Kirjoittaja Aihe: Dropbox ja sen toimiminen doublebooot järjestelmässä (RATKAISTU)  (Luettu 1718 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Tein pitkästä aikaa dropbox-kansion Ubuntuun ja siihen muutaman alikansion sekä kopioin niihin joitakin tiedostoja lähinnä kokeilumielessä. Kansio näkyi heti tiedostoineen puhelimessa. Menin Windows-puolelle, mutta sitten tulikin jo ongelma. Google väitti, että minulla on jo kolme laitetta, joten pitäisi ostaa maksullinen, joka tukee enemmän kuin  kolmea laitetta.
Kuvitelin Dropboxin olevan ohjelma, joka mahdollistaa tiedon siirron puhelimeni, Ubuntun ja Windowsin välillä. Ubuntussahan voi tietenkin jakaa tiedostoja käyttämällä vain Windows-levyä, mutta dropbox mahdollistaisi myös linux-osion käyttämisen ja jakamisen sekä lisäksi pilvitallennustilan.
Ei tunnu oikein järkevältä käyttää dropboxia, joka oli aikanaan mielestäni erinomainen vaihtoehto. Ilmeisesti Google jää ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi. Se taitaa olla myös halvempi, jos haluaa levytilaa lisää. Maksullisessa dropboxissa on titenkin enemmän tallennustilaa kuin ilmaisessa, mutta se miten se tulkitsee laiteiden lukumäärää, on mielestäni kummallista ja huolestuttavaa.
« Viimeksi muokattu: 07.09.23 - klo:13.53 kirjoittanut Pontus12 »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5669
    • Profiili
Vs: Dropbox ja sen toimiminen doublebooot järjestelmässä
« Vastaus #1 : 06.09.23 - klo:20.49 »
Dropbox oli hyvä palvelu aikoinaan, mutta ei tehnyt rahaa, niin joutuivat muuttamaan ehtoja, mikä on ihan loogista. Kolme laitetta on ehdoton raja.
https://www.dropbox.com/basic

Google Drive for Desktop taas toimii vain Windowsissa ja Mac:ssä. Tosin ilmeisesti jotain kolmannen osapuolen softia löytyy, mutta itse en edes harkitsisi sellaisten asentamista. Toki selaimen kautta sitä voi kyllä käyttää melkein millä vain, eikä sinänsä ole pahan hintainen palvelu.

Itse laitoin omalle palvelimelle jokin aika sitten Syncthing:n pystyyn ja clientit toimii kaikilla koneilla, myös Androidilla. Mikä parasta synkronointi onnistuu myös ulkoverkon läpi automaattisesti kryptattuna. Mutta tuo vaatii toki omat askartelunsa ja jos haluaa Dropboxin tai muun vastaavan pilvipalvelun varmuuskopiointia varten, niin sehän ei kuitenkaan oikein toteudu tuolla tai ainakaan sitä ei minusta saisi käsittää varmuuskopiontipalveluna.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Dropbox ja sen toimiminen doublebooot järjestelmässä
« Vastaus #2 : 07.09.23 - klo:10.01 »
Mulla on Dropbox varakopiointia varten, mutta vain yhdellä koneella. Tuntuu kyllä toimivan oikein hyvin. Senkin tavallaan ymmärrä, että yritykset haluavat rahaa palveluistaan, joten olen tähän ilmaisversioon varsin tyytyväinen.

Sellaista tosin ihmettelen, että mihin ihmeeseen Dropbox tarvitsee yli 200M muistia koko ajan?

« Viimeksi muokattu: 07.09.23 - klo:10.04 kirjoittanut Snufkin »
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Dropbox ja sen toimiminen doublebooot järjestelmässä
« Vastaus #3 : 07.09.23 - klo:13.53 »
Päätin käyttää sitä vain verkon kautta, lähinnä Chromen. Tuntuu toimivan ok. Erillistä dropbox ohjelmaa en enää edes yrittänyt. Omalta osaltani merkitsen aiheen ratkaistuksi.