Kirjoittaja Aihe: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi  (Luettu 1408 kertaa)

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« : 30.07.22 - klo:13.50 »
Ostin kotelon ja USB-kaapelin siihen väliin toimii ja on kätevä.
Nyt haluaisin poistaa sieltä turhat vanhan koneen käyttöjärjestelmätiedostot ja kansiot formatoimatta silti koko kovalevyä.
Levyllä on paljon dokumentteja ja kuvia.
Onko tähän mitään keinoa?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« Vastaus #1 : 30.07.22 - klo:16.04 »
Ennen operaatiota kannattaa ottaa varmuuskopiot.

Itse asiaan, mikäli koneessa on ollut Linukka, niin todennäköisesti siitä voi poistaa muut juurikansiot kuin /home, /mnt /var.

Huom! Kyseiset tiedostot todennäköisesti sijaitsevat kansiossa: /media/$USER/HDKiintolevynNimi - alikansiossa, joten ole huolellinen, ettet jyrää käynnissä olevaa järjestelmääsi.

Edit - Lisäksi tarvitset operaatioon riittävästi oikeuksia, jotka yleensä tarkoittaa sudo:ttelua.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« Vastaus #2 : 30.07.22 - klo:18.17 »
todennäköisesti siitä voi poistaa muut juurikansiot kuin /home, /mnt /var.

EIkös tuolta /var -hakemistosta voi poistaa cache, crash, ... ja oikeastaan kaiken muun paitsi mail. Ne muuthan liittyvät aika paljon käyttöjärjestelmään.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« Vastaus #3 : 30.07.22 - klo:18.50 »
todennäköisesti siitä voi poistaa muut juurikansiot kuin /home, /mnt /var.

EIkös tuolta /var -hakemistosta voi poistaa cache, crash, ... ja oikeastaan kaiken muun paitsi mail. Ne muuthan liittyvät aika paljon käyttöjärjestelmään.

Joo ... varmaan suuren osan voi poistaa, mutta kannattaa miettiä, mitä tekee. Siellä voi sijaita myös omia nettisivuja /var/www-hakemistossa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5674
    • Profiili
Vs: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« Vastaus #4 : 02.08.22 - klo:18.02 »
Itse kyllä ehdottomasti laittaisin sileäksi koko aseman ja tavarat uusiksi.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« Vastaus #5 : 02.08.22 - klo:18.44 »
Tulee mieleen ensimmäisenä, mitä varmaan itse tekisin, että ottaisin toiselle levylle varmuuskopion koko levystä, tyhjentäisin sen jälkeen tuon uuden, ja sitten kun se on tyhjä, kopioisin haluamani tiedostot siihen tyhjään levyyn.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« Vastaus #6 : 03.08.22 - klo:11.27 »
Itse olen kokenut turvalliseksi tehdä näin, kun olen tehnyt vanhoista Linux kovalevyistä ulkoisia ext4 levyjä:

- Ensin teen varmuuskopion ko levyn omista datoista toiselle levylle, joko sisäiselle tai ulkoiselle
- Alustan levyn ja samalla teen siihen vahvan salauksen  LUKS:lla, näin sillä ei ole haittaa, jos ko levy joutuu vääriin käsiin
- Lopuksi tarvittaessa palautan varmuuskopioidun datan tälle alustetulle ja LUKS-suojatulle levylle
- Pyrin ylläpitämään oman datan varmuuskopioinnin suositusta 3-2-1
« Viimeksi muokattu: 03.08.22 - klo:11.31 kirjoittanut Samanta »

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: vanhan koneen kovalevy ulkoiseksi kovalevyksi
« Vastaus #7 : 04.08.22 - klo:00.52 »
Levyllä on paljon dokumentteja ja kuvia.
Onko tähän mitään keinoa?
Unix/Linux -järjestelmissä käyttäjän kotihakemistoon tallennetaan kunkin käyttäjän henk. koht. tallenteet. Käyttäjien kotihakemistot löytyvät hakemistosta /home
Ulkoiselta, käytöstä poistetulta levyosiolta, ei muita hakemistoja tarvita, jos et ole tallennellut tiedostoja oman maun mukaan.
PS. lost+found -hakemistoa ei ole välttämätöntä poistaa - se luodaan/päivitetään uudelleen levyosion tarkistuksen yhteydessä.