Kirjoittaja Aihe: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle (RATKAISTU)  (Luettu 2388 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Hei. En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle, vaikka olen parikymmentä vuotta tehnyt niin. Jostain syystä ajatukseni menivät lukkoon iso-failin kanssa, jonka latasin netistä.
Mikä olisi yksinkertaisin tapa toimia? En kuitenkaan haluaisi ladata Windowsissa Rufus-nimistä asennusmediaa, koska kyllähän sen pitäisi onnistua myös Kubuntussa. Jostain syystä minulle ilmestyi musta suorakulmio näyttöön ensimmäiselle työpöydälle. Se on ehkä noin kuudes tai kahdeksasosa näyttöä. Koska olen kuitenkin jo jonkin aikaa harkinnut Ubuntun asentamista, päätin tehdä niin, mutta en onnistunut. Latasin isotiedoston netistä, mutta en enää muista, miten saan sillä tehtyä asennusmedian.

Voisiko joku auttaa?
« Viimeksi muokattu: 28.02.23 - klo:15.48 kirjoittanut Pontus12 »

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #1 : 27.02.23 - klo:16.57 »
Asennat yhdelle tikulle Ventoyn, niin ei tarvitse, kuin kiopsata haluamasi isot jatkossa sinne tiedostoselaimella.

https://www.ventoy.net/en/doc_linux_gui.html

Lataa ja pura tämä paketti.

https://github.com/ventoy/Ventoy/releases/download/v1.0.88/ventoy-1.0.88-linux.tar.gz

Avaa terminaali tuohon kansioon ja suorita asennusohjelma.
 
./VentoyGUI.x86_64


Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #2 : 27.02.23 - klo:17.44 »
belena-etcher saattas kans toimia https://www.balena.io/etcher
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #3 : 27.02.23 - klo:18.08 »
belena-etcher saattas kans toimia https://www.balena.io/etcher

Balena-etcher on kätevä. Oisko jopa liian helppo.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #4 : 27.02.23 - klo:18.31 »
Haluaisin ymmärtää, miksi kaksi asennustikkua, toinen Ubuntun ja toinen Kubuntun, molempien versio on 22.04 lts, eivät toimi? Ovatko Ubuntun ohjelmat muuttuneet niin paljon, että ne pitää asentaa Windowsista käsin tai joillakin erityisohjelmilla. Saan kyllä avattua ne tiedostoselaimella.
Onko jotain muuttunut perusteellisesti, että Ubuntu ei saa enää ladattua asennettavaksi tikulta? Samoin ihmettelen, miksi vanhat tikkuni eivät toimi, vaikka olen juuri ainakin toisesta niistä, asentanut koneelleni Kubuntun. Olen ymmälläni. Osaisiko joku selittää, mistä on kysymys.
Vai onko mahdollista, että Windows 11 on muuttanut boottisektoria niin, että linux tikut eivät enää toimi?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #5 : 27.02.23 - klo:19.07 »
Haluaisin ymmärtää, miksi kaksi asennustikkua, toinen Ubuntun ja toinen Kubuntun, molempien versio on 22.04 lts, eivät toimi? Ovatko Ubuntun ohjelmat muuttuneet niin paljon, että ne pitää asentaa Windowsista käsin tai joillakin erityisohjelmilla. Saan kyllä avattua ne tiedostoselaimella.
Onko jotain muuttunut perusteellisesti, että Ubuntu ei saa enää ladattua asennettavaksi tikulta?

Linux-jakelujen .iso/.img-asennuslevykuvat ovat nimenomaan levykuvia, jotka sisältävät levyn datan kokonaisuudessaan raakamuodossa tiedostojärjestelmineen kaikkineen. Ne on tarkoitus kirjoittaa kohdelaitteelle eli USB-tikulle tai DVD-levylle sellaisenaan, raakana 1:1-kopiona. Se onnistuu graafisessa työpöytäympäristössä vain "erikoisohjelmilla", koska tavallinen tiedostoselain toimii tiedostojärjestelmien päällä, eikä mahdollista levykuvan kirjoittamista suoraan laitteelle. Näin on ollut aina, eikä asiassa ole tapahtunut muutoksia. Sovellukset vain ovat vaihtuneet vuosien varrella.

Ubuntussa levykuvan voi kirjoittaa USB-tikulle "Käynnistyslevyn luonti" -sovelluksella (usb-creator) tai Levyt-ohjelmalla (GNOME Disks). En tiedä, onko Kubuntussa oletuksena asennettuna kumpaakaan, tai onko tarjolla jokin muu sovellus. Jos "Käynnistyslevyn luontia" ei löydy, kannattaa asentaa vaikka yllä ehdotettu Etcher.


Samoin ihmettelen, miksi vanhat tikkuni eivät toimi, vaikka olen juuri ainakin toisesta niistä, asentanut koneelleni Kubuntun. Olen ymmälläni. Osaisiko joku selittää, mistä on kysymys.

No oletko käskenyt konetta boottaamaan USB-tikulta? Käynnistyslaite pitää erikseen valita koneen käynnistysvalikon (boot menu) kautta. Jos kyseessä on Lenovon läppäri, käynnistysvalikko avautuu F12-näppäimellä (tai mahdollisesti Fn+F12) .


Vai onko mahdollista, että Windows 11 on muuttanut boottisektoria niin, että linux tikut eivät enää toimi?

Ei ole mahdollista.

Windowsin "nopea käynnistys" (fast startup) saattaa estää muiden käyttöjärjestelmien käynnistämisen, mutta siitäkään ei ole kyse, jos nyt pystyt ongelmitta vaihtamaan Windowsin ja Kubuntun välillä samalla koneella.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #6 : 28.02.23 - klo:10.27 »
Ymmärrän hyvin sinun selkeät ohjeesi, mutta tässä tapauksessa tikulla oleva Ubuntu tai Kubuntu ei näy boot-menussa. Olen kyllä tottunut käynnistämään siitä yleensä joko Kubuntun tai Windowsin tai Kubuntun recoverymoden. Nyt se antaa vain kaksi vaihtoehtoa: koneelle aikanaan asennetun Kubuntun (22.04.lts) ja Windowsin (v. 11). Windows toimii moitteettomasti, mutta Kubuntuun ensimmäisen työpöydän näytölle on ilmestynyt musta suorakulmio, joka peittää ehkä noin kahdeksasosan näyttöä. Muilla työpöydillä ei suorakulmiota näy.

Minun pitäisi siis saada asennettua joko uusi Kubuntu tai Ubuntu linuxosiolle. Ehkä mieluiten nyt Ubuntu. Windows-osioon en halua koskea, koska se toimii hyvin ja minulla on iso kirjoitustyö kesken. Linux-osiolta olen tallentanut Windowsin puolelle kaikki tärkeät tiedostoni, joten voin tehdä puhtaan asennuksen linux-osioon. Tai voisin, mutta bootmenu ei tunnista yhtäkään käynnistystikkuani.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #7 : 28.02.23 - klo:10.37 »
Vielä yksi huomio. Käynnistin koneen uudelleen ja menin Windowsiin. Windows näki usb-tikun, mutta ilmoitti, että se pitää alustaa, jotta sitä voisi käyttää. Windows siis näkee tikun, mutta myös Kubuntu ei avaa sitä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #8 : 28.02.23 - klo:10.48 »
Ymmärrän hyvin sinun selkeät ohjeesi, mutta tässä tapauksessa tikulla oleva Ubuntu tai Kubuntu ei näy boot-menussa. Olen kyllä tottunut käynnistämään siitä yleensä joko Kubuntun tai Windowsin tai Kubuntun recoverymoden. Nyt se antaa vain kaksi vaihtoehtoa: koneelle aikanaan asennetun Kubuntun (22.04.lts) ja Windowsin (v. 11).

Oletko varma, että käynnistysvalikko on koneen oma boot menu eikä Grub-valikko? Koneen valikko pitää avata erikseen funktionäppäimellä (Lenovon läppäreissä yleensä F12-näppäimellä).

Jos tikku ei näy koneen omassa boot menussa, vika johtunee tikusta, eli asennuslevykuvaa ei ole kirjoitettu tikulle oikein. Käytitkö Etcheriä vai jotain muuta sovellusta?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #9 : 28.02.23 - klo:14.51 »
Olit taas oikeassa. Luulin ubuntu-tikun näkyvän grub-valikossa ja vasta painettuani F12 sain sen näkyviin. Asensin Ubuntun ja se näyttää hienolta. Halusin mennä takaisin Windowsin tarkistamaan, että kirjoitukseni on tallella ja se oli. En kuitenkaan löytänyt Ubuntun työpöydältä poistumisnäppäintä, joten käytin ctrl-alt-del toimintoa. Täytyyhän poistumisnäppäimen Ubuntussa jossain olla, joten käynnistän sen uudelleen ja asennan siihen tarvitsemani ohjelmat.
KIITOS PALJON!

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #10 : 28.02.23 - klo:15.21 »
OK, hyvä että asennus onnistui!

En kuitenkaan löytänyt Ubuntun työpöydältä poistumisnäppäintä

Oikean yläkulman kuvakkeista (äänenvoimakkuus, verkko ja akun varaustaso) avautuu järjestelmävalikko, jonka kautta järjestelmän voi sammuttaa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: En saanut asennettua Ubuntua koneelleni enkä tikulle
« Vastaus #11 : 28.02.23 - klo:15.48 »
Kiitos vielä. Sieltähän se löytyi. Olin kyllä varma, että jossain sen pitää olla. Merkitsen aiheen ratkaistuksi.