Kirjoittaja Aihe: Firefox S-mobiili ei toimi ns. "kolmanteen osapuoleen" "OmaKanta" ?  (Luettu 2279 kertaa)

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
S-mobiilitunnuksella en pääse QR-koodilla Eläke-Ilmariseen, OmaKanta, Turva ym. Linux ja Windows Firefox:lla.
Tämä ongelma on  Ubuntu, Mint ja Windows.
Linux Firefox:lla pääsen S-Pankkiin QR-koodilla.
Missä vika ?
Opera, Edge ja Grome toimii eli pääsen S-mobiilitunnuksella "OmaKantaan" !
Esim. Ubuntun Firefox:issa mennään "OmaKanta" sivulle ja "Kirjaudu Omakantaan" ja seuraavaksi valitaan Pankki ( minun tapauksessa S-Pankki ), jonka sivulla aukeaa "QR-koodi". Tämän jälkeen valitaan Kännykästä Pankin Aplikaatio, jossa haetaan QR-koodin luku.

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Minulle tuli S-mobiiliin päivitys. Kun yritin päivittää se meni play-kauppaan ja ilmoitti että laitteeni eiole enää yhteensopva .
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Mikä kone sinulla antoi tuollaisen vastauksen.
Oliko iPhone ?

Minulla on "Motorola One Action, Android 11".

Minä pääsen QR-koodilla S-Pankkiin, mutta en pääse eteenpäin "toisen osapuolen" sivuilla; S-Pankin kautta tunnistautuminen.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Minulle tuli S-mobiiliin päivitys. Kun yritin päivittää se meni play-kauppaan ja ilmoitti että laitteeni eiole enää yhteensopva .

Sama. Puhelimessa on kai Android 6.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Näyttäis olevan S-mobiili vika, koska sanovat Anroid 4.4 tai uudemman toimivan.

Moittivat Android S-Mobiilin olevan pasha !

https://mobiili.fi/2022/08/22/eiko-s-mobiili-toimi-nyt-android-puhelimella-erikoinen-vika-iski-sovellukseen/

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Näyttäis olevan S-mobiili vika, koska sanovat Anroid 4.4 tai uudemman toimivan.

https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.spankki sanoo, että vaatii vähintään Android 8.0:n.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Nettipalveluissa voi olla vikaa koreankin kuoren alla, mutta jotkut palvelut ovat ihan päältä katsoenkin sellaisia, että en yhtään luota niiden tietoturvan tasoon.

Vakava haavoittuvuus S-pankin verkkopalvelussa ei yllättänyt yhtään, eikä myöskään viat näplettisovelluksessa. Markettien asiakaspalvelupisteiden pitkistä jonoistakin näkee, että kaikki on tehty mahdollisimman halvalla. Pääasia että saadaan popula tallettamaan varojaan heille. Luulisi että edes Elannon konkurssissa näppinsä polttaneet ymmärtäisivät pysyä poissa.

Minua yllättää vain se, että DNA:n verkkopalveluissa ei ole ollut mitään isompaa hässäkkää.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vakava haavoittuvuus S-pankin verkkopalvelussa ei yllättänyt yhtään

Onko jollain tietoa, mistä siinä S -pankin ongelmassa oli kysymys?

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Keskustelin "S-Pankin Chat:issä" äsken ko. ongelmasta, mutta siellä ei haluta ymmärtää mistä on kysymys ja heittivät minut pihalle !
« Viimeksi muokattu: 27.10.22 - klo:13.03 kirjoittanut Eeriikki »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Mikä kone sinulla antoi tuollaisen vastauksen.
Oliko iPhone ?

Minulla on "Motorola One Action, Android 11".

Minä pääsen QR-koodilla S-Pankkiin, mutta en pääse eteenpäin "toisen osapuolen" sivuilla; S-Pankin kautta tunnistautuminen.
Minulla on Samsung A5 .Versio Android 6.0.1
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Onko jollain tietoa, mistä siinä S -pankin ongelmassa oli kysymys?
Eiköhän ongelmat perustune kaikkinaisiin palvelunestohyökkäyksiin ja yrityksiin hakkeroida mm. pankkijärjestelmiä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Eiköhän ongelmat perustune kaikkinaisiin palvelunestohyökkäyksiin ja yrityksiin hakkeroida mm. pankkijärjestelmiä.

Ei tässä tapauksessa. Lyhyistä uutisjutuista päätellen joku S-pankin asiakas huomasi sattumalta, että pääsee verkkopankissa toisen asiakkaan tietoihin jollain keinolla, ja ryhtyi kavereineen tyhjentämään tilejä.
« Viimeksi muokattu: 27.10.22 - klo:07.04 kirjoittanut AimoE »

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Minulle tuli S-mobiiliin päivitys. Kun yritin päivittää se meni play-kauppaan ja ilmoitti että laitteeni eiole enää yhteensopva .

Sama. Puhelimessa on kai Android 6.
Sama täällä. Mutta Samsung A3 ja Android 7.0.

Oon käyttänyt tuota lähinnä tunnistautumiseen, kun siinä näppärä QR-koodi. Ja toisaalta pidän oikeita pankkiapplikaatiota ylim. älypuhelimella, jota en vie ulos kotoa.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Ei tässä tapauksessa. Lyhyistä uutisjutuista päätellen joku S-pankin asiakas huomasi sattumalta, että pääsee verkkopankissa toisen asiakkaan tietoihin jollain keinolla, ja ryhtyi kavereineen tyhjentämään tilejä.
Ongelmia/bugeja toki ajoittain havaitaan, ja koitetaan tilkitä. Pankit myös korjailevat tilitietoja, jos ...
Minulla ei ole ollut (toistaiseksi) ongelmia pankkijärjestelmien kanssa. Ehkä vähäiset pennoseni tai kryptovaluuttavarannon louhimiseni eivät rikollisia kiinnosta.
Tosin voi olla, että kräkkerit kuun lopussa verottavat tilejä, kun ne tuolloin ovat monasti yllättävän vähissä. :(

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Eiköhän ongelmat perustune kaikkinaisiin palvelunestohyökkäyksiin ja yrityksiin hakkeroida mm. pankkijärjestelmiä.

Minulla ei ole mitään tarvetta S-pankille, mutta Prisman ja osuuskaupan ravintoloiuden tarjoukset kiinnostaisivat. Nyt ei niitä näe, kun koko S-mobiili on poissa pelistä.

Miksei ne jaa sitä kahteen osaan? Yksi osa toimisi kaikilla puhelimilla käyttiksestä riippumatta ja sieltä löytäisi ne tarjoukset. Toinen osa olisi sitten se pankkijuttu, joka ei minua kiinnosta pätkääkään.

Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Minulla ei ole mitään tarvetta S-pankille, mutta Prisman ja osuuskaupan ravintoloiuden tarjoukset kiinnostaisivat. Nyt ei niitä näe, kun koko S-mobiili on poissa pelistä.

Miksei ne jaa sitä kahteen osaan? Yksi osa toimisi kaikilla puhelimilla käyttiksestä riippumatta ja sieltä löytäisi ne tarjoukset. Toinen osa olisi sitten se pankkijuttu, joka ei minua kiinnosta pätkääkään.
Tekevät niin halvalla kuin mahdollista.

Mutta kun nykyinen versio vaatii vain Android 8:n niin ei se kovin paha vaatimus ole. Vanhempiin Androideihin ei ole enää ikiaikoihin tullut päivityksiä.

Tietysti kaikki haluaisivat että vanhojenkin puhelinten Androideja päivitettäisiin, mutta se on laitevalmistajan vastuulla, eikä yksittäisen sovelluksentekijä sille mitään mahda.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Mutta kun nykyinen versio vaatii vain Android 8:n niin ei se kovin paha vaatimus ole. Vanhempiin Androideihin ei ole enää ikiaikoihin tullut päivityksiä.

Mutta kun en haluaisi luopua tästä mukavan sopivankokoisesta taskuun mahtuvasta Android 6 -puhelimesta. Nykyisin ei saa tablettia pienempiä puhelimia mistään. Prkl. Missä te kuljetatte niitä hirmu isoja luulejanne nykyään?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Mutta kun en haluaisi luopua tästä mukavan sopivankokoisesta taskuun mahtuvasta Android 6 -puhelimesta. Nykyisin ei saa tablettia pienempiä puhelimia mistään. Prkl. Missä te kuljetatte niitä hirmu isoja luulejanne nykyään?

Niinpä. En edelleenkään ole yhdestäkään kännystä luopunut sen takia että se olisi rikki mennyt. Aina on joutunut vaihtamaan vaan sen takia että softa lahoo. Mieletöntä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Tässä hyvä syy hylätä vanha puhelin, johon laitevalmstaja ei enää tarjoa käyttispäivityksiä: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/kyberturvallisuuskeskuksen-viikkokatsaus-492022