Kirjoittaja Aihe: Miksi mount - ei ongelma vaan kysymys [RATKAISTU]  (Luettu 2007 kertaa)

jatako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Moi,

Taistelin aikoinaan pitkän aikaa, saaden apua myös tältä foorumilta, ja sain mountattua Nas purkin wifin kautta silloiseen Ubuntu studioon (20.04). Tuo oli pakko tehdä, että sain noi NAs purkin tiedostot käyttööni. Siirryin sittemmin käyttämään Manjaroa, mutta koska mount toiminnon filosofia on sama, niin kysynpä seuraavaa asiaa täällä.

Kirjotin Googleen: why to mount usb drive to a linux system? Vastaus oli: After you plug in your USB device to the USB port, Linux system adds a new block device into /dev/ directory. At this stage, you are not able to use this device as the USB filesystem needs to be mounted before you can retrieve or store any data.

Minua hieman hämmentää se, että olen liittänyt usb tikkuja sekä ulkoisia kovalevyjä joissa on usb-liitin, vaikka kuinka useasti tietokoneeseen, ja aina olen voinut heti käyttää niissä olevia tiedostoja sekä tallentaa niille tiedostoja. Mielestäni tuo linuxcongig.orgin (https://linuxconfig.org/howto-mount-usb-drive-in-linux) vastaus on, miten sen nyt sanoisi, mielenkiintoinen.

Onko tämä joku sisäpiirijuttu, missä on erilaisia näkökulmia?
« Viimeksi muokattu: 26.12.22 - klo:19.14 kirjoittanut jatako »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miksi mount - ei ongelma vaan kysymys
« Vastaus #1 : 25.12.22 - klo:22.39 »
Varmaankin siksi, että se mitä Linux (kerneli, ydin) tekee on tosiaan näyttää muistitikku lohkolaitteina (eli /dev/sda sekä /dev/sda1 tmv.). Tämän jälkeen jonkin käyttäjätilan ohjelman on kerrottava Linuxille laitteen tiedostojärjestelmän liittämisestä haluttuun hakemistoon. Yleensä käytetään jotain työpöytäympäristöä (GNOME, KDE Plasma, Unity, jne.), joka huolehtii tästä liittämistoimenpiteestä automaattisesti ja informoi käyttäjää uudesta muistitikusta.
« Viimeksi muokattu: 25.12.22 - klo:22.41 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.