Kirjoittaja Aihe: Erittäin tieteellinen laskin KDE:hen  (Luettu 1601 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Erittäin tieteellinen laskin KDE:hen
« : 02.12.22 - klo:01.27 »
Katselin tässä joululahjaksi jotain tieteellistä laskinta. Edullisimmat maksavat noin 20 € ja niissä on 250 toimintoa. Kun vertaa KDE:n Kcalc:iin ja erityisesti sen scientific-moodiin niin on sanottava, että se on kalpea aavistus noihin taskulaskimien ominaisuuksiin.

Löysin kuitenkin PG Calculator:in. Kun latasin sen ja tein ./configure, niin se sanoikin:

Koodia: [Valitse]
checking for kde-config... not found
configure: error: The important program kde-config was not found!
Please check whether you installed KDE correctly.

Kun PG Calculatorin kehittämisen aktiiviajoista on kulunut vuosikausia, arvelen tuon johtuvan siitä, ettei vanha PG Calculatorin konfiruoinnin tsekkaus toimi nykyään. KDE on uusin Kubuntu 22.10, Plasma 5.26.4.

Onko tässä mahdollisesti helpohkoa muokata konfigurointiskriptiä vai kirjoittaa ohjelman kehittäjille toimimattomuudesta?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Erittäin tieteellinen laskin KDE:hen
« Vastaus #1 : 02.12.22 - klo:06.22 »
Onko tässä mahdollisesti helpohkoa muokata konfigurointiskriptiä vai kirjoittaa ohjelman kehittäjille toimimattomuudesta?

Eiköhän kannata etsiä joku ylläpidetty vaihtoehto. Skinnatun taskulaskinsovelluksen käyttö tietokoneella kuulostaa jokseenkin kömpelöltä. Miten olisi vaikkapa

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Erittäin tieteellinen laskin KDE:hen
« Vastaus #2 : 02.12.22 - klo:07.38 »
Minun suosikkini on ollut jo yli vuosikymmenen ajan SpeedCrunch. Se on täyttänyt vaatimattomat tarpeeni ja on toiminnaltaan riittävän yksinkertainen. Hyviä ominaisuuksia siinä on ainakin seuraavat:
- laskuhistoria, josta on monta riviä näkyvillä
- Käytettävän fontin koon ja tyylin valinta
- työtteen ja tulosteen "syntaksiväritys. Minulle on käytössä väriteema nimeltään "Tomorrow night".
- bittikenttä bittijonojen syöttämiseksi ja näyttämiseksi

Olen samaa mieltä nm:n kanssa, että skinnattu taskulaskin ei ole paras vaihtoehto tietokoneelle. Monet niistä ovat kiinteäkokoisia, eli helposti liian pieniä ja ilman mahdollisuutta suurentaa näkymää. Lausekkeet on luultavasti kätevämpi kirjoitella oikealla näppäimistöllä kuin klikkailla hiirellä pieniä kuvakkeita. Minulle ei ole SpeedCrunchissa edes laskinnäpppäimiä ("keypad") näkyvillä, koska ne vievät vain turhaan tilaa, jonka voi käyttää paremminkin. Toisaalta funktioita tulee sitten kutsua ohjelmoinnista tutulla tavalla, mutta voipa ainakin lisäillä omia funktioita ja vakioita tarpeidensa mukaan....