Kirjoittaja Aihe: Libre Office ei anna tallentaa tiedosto, ja siinä on merkki kirjoitu (RATKAISTU)  (Luettu 1810 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Libreoffice ei anna tallentaa tiedostoa, jota kirjoitan. Siinä lukee otsikkorivillä suluissa "kirjoitussuojattu". Mistä se on siihen ilmestynyt? Voiko Windows tehdä sen, kun olen avannut tiedoton siinä Libreoffice ohjelmalla? Tai mikä sen on voinut tehdä ja ennen kaikkea, miten saan kirjoitussuojaukssen pois, jotta voin jatkaa työtäni?
Voin tietenkin mennä vielä Windows-puolelle ja avata tiedoston siellä ja kai minun on ainakin kokeiltava sitä.
Minä ymmärrän kyllä, että turvallisuus on tärkeä asia, mutta silloin, kun se tapahtuu kysymättä automaattisesti, se on tosi kiusallista. Missään tapauksessa en ole itse suojannut asiakirjaani muuten kuin tallentamalla sitä säännöllisesti. Nyt se on vain parikymmentä liuskaa, mutta tulevaisuudessa vähintäänkin parisataa. Jos en saa asiakirjaa auki, on kaikki aloitettava alusta.
« Viimeksi muokattu: 03.11.22 - klo:14.58 kirjoittanut Pontus12 »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Olikotiedosto jo ennestään auki jommalla kummalla koneella? Aina kun tiedosto on auki, sen journal-tiedosto on levyllä, ja siitä LO päättelee että se on muokattavana. Mutta jos kirjoittava prosessi on katkennut ja journal on jäänyt jäljelle, niin silloin sekaannuksen vaaraa ei ole. Mutta sinun täytyy tietää, onko jossain auki prosessi joka vielä pitelee sitä journal-tiedostoa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Libreoffice ei anna tallentaa tiedostoa, jota kirjoitan. Siinä lukee otsikkorivillä suluissa "kirjoitussuojattu". Mistä se on siihen ilmestynyt? Voiko Windows tehdä sen, kun olen avannut tiedoton siinä Libreoffice ohjelmalla?

Veikkaan, että johtuu Windowsin nopeasta käynnistyksestä (fast startup), jolloin tiedosto tai koko tiedostojärjestelmä on jäänyt read only -tilaan, koska Windows on sulkeutumisen sijaan horroksessa.

Tai mikä sen on voinut tehdä ja ennen kaikkea, miten saan kirjoitussuojaukssen pois, jotta voin jatkaa työtäni?

Tallenna tiedosto uudella nimellä. Jos NTFS-osio on kirjoitussuojattu, eikä tallentaminen onnistu sinne, tallenna Linuxin puolelle kotihakemistoosi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos teile molemmille, Mielestäni minulla ei ollut auki mitään tiedostoa, mutta olin kylläkin käyttänyt Windowsia myös horrostilassa (kai se on sama kuin valmiustila). Minula on asetuksissa, että kun suljen kannen, kone menee valmiustilaan.

Sain tiedostoni lopulta auki Windowsissa ja tallensin sen siellä uudella nimellä. Käytin pelkästään Libreoffice Writeria, koska epäilen Wordin tekevän joitakin omia suojauksiaan silloinkin, kun tallennan odt-muotopon.

Eikö ohjelmien pitäisi sulkeutua, kun kone käynnistetään uudelleenj, vai jättääkö Wiindows jonkun ohjelman kuten esim. Libreoffice Writerin horrostilaan. Vielä varmistus. Eikö "horrostila" ja "valmiustila" ole sama asia?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Eikö ohjelmien pitäisi sulkeutua, kun kone käynnistetään uudelleenj, vai jättääkö Wiindows jonkun ohjelman kuten esim. Libreoffice Writerin horrostilaan. Vielä varmistus. Eikö "horrostila" ja "valmiustila" ole sama asia?

Tässä kyse on todennäköisesti kuitenkin fast startupista, joka ei ole ihan sama asia kuin horrostila, mutta toimii teknisesti vastaavalla tavalla. Fast startup jättää Windowsin käyttämät osiot varattuun tilaan, jolloin niihin ei voi kirjoittaa muissa käyttöjärjestelmissä.

Sinulla on ollut näitä samoja ongelmia Windowsin nopean käynnistyksen kanssa jo useiden vuosien ajan. Ominaisuus pitää kytkeä pois päältä Windowsissa, jos haluat käyttää Linuxia sujuvasti samalla koneella ja etenkin jos käytät Windows-osioilla olevia tiedostoja Linuxissa.

https://www.digivinkit.fi/windows-10-pikakaynnistys-fast-startup-pois-kaytosta

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Otin pois asetuksista lepotilaan siirtymisen merkitsemällä ei koskaan. Varoitus tuli heti, että se lyhentää akun kestoa ja aiheuttaa joitakin päästöjä. Windows 11 asetukset ovat aika erilaiset kuin esimerkkikuvia, jotka lähetit. "Nopeaa käuynnistystä" (fast startup) en enää löytänyt.
Kokeilen näillä asetuksilla vielä myös linuxia. Ubuntuhan menee valmiustilaan, mutta kaise on sitten erilainen kuin Windowsin valmiustila. Joka tapauksessa koitan vielä siirtyä Kubuntun puolelle.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Otin pois asetuksista lepotilaan siirtymisen merkitsemällä ei koskaan. Varoitus tuli heti, että se lyhentää akun kestoa ja aiheuttaa joitakin päästöjä.

Lepotilaa/valmiustilaa voi käyttää ongelmitta, kunhan et päästä akkua loppumaan silloin, kun kone on levossa.

Windows 11 asetukset ovat aika erilaiset kuin esimerkkikuvia, jotka lähetit. "Nopeaa käuynnistystä" (fast startup) en enää löytänyt.

1. Avaa Ohjauspaneeli. (Se löytyy Windowsin päävalikosta haulla.)

2. Valitse Laitteisto ja äänet.

3. Valitse Virranhallinta-asetukset.

4. Avaa vasemmalla olevasta listasta Valitse virtapainikkeen toiminto.

5. Klikkaa alleviivattua linkkiä Ei käytettävissä olevien asetusten muuttaminen.

6. Poista valinta kohdasta Ota käyttöön nopea käynnistys (suositus)

7. Valitse Tallenna muutokset


Tämä ei ole juurikaan muuttunut Windows 8:n jälkeen. Ainakin Windows 10:n ja 11:n Ohjauspaneelissa asetus on täsmälleen samassa paikassa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos hyvin selkeästä vastauksesta. Menin Windowsiin ja  löysin kaikki ohjeittesi mukaan. Olin ilmeisesti jo aikaisemmin kruksannut nopean käynnistyksen pois käytöstä. Sen kohdalla ei ollut kruksia. Voisko olla niin, että minulta oli jäänyt vain joku ohjelma sulkematta ja se olisi aiheuttanut ongelman? Nyt kirjoitan tätä Windowsissa ja palaan kohta Kubuntuun.

Kysäisempä kuitenkin samalla, miten saisi virtualityöpöydän vaihtumisen pois, kun liikutan kursoria työpöydällä. Minulla on neljä virtuaalityöpöytää ja pikanäppäimet niihin, mikä riittää minulle hyvin.
Aloitan kuitenkin varmuuden vuoksi uuden aiheen asiasta, jos moderaattori sattuisi poistamaan tämän.
« Viimeksi muokattu: 02.11.22 - klo:15.03 kirjoittanut Pontus12 »