Kirjoittaja Aihe: Libre Office lukkiutuu itsestään eikä anna maalata tekstiä  (Luettu 2359 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Libre Office lukkiutuu itsestään eikä anna maalata tekstiä. Viimeksi sain sen korjattua käynnistämällä ohjelman uudelleen. Jätän aiheen vielä auki joksikin aikaa, jos sama ongelma uusiutuu.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Libre Office lukkiutuu itsestään eikä anna maalata tekstiä. 
Libre Office on toimisto-ohjelmistokokonaisuus (vrt. Microsoft Office), joka sisältää useita eri sovellutuksia.
Voisit hieman tarkentaa ongelmaasi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Käytän etupäässä LibreOffice Writeria. Ei se lukkiudu aina, mutta muutaman kerran minulle on käynyt niin. Ajattelin että jos joku muukin on törmännyt samanlaiseen ongelmaan, niin ehkä syy siihen voisi löytyä. Minulla on käytössä doubleboot ja tiedostoni ovat yleensä Windows levyllä. En osaa sanoa, onko sillä vaikutusta asiaan. LibreOffice ei kuitenkaan lukkiudu jatkuvasti, mutta jos sitä rupeaa tapahtumaan useammin, on se melko hankalaa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Se lukkiutuu kuitenkin tämän tästä. Voiko lepotila ja siitä herääminen vaikuttaa siihen? Tää on aika kiusallista, jos se jatkuu näin, pitää siirtyä Windows puolelle.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Voiko lepotila ja siitä herääminen vaikuttaa siihen?
Toki tuo on mahdollista. Voisit tarkistaa, onko Windows-osio yhä liitettynä virransäästöohjelmien jälkeen. Ja liittää, jos siihen on tarve.
Lainaus
... jos se jatkuu näin, pitää siirtyä Windows puolelle.
En erityisesti suosittele eri käyttöjärjestelmien levyosioiden ja ohjelmien käyttöä ristiin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miten tarkistetaan, onko Windows osio liitetty virransäästöohjelmien jälkeen"? Sen tiedän, että koneessa oli valmiina Windows 11 ja minä asensin siihen rinnalle Kubuntu 22.04 lts järjestelmän. Näin olen toiminut jokaisen Ubuntun kanssa jo yli kaksikymmentä vuotta. Alkuvaiheessa kokeilin myös joitakin muita distroja, mutta päädyin sitten Ubuntuun.
Mutta tämä ongelma maalaamisen kanssa on aivan uusi, enkä ole törmännyt sellaiseen aikaisemmin.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Mitä tarkoitat LibreOfficen lukkiutumisella? Tarkoitatko, että mikään ei liiku. Ei edes hiiri kun sitä yrittää liikuttaa? Jumittaako LibreOffice niin, että se ei tee mitään, vaikka hiirtä voi liikuttaa? Luettuani aloitusviestin edelliset taitavat toimia. Avautuvatko LibreOfficen valikon kohdat?

Kaksi asiaa tulee mieleen:

1. Kone jää odottamaan jotain. Esimerkiksi tiedoston hakua Windows-puolelta, joka on nukkumassa.
2. Bugi LibreOffice-ohjelmassa. Joko ikuinen silmukka tai jokin muu dead lock.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Ehkä lukkiutuminen on harhaanjohtava termi tässä yhteydessä. Minulla yhtäkkiä sanan tai muutaman sanan maalaaminen ei onnistu. Teen juuri mittavaa korjaustyötä yhden tekstin kanssa. Kun en voi maalata tekstiä siirtääkseni tai poistaakseni sen, oli pakko siirtyä Windows puolelle. Muuten Kubuntu 22.04 lts toimii ihan hyvin .Harmittaa, koska työskentelen useimmiten Ubuntun ohjelmien parissa.
Toinen ehkä vielä isompi ongelma on, että ulkoinen monitori ei toista oikein ohjelmaikkunaa. Läppärissäni ja ulkoisessa monitorissa on eri resolutio, muta se ei ole ennen haitannut eikä se haittaa nytkään windows-puolella. Odottelen ja toivon, että asia korjautuu pian.