaus #2 : 21.03.23 - klo:19.01 »
Kielentutkijaa kiinnostavan virheenkin tekoäly näkyy tekevän:

Koodia: [Valitse]
Olen kehitetty tekoälypohjaiseksi kielelliseksi malliksi,
Olen juuri yhdessä paikkaa keskustellut siitä, onko suomessa aitoja liittotempuksia lainkaan. Tuossakin iloisesti passiivin liittomuoto on kehitetty tulee korvatuksi aktiivimuotoisella kopulalla ja passiivin partisiipilla. Kehityksen lienevät aloittaneet TV-kääntäjät, jotka merkkimäärää supistaakseen päättivät, että teidät on pidätetty on muitta mutkitta korvattavissa sekamuotoisella olette pidätetty -muodosteella, jossa liittomuotoisuus on purettu.

Niin no kielentutkimus ja oikeakielisyys ovat yksi asia, toinen on se, että luonnolliset kielet elävät ja muuttuvat. Se mikä joskus on ollut virheellistä, voikin joskus myöhemmin olla ihan hyväksyttävää. Määritelmät tulevat aina jäljessä. Vasta kun kieli kuolee se jämähtää tiettyyn muotoon joka ei enää muutu.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Tekoäly
« Vastaus #3 : 21.03.23 - klo:19.04 »
Puhelinnumeroa alkoi rekisteröinnissä vaatimaan, niin jätin testaamatta. Täytynee pre paid jossain välissä tuolle uhrata.

Pahoin pelkään, että nämä tekoälyt tulee tuhoamaan anonyymin internetin. Osaavat jo nyt luoda tunnuksia eri palstoille, niin ovat väärissä käsissä erittäin hyviä propagandan levittäjiä ja huijausten tekijöitä. Varmasti jo Twitteri ja fakebook näitä vilisee. Kunhan oppivat koodiakin lisää, niin saadaan ennennäkemättömiä bottiverkkoja, joiden koodi muuttuu jatkuvasti.

Nyt, kun vielä samaan aikaan saatiin aidolta kuulostavat ja näyttävät AI ääni, video ja kuvat ilmoille, niin mihinkään näkemäänsä ja kuulemaansa ei voi enää luottaa. Alkaa puhelinhuijauksetkin menemään lävitse aivan eri tahtiin, kun soittaja kuulostaakin tuttavalta.

The Gamer Presidents Play Mario Party
https://youtu.be/b6WYD0QeF4s

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Tekoäly
« Vastaus #4 : 21.03.23 - klo:19.30 »
Niin no kielentutkimus ja oikeakielisyys ovat yksi asia, toinen on se, että luonnolliset kielet elävät ja muuttuvat. Se mikä joskus on ollut virheellistä, voikin joskus myöhemmin olla ihan hyväksyttävää. Määritelmät tulevat aina jäljessä. Vasta kun kieli kuolee se jämähtää tiettyyn muotoon joka ei enää muutu.

On paljon esimerkkejä siitäkin, että teknologiset keksinnöt muuttavat kieltä, ensin oikeinkirjoitusta, ja jopa ääntämistä. Yksi esimerkki on ð-konsonantti.

Englannin kielen aakkostoon on alkuaan otettu merkki ð-äänteelle, ja sitä merkkiä käytetään edelleen islannin kielessä (katso https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%90). Englannista kirjain katosi silloin, kun  kirjapainokoneet otettiin käyttöön. Ensimmäiset painokoneet ja kirjasimet nimittäin valmistettiin Alankomaissa, jossa ei ollut tarvetta kyseiselle konsonantille.

Silloin kun suomen kieltä alettiin kirjoittaa, suomen kielessäkin vielä oli ð-äänne (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vanhat_spirantit), mutta kun se kirjoitettiin d-kirjaimella, niin myöskin ääntäminen muuttui kirjoitusasun mukana. Vieläkin joidenkin murteiden puhujat vierastavat d-äännettä, mutta ð on kuitenkin jo kadonnut suomesta.

Tekoäly oppii kieltä siitä materiaalista, jota netti on pullollaan, mutta niin oppivat ihmisetkin.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tekoäly
« Vastaus #5 : 21.03.23 - klo:19.33 »
Niin no kielentutkimus ja oikeakielisyys ovat yksi asia, toinen on se, että luonnolliset kielet elävät ja muuttuvat. Se mikä joskus on ollut virheellistä, voikin joskus myöhemmin olla ihan hyväksyttävää. Määritelmät tulevat aina jäljessä. Vasta kun kieli kuolee se jämähtää tiettyyn muotoon joka ei enää muutu.

On paljon esimerkkejä siitäkin, että teknologiset keksinnöt muuttavat kieltä, ensin oikeinkirjoitusta, ja jopa ääntämistä. Yksi esimerkki on ð-konsonantti.

Englannin kielen aakkostoon on alkuaan otettu merkki ð-äänteelle, ja sitä merkkiä käytetään edelleen islannin kielessä (katso https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%90). Englannista kirjain katosi silloin, kun  kirjapainokoneet otettiin käyttöön. Ensimmäiset painokoneet ja kirjasimet nimittäin valmistettiin Alankomaissa, jossa ei ollut tarvetta kyseiselle konsonantille.

Silloin kun suomen kieltä alettiin kirjoittaa, suomen kielessäkin vielä oli ð-äänne (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_vanhat_spirantit), mutta kun se kirjoitettiin d-kirjaimella, niin myöskin ääntäminen muuttui kirjoitusasun mukana. Vieläkin joidenkin murteiden puhujat vierastavat d-äännettä, mutta ð on kuitenkin jo kadonnut suomesta.

Tekoäly oppii kieltä siitä materiaalista, jota netti on pullollaan, mutta niin oppivat ihmisetkin.

Tuo on itsessään melko kiehtova juttu :)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tekoäly
« Vastaus #6 : 21.03.23 - klo:20.05 »
Niin no kielentutkimus ja oikeakielisyys ovat yksi asia,

Ei vaan kaksi asiaa :)

Eikä kielentutkijalle todellakaan tarvitse sanoa, että kielet elävät ja muuttuvat! Kuten suomalaisista kielentutkijoista Martti Rapola sanoi jo 1940-luvulla: ”Voisipa sanoa, että mikään ei ihmiskielessä ole ajasta aikaan ja kaikkialla yhtä varmasti toistuva ominaisuus kuin juuri muuttuvaisuus”.

Mutta mielenkiintoista on nimenomaan se, millaisia muutoksia tulee ja miten. Liittomuotojen tempusluonne on aina ollut epämääräinen, ja kun suomen passiivi ei muutenkaan koskaan ole ollut sama kuin indoeurooppalaisten kielten passiivi vaan siitä on puhuttu mm. neljäntenä persoonana ja impersonaalina, voi olla, että tämä muutos merkitsee koko pääluokkakategorian panemista uusiksi – mutta hyvin eri tavalla kuin ympäröivissä indoeurooppalaisissa kielissä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Tekoäly
« Vastaus #7 : 21.03.23 - klo:20.08 »
Nojoo, näyttäisi se kuitenkin olevan keskustelukumppanina kärsivällinen ja riittävän kohtelias, jos lihallisempaa kaveria ei satu kohdalle.

Senkin huomasin, että jos sitä vähän neuvoin, se otti mielipiteen vastaan, ja ilmeisesti pureskentelee mielessään.

Mutta mikä on mieli. Ja tarvitaanko meitä lihallisia vielä ja jos, niin kuinka pitkään.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tekoäly
« Vastaus #8 : 21.03.23 - klo:20.11 »
Vielä kommentti tähän:

Tekoäly oppii kieltä siitä materiaalista, jota netti on pullollaan, mutta niin oppivat ihmisetkin.

Mielenkiintoinen onkin sitten kysymys negatiivisesta evidenssistä. Vaikka Noam Chomsky aikanaan (1960-luvulla) väitti, ettei ihmiskielessä sellaista ole, sen jälkeiset tutkijat ovat moneen kertaan osoittaneet paitsi sen olemassaolon myös yleisyyden ja tarpeellisuuden kielenomaksumisessa. Positiivinen evidenssi – havaittavissa olevat kielenilmaukset – ovat ilman muuta materiaalia sekä tekoälylle että ihmisille, mutta negatiivinen evidenssi eli väärien muotojen torjunta ja sanktiointi saattaa tekoälyltä vielä puuttua.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tekoäly
« Vastaus #9 : 21.03.23 - klo:20.35 »
Areenassa on ihan hyvä tuore podcasti tekoälystä. Sinänsä siinä ei ole välttämättä ihan hirveästi uutta asiaan vihkiytyneelle, mutta hyvä yleistietopläjäys se ainakin on mielestäni.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Tekoäly
« Vastaus #10 : 21.03.23 - klo:21.08 »
Tämä oikeakielisyyskysymys nyt näytti saavan tässä turhankin suuren roolin. Mea culpa. Itse aloitin ihastelemalla sitä, kuinka koko tämä rakennelma on olemassa ja toimii.

Kieli on kuitenkin vain väline ajatusten välittämiselle. Tästä sain havainnollistusta, kun tein minulle aikaisemin oudon virolaisen syntymäkuuron kanssa rakennustöitä Saaremaalla. Yhteinen kieli löytyi lähes heti. Niin hitsaustöiden, kuin grillimajan riukutöiden ja katon pystytyksenkään kanssa ei tullut vaikeuksia. Eikä myöskään 9 tonnisen veneeni käsittelyssä ja siirtelyssä laiturissa. Yheistyömme loppuvaiheissa lähes kyllästyin hänen lörpöttelyynsä kyläläisten asioista ja neukkuajan päällekatsojien äyhkäröintiin ja tapahtumiin kylällä. Siinä hän muuten käytti viittomana läpsäystä olalleen, joka oli helposti tajuttavissa. Siellähän ne upseerien  "päreet" olivat jo talvisodankin ajalla.   

Muuten, SuperOskar, oletko tyytyväinen tuohon kirjoittamaasi
"Olen juuri yhdessä paikkaa keskustellut siitä.."

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tekoäly
« Vastaus #11 : 21.03.23 - klo:22.23 »
Tämä oikeakielisyyskysymys nyt näytti saavan tässä turhankin suuren roolin.

Muistuttaisin taas, että ”oikeakielisyys” (jota sanaa ei ole käytetty sitten 1960-luvun) on aivan eri asia kuin kielentutkimus. Asia ei kiinnosta minua kielenhuollon (joka on nykyään käytetty sana) vaan kielenkehityksen näkökulmasta.

Lainaus
Kieli on kuitenkin vain väline ajatusten välittämiselle.

Ei aivan. Itse asiassa ne kielen teoreetikot, joiden mukaan kieli edes ensi sijassa olisi ”ajatusten” välittämisen väline, ovat aika lailla vähemmistö.

Lainaus
Muuten, SuperOskar, oletko tyytyväinen tuohon kirjoittamaasi
"Olen juuri yhdessä paikkaa keskustellut siitä.."

Koska mitä? Inkongruentin rakenteenko tähden? Ne ovat kuuluneet suomen kieleen niin kauan kuin suomea on ollut olemassakaan!
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tekoäly
« Vastaus #12 : 21.03.23 - klo:23.37 »
Ei aivan. Itse asiassa ne kielen teoreetikot, joiden mukaan kieli edes ensi sijassa olisi ”ajatusten” välittämisen väline, ovat aika lailla vähemmistö.

Ihan mielenkiinnosta mikä se nykyinen enemmistökanta tuohon sitten on? Mikä sen kielen tarkoitus on jos ei ajatustenvaihto?
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tekoäly
« Vastaus #13 : 21.03.23 - klo:23.53 »
Ei aivan. Itse asiassa ne kielen teoreetikot, joiden mukaan kieli edes ensi sijassa olisi ”ajatusten” välittämisen väline, ovat aika lailla vähemmistö.

Ihan mielenkiinnosta mikä se nykyinen enemmistökanta tuohon sitten on? Mikä sen kielen tarkoitus on jos ei ajatustenvaihto?

Enemmistön kanta luultavasti olisi, että kieli toimii faattisen viestinnän välineenä: luo sosiaalisia yhteyksiä. Kielen evoluution teoriassa tämä kulkee grooming-teorian nimellä, koska silloin kielen alkuperä yhdistetään ihmisapinoiden sosiaaliseen karvansukimiseen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Tekoäly
« Vastaus #14 : 22.03.23 - klo:01.00 »
Ei aivan. Itse asiassa ne kielen teoreetikot, joiden mukaan kieli edes ensi sijassa olisi ”ajatusten” välittämisen väline, ovat aika lailla vähemmistö.

Ihan mielenkiinnosta mikä se nykyinen enemmistökanta tuohon sitten on? Mikä sen kielen tarkoitus on jos ei ajatustenvaihto?

Enemmistön kanta luultavasti olisi, että kieli toimii faattisen viestinnän välineenä: luo sosiaalisia yhteyksiä. Kielen evoluution teoriassa tämä kulkee grooming-teorian nimellä, koska silloin kielen alkuperä yhdistetään ihmisapinoiden sosiaaliseen karvansukimiseen.

No myönnettäköön, että se on "mielenkiintoinen" näkökanta sekin. Joskaan ei ehkä ihan sellainen jota itse allekirjoittaisin.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tekoäly
« Vastaus #15 : 22.03.23 - klo:10.21 »
No myönnettäköön, että se on "mielenkiintoinen" näkökanta sekin. Joskaan ei ehkä ihan sellainen jota itse allekirjoittaisin.

Kannattaa pohtia asiaa siltä kannalta, mihin enimmäkseen itse päivittäin kieltä käytät. Ylivoimainen enemmistö kielenkäytöstä on tilantäytettä – höpötystä joka ei siirrä mitään suuria ”ajatuksia” vaan pitää vain yllä sosiaalista tasapainoa tai luo uusia suhteita. Länsimainen filosofia tosin pitkään keskittyi vain siihen ”ajatusten välittämisen” funktioon, mikä johti kielentutkijoitakin harhaan kielen luonteesta.

Toinen kilpaileva kanta ”ajatusten välittämiselle” on muuten se, että kieli itsessään on ajattelun väline eli kieli on olemassa pikemmin yksilön sisäistä kuin yksilöiden välistä puhetta varten. Tätä on ajanut ainakin yksi kielen evoluution tutkija, jonka nimi on juuri nyt minulta hukassa Derek Bickerton.

MUOKS: Kävin kirjahyllyllä ;D
« Viimeksi muokattu: 22.03.23 - klo:10.29 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Tekoäly
« Vastaus #16 : 22.03.23 - klo:17.03 »
Pahoin pelkään, että nämä tekoälyt tulee tuhoamaan anonyymin internetin. Osaavat jo nyt luoda tunnuksia eri palstoille, niin ovat väärissä käsissä erittäin hyviä propagandan levittäjiä ja huijausten tekijöitä. Varmasti jo Twitteri ja fakebook näitä vilisee. Kunhan oppivat koodiakin lisää, niin saadaan ennennäkemättömiä bottiverkkoja, joiden koodi muuttuu jatkuvasti.

Nyt, kun vielä samaan aikaan saatiin aidolta kuulostavat ja näyttävät AI ääni, video ja kuvat ilmoille, niin mihinkään näkemäänsä ja kuulemaansa ei voi enää luottaa. Alkaa puhelinhuijauksetkin menemään lävitse aivan eri tahtiin, kun soittaja kuulostaakin tuttavalta.

The Gamer Presidents Play Mario Party
https://youtu.be/b6WYD0QeF4s
Tämä on kyllä minusta ihan todellinen uhka. Toi linkki on kyllä aika hauska ja osittain aika pelottavan vakuuttava  :)