Kirjoittaja Aihe: Aiheuttipas Lubuntu pitkästä aikaa sydämentykytyksiä...  (Luettu 1245 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
On muutama muukin tällä foorumilla ollut ongelmissa NVidian näytönohjaimen kanssa. Itselleni ei onnekseni ole tapahtunut sitä ennen tätä päivää...

Konetta käynnistäessä tuli jotain ... nvidia i2c-erroria, ja näytti siltä, että bootti jäi kokonaan kesken, eikä käynnistynyt edes tekstitilaan.

No, onnekseni asiat eivät olleet ihan näin heikosti, vaan pääsin kirjautumaan virtuaalikonsolilla CTRL+ALT+F2 - näppäinyhdistelmällä.

Sitä kautta pystyin kirjoittamaan maagiset käskyt...
Koodia: [Valitse]
sudo apt update
sudo apt upgrade

Käskyjen jälkeen vielä uudelleen käynnistys ...
Koodia: [Valitse]
reboot... ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen pääsinkin jo graafiselle tilalle.

Edit - Tosiaan NVidia oli syyllinen, koska errorien lisäksi käsky asenteli NVidian paketteja, jonka jälkeen siis Lubuntu hörähti käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 21.10.22 - klo:12.23 kirjoittanut kamara »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Aiheuttipas Lubuntu pitkästä aikaa sydämentykytyksiä...
« Vastaus #1 : 18.11.22 - klo:08.29 »
Taas tänään joutui tähän turvautumaan. :P

Alkaa Lubuntu olla vähän kiikkerä (siis epävakaa).

No, onnekseni asiat eivät olleet ihan näin heikosti, vaan pääsin kirjautumaan virtuaalikonsolilla CTRL+ALT+F2 - näppäinyhdistelmällä.

Sitä kautta pystyin kirjoittamaan maagiset käskyt...
Koodia: [Valitse]
sudo apt update
sudo apt upgrade

Käskyjen jälkeen vielä uudelleen käynnistys ...
Koodia: [Valitse]
reboot... ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen pääsinkin jo graafiselle tilalle.

Edit - Tosiaan NVidia oli syyllinen, koska errorien lisäksi käsky asenteli NVidian paketteja, jonka jälkeen siis Lubuntu hörähti käyntiin.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Aiheuttipas Lubuntu pitkästä aikaa sydämentykytyksiä...
« Vastaus #2 : 18.11.22 - klo:10.23 »
Itse olen kokenut, että useat Ubuntu variantit, tai johdannaiset, se itse mukaan lukien, ovat enemmän tai vähemmän kiikkeriä. Olen pariinkin otteeseen käyttänyt Ubuntua yhden versiovälin verran, mutta aina siinä tuntuu tulevan vastaan jotain negatiivista ja epästabiilia. Suhteellisen uudet softathan siinä on, mutta jos niitä ei välttämättä tarvitse, niin voi miettiä vaihtoehtoja. Itse olen päätynyt Debian stableen, jonka ohjelmat on kivikaudelta, mutta jonka kanssa ei todellakaan tarvitse olla sydän syrjällään, että mitä seuraavaksi sattuu. Tämä todettuani varmasti tapahtuu jotain...  >:(

En nyt halua houkutella ketään suuntaan tai toiseen, kunhan vain toin esille, että vaihtoehtoja on. Tämä Linux -maailma tuntuu olevan tasapainoilua kahden välillä, joko jatkuvasti toimiva systeemi vähän vanhemmilla softilla, taikka kiikkerämpi järjestelmä uutuuttaan hohtavilla ohjelmilla.