Kirjoittaja Aihe: Voip -puhelu toimimaan..  (Luettu 3982 kertaa)

ouow

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Voip -puhelu toimimaan..
« : 04.10.06 - klo:00.24 »
En saanut skypeä toimimaan, en niin millään. Eri versioita kokeilin, seurasin foorumin ohjeita. Parhaimmillaankin toimi vain todella huonosti -en kuullut vastapuolta, vastapuoli kuuli minut jotenkuten- huonoimmillaan valitti ongelmaa eikä aloittanut puhelua. Asensin Wengon. Ei toimi, valittaa ääniasetuksista.

Mitäs seuraavaksi? Tarkoitus olis saada puhelut toimimaan windowsin ja linuxin välillä...

Ei huvittas asentaa winukkaa tän takia.


Mikä kombinaatio toimisi? Helppokäytöisin?

Alla Kubuntu Dapper... Vastassa XP Home.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #1 : 04.10.06 - klo:01.26 »
En saanut skypeä toimimaan, en niin millään. Eri versioita kokeilin, seurasin foorumin ohjeita. Parhaimmillaankin toimi vain todella huonosti -en kuullut vastapuolta, vastapuoli kuuli minut jotenkuten- huonoimmillaan valitti ongelmaa eikä aloittanut puhelua. Asensin Wengon. Ei toimi, valittaa ääniasetuksista.

Mitäs seuraavaksi? Tarkoitus olis saada puhelut toimimaan windowsin ja linuxin välillä...

no, minä ehdottaisin ekigaa, mutta siitä ei ole aivan vielä windows-versiota saatavilla. siksi ehdotankin äänikortin asetusten viilaamista kuntoon ja skypen käyttämisen jatkamista. ellei telepathy-gabble sitten hanskaa jo google-talkia kunnolla (en tiedä, en ole testannut. nappi sille kuitenkin löytyy).
Janne

eap

  • Vieras
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #2 : 04.10.06 - klo:07.53 »
Minä sain skypen pelaamaan usb-headsetilla. Äänikortin kanssa oli samanlaisia ongelmia kuin sinullakin.

ouow

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #3 : 04.10.06 - klo:09.52 »
Onhan noita asetuksia viilailtu.. Foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan. Muuten äänikortti toimiikin hyvin, mutta mutta...


Eli menny hermo noiden kanssa säätämiseen ja haluis helpon ratkasun. Ei taida olla?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #4 : 04.10.06 - klo:11.47 »
Onhan noita asetuksia viilailtu.. Foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan. Muuten äänikortti toimiikin hyvin, mutta mutta...

siis äänikortti toimii hyvin kaikilla äänilähteillä (paitsi skypellä) ja usea eri äänen tuottamistapaa käyttääv softa voi soittaa ääniä samanaikaisesti?

Eli menny hermo noiden kanssa säätämiseen ja haluis helpon ratkasun. Ei taida olla?

itse en ole skypen kanssa joutunut vielä säätämään, mutta ongelmasi kuulosta muilta osin ihan miksauksen toimimattomuudelta.

softamiksauksen konffaaminen olisi melko helppo ratkaisu jos kyse olisi siitä. toinen saattaisi olla asentaa windows-koneelle google talk client ja linuxiin vaikka cohoba ja testata josko tuo talk nappi oikeasti toimii...
Janne

ouow

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #5 : 05.10.06 - klo:00.37 »
ookoo. kikkailtu lisää -> toimii hetkittäin.. hmm. parempi sekin kai kuin että ei ollenkaan. käytössä anyways toi repoista löytyvä 1.2.0.18. kiitos myötätunnosta.

peran

  • Vieras
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #6 : 05.10.06 - klo:02.19 »
ookoo. kikkailtu lisää -> toimii hetkittäin.. hmm. parempi sekin kai kuin että ei ollenkaan. käytössä anyways toi repoista löytyvä 1.2.0.18. kiitos myötätunnosta.

Jos haluaa skypeä vielä säätää, niin saattaa kannattaa testata beta versiota, joka käyttää ALSAa tai OSSia valinnan mukaan.
Sillä olen joissakin saanut äänet toimimaan - tosin se on sitten beta.
Käyttää siis 'oikeaoppisemmin' äänikorttia.
Minulla on jonkin aikaa ollut se käytössä eikä ole ollut ongelmia. Tosin se ei tarkoita, että kaikilla toimisi yhtä hyvin.

Jos kiinnostusta on, niin sen voi hakea skypen sivuilta:

Korjaus näkyy release-versio löytyvän 1.3:sta, joten sitä varmaan kannattaa kokeilla:
http://www.skype.com/download/skype/linux/

Tietenkin pitää ladata Debian paketti.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1277
  • Kubuntu
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #7 : 05.10.06 - klo:07.37 »
Skype on toiminut minulla suht hyvin Kubuntulla. Fedora Core 2 aikoihin siihen asennettu binääripaketti ei toiminut yhtä hyvin. Oli jatkuvasti ongelmia äänilaitteen alustusten kanssa (se on todettu bugi Skypessä). Joko Skype ei kuulunut ollenkaan tai sitten muut ohjelmat eivät antaneet ääntä.

Asensin joku aika sitten 1.3.x betan. Sillä on ollut ongelmana koneen totaalinen hyytyminen noin 10 sekunniksi kun joku aloittaa Skype-chatin kanssani. Olen havainnut myös samantapaista hyytymistä kun joku soittaa minulle ja jopa silloin kun jonkun puhelinluettelossa olevan tila vaihtuu onlineksi tms.

Prosessorina Duron 1,2 GHz ja emona Asus A7V-600X. Muistia 1 GB. Käyttis Kubuntu 6.06.1.

peran

  • Vieras
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #8 : 05.10.06 - klo:08.20 »
Asensin joku aika sitten 1.3.x betan. Sillä on ollut ongelmana koneen totaalinen hyytyminen noin 10 sekunniksi kun joku aloittaa Skype-chatin kanssani. Olen havainnut myös samantapaista hyytymistä kun joku soittaa minulle ja jopa silloin kun jonkun puhelinluettelossa olevan tila vaihtuu onlineksi tms.

Prosessorina Duron 1,2 GHz ja emona Asus A7V-600X. Muistia 1 GB. Käyttis Kubuntu 6.06.1.
Toimiikos uudenkarhea release paremmin? (Versionumeron desimaalit aavistuksen kasvaneet).

Mulla tosin testannut vain 2:lla koneella 1.2GHz K7 ja 1.6GHz:n Semptron mobile
512 Mt ja 1.25 Gt
Ubuntu molemmissa, mutta paremminhan Skypen pitäis toimia Kubuntussa.
Niin toisessa äänikorttina joku PCI SoundBlaster, ja toisessa integroitu AC 97.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1277
  • Kubuntu
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #9 : 05.10.06 - klo:21.40 »
Toimiikos uudenkarhea release paremmin? (Versionumeron desimaalit aavistuksen kasvaneet).

Päivitin uusimpaan 1.3.0.53. Saas nähdä, onko muutoksia tullut.

hidalgo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #10 : 06.10.06 - klo:10.19 »
Päivitin uusimpaan 1.3.0.53. Saas nähdä, onko muutoksia tullut.

Kerrotko miten tuon päivityksen käytännössä toteutit?

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1277
  • Kubuntu
    • Profiili
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #11 : 07.10.06 - klo:02.18 »
Kerrotko miten tuon päivityksen käytännössä toteutit?

En uutena (k)ubuntu-käyttäjänä tiedä, voiko dpkg:llä päivittää vanhoja ohjelmia (manuaalista ei selvinnyt kovin nopeasti), joten poistin ensin vanhan skypen ja asensin uuden version niinkus tyhjälle pöydälle. Tuo deb-paketti löytyy Skypen lataussivuilta.

sudo dpkg -r skype
sudo dpkg -i skype_debian-1.3.0.53-1_i386.deb

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Voip -puhelu toimimaan..
« Vastaus #12 : 07.10.06 - klo:12.25 »
Kerrotko miten tuon päivityksen käytännössä toteutit?

En uutena (k)ubuntu-käyttäjänä tiedä, voiko dpkg:llä päivittää vanhoja ohjelmia (manuaalista ei selvinnyt kovin nopeasti), joten poistin ensin vanhan skypen ja asensin uuden version niinkus tyhjälle pöydälle. Tuo deb-paketti löytyy Skypen lataussivuilta.

sudo dpkg -r skype
sudo dpkg -i skype_debian-1.3.0.53-1_i386.deb

Periaatteessa tuon poiston voi jättää pois, kun käsittääkseni dpkg poistaa sen vanhan version alta automaattisesti, eli itse olen ainakin aina asentanut vaan dpkg:llä suoraan ilman vanhan poistoa ja hyvin on toiminut.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle