Kirjoittaja Aihe: Brother HL5252DN ei tulosta enää Kubuntu 22.04:llä [ratkaistu]  (Luettu 3050 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Kirjoitin Brother HL5250DN on tulostanut aiemmin aiemmilla Kubuntun versioilla tehtyjä dokumentteja ok. Vain harvoin on paperille tulostunut joku virhekoodi tai jotain tekstiä tulostuksen sijaan. Nyt päivityksen Kubuntu 21.10 -> 22.04 jälkeen tulostus ei ole toiminut. Ei edes konsolin tekstitiedostoilla:

$ print testi.txt
Error: no "print" mailcap rules found for type "text/plain"

Kirjoittimen

Ajuri: Brother HL-5250DN BR-Script3
Yhteys: dnssd://Brother%20HL-5250DN%20series._pdl-datastream._tcp.local/

Kirjoitin on yhdistetty reitittimeen cat-kaapelilla.

Nyt kun olen päivittänyt Kubuntu 21.10:n versioon 22.04, huomasin, että PDF-tulostus ei toimi. Tällä hetkellä kun yritän tulostaa esimerksi yksinkertaista taulukkoa LibreOffice Calcista, niin se jää tulostusjonoon. Jonon ikkunassa on tilaviesti:

Use "pdftops-render" option (see cups-filters README file) to use Ghostscript or muPDF for the PDF -> PostScript conversion.

Kirjoittimen yhteys on kopioitu aiemman Kubuntu-version kirjoitinasetuksista. Niillä aiemmilla versioilla nuo tulivat automaattisesti kuntoon kun asensi uuden kirjoittimen.

Tulostus ei siis toimi ollenkaan ja epäilen, että kone ja Kubuntu eivät saa yhteyttä kirjoittimeen.
Olen ottanut luettavaksi tuon README-tiedoston, mutta Kubuntun pitäisi nämä hoitaa mielestäni automaattisesti kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 25.04.23 - klo:23.34 kirjoittanut ilkant »

dhara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Brother HL5252DN ei tulosta enää Kubuntu 22.04:llä
« Vastaus #1 : 25.09.22 - klo:12.29 »
Minä yritin saada Brother tulostinta toimimaan Linuxissa (Debian) ja se oli todella vaikeaa. Siirryin takaisin HP tulostimeen ja toimii. Jotenkin tuntuu siltä että Brother ei ole kovin hyvin Linux yhteensopiva.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Brother HL5252DN ei tulosta enää Kubuntu 22.04:llä
« Vastaus #2 : 26.09.22 - klo:17.19 »
Minä yritin saada Brother tulostinta toimimaan Linuxissa (Debian) ja se oli todella vaikeaa. Siirryin takaisin HP tulostimeen ja toimii. Jotenkin tuntuu siltä että Brother ei ole kovin hyvin Linux yhteensopiva.

Kyllä tuo Brother on aiemmin asentunut helposti ja nätisti. Luulen, että ongelma on tullut uusimman Kubuntun version 22.04 myötä.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Brother HL5252DN ei tulosta enää Kubuntu 22.04:llä
« Vastaus #3 : 19.11.22 - klo:23.51 »
Kubuntu -> Järjestelmäasetukset -> Tulostimet -> Yhteys: cups-brf:/

Pitäisikö tuossa Yhteys-kohdassa olla muutakin kuin cups-brf:/ eli osoittaa johonkin juureen?

En keksi nyt muuta. Selaisiln /etc/cups/cupds.conf, mutta sielläkään en nähnyt mitään ihmeeellistä. Jos siellä on, että cupsd saa localhostista käskytiedot, niin sehän pitää paikkansa kun tulostaa sillä koneella. Yhteyttä lähiverkon kautta kirjoittimeen ei saa. Aiemmin ennen Kubuntu 22.04 -versiota se toimi. Tulostan sen verran harvoin, että tämä tulostumattomuus ei ole ongelma. Mutta joskus sitä pitäisi voida yhden paperin verran saada tulosteita.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Brother HL5252DN ei tulosta enää Kubuntu 22.04:llä
« Vastaus #4 : 25.04.23 - klo:23.34 »
Päivitettyäni Kubuntu 22.10 -> 23.04 nyt kirjoittimen pystyi asentamaan loogisesti KDE:hen uudelleen. Tulostus toimii jälleen. Edellisessä Kubuntun versiossa 22.10 ei kirjoittimen loogista uudelleen asennusta pystynyt tekemään. Tai en löytänyt listalta ainakaan sopivaa kirjoitinta.
« Viimeksi muokattu: 25.04.23 - klo:23.40 kirjoittanut ilkant »