Kirjoittaja Aihe: Ohjetoiveet  (Luettu 244064 kertaa)

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Ohjetoiveet
« : 12.07.05 - klo:09.58 »
Tähän ketjuun voi esittää toiveita tarpeellisista ohjeista.

keke-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #1 : 12.07.05 - klo:23.15 »
Jos joku tekisi ohjeet miten eri ohjelmi asennetaan ubuntulle, esim. apt-get:ä ja synapticia käyttäen.
Se olisi todella hyvä! 

Myrtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • http://myrtti.fi
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #2 : 13.07.05 - klo:08.17 »
minulla on valmiiksi kirjoitettuna jotain Ubuntun päivittämisestä ja ohjelmien asentamisestakin sitä myöten periaatteessa. Toinen mikä on puolivalmis on fstab-selitettynä.
GCS/ED/FA/H/P/S/L/O d- s:+ a33 C++ UL+ P+ L+++ E W+++ N+ o K+ w+(---) !O M?>+ V? PS++>$ PE>$ Y+ PGP- t+ 5+++ X+ R tv- b+++ DI++++ D-- G e>+++ h- r x+

mikall

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #3 : 11.08.05 - klo:23.38 »
Onkohan tuota tiedoston jakoohjelmiin liittyvää portin aukaisua,
mahdollista selvittää yhtään yksinkertaisemmin.
Löytämäni ohjeet ovat olleet englannin kielisiä ja muutenkin menneet vähän yli.
(amule/xmule portti 4662 ei käytössä)

Jogger

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #4 : 12.08.05 - klo:12.55 »
Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi tehdä ohjeen WLAN:in asentamisesta ubuntuun.

peikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #5 : 21.08.05 - klo:10.35 »
Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi tehdä ohjeen WLAN:in asentamisesta ubuntuun.

Minä kaipaan myös samaa ohjetta. En saanut raahattavaan mitään verkkoa toimimaan, kun
langaton (orinoco-kortti) ja langallinen (3c589c) eivät tunnistuneet ubuntussa.

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #6 : 21.08.05 - klo:20.47 »
Näyttö- ja äänihowto voisi olla tarpeen. Ensinnäkin Linuxin äänisysteemi on melkoinen sekasoppa, joten jos joku kirjoittaisi artikkelin esd:n, kartsin, ossin ja alsan eroista ja käyttötarkoituksista sekä käytännön säädöstä, siitä voisi olla hyvinkin apua näissä "mikseivät äänet toimi ohjelmassa X" -ongelmissa.

Näyttöpuolella voisi kiinnostaa HOWTO toisen näytönohjaimen lisäämisestä tai tv-outin käyttöönvirittelystä.

homekorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #7 : 22.08.05 - klo:21.30 »
skandit irssiin :D

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #8 : 23.08.05 - klo:11.03 »
Ohjetoive:

Miten otetaan käyttöön myös KDE ympäristö Gnomen rinnalle, siten että login screenistä voidaan
valita kumpaa käyttää.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #9 : 23.08.05 - klo:12.09 »
Miten otetaan käyttöön myös KDE ympäristö Gnomen rinnalle, siten että login screenistä voidaan
valita kumpaa käyttää.

tämä ei varmaankaan ansaitse ihan omaa howto-osiotaan, kun homma onnistuu ihan niinkin helposti kuin:
Koodia: [Valitse]
# apt-get install kubuntu-desktop
tosin tuo asentaa sitten sen kubuntu vakiosetinkin, eli Qt/KDE-kirjastojen päälle koodatut oletusohjelmat. toisaalta ehkä hyvä niin.
Janne

GumiKameli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #10 : 23.08.05 - klo:18.01 »
Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi tehdä ohjeen WLAN:in asentamisesta ubuntuun.
Näyttö- ja äänihowto voisi olla tarpeen. Ensinnäkin Linuxin äänisysteemi on melkoinen sekasoppa, joten jos joku kirjoittaisi artikkelin esd:n, kartsin, ossin ja alsan eroista ja käyttötarkoituksista sekä käytännön säädöstä, siitä voisi olla hyvinkin apua näissä "mikseivät äänet toimi ohjelmassa X" -ongelmissa.
Yhdyn kumpaankin ;D

moonstone

  • Vieras
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #11 : 25.08.05 - klo:15.16 »
Minä voisin tehdä sellaisen ohjeen jossa käsitellään musasovelluksia, kuten Jack, Hydrogen ja Ardour. Jos joku toinenkin haluaa koneestaan kotistudion.

nolifer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
    • Laguuni.org
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #12 : 25.08.05 - klo:17.18 »
Läppärille asennuksesta? :)
Ubuntu 5.10 @ IBM Thinkpad T22

aina200

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #13 : 26.08.05 - klo:10.18 »
Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi tehdä ohjeen WLAN:in asentamisesta ubuntuun.

samaa mieltä

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #14 : 27.08.05 - klo:15.33 »
Minä voisin tehdä sellaisen ohjeen jossa käsitellään musasovelluksia, kuten Jack, Hydrogen ja Ardour. Jos joku toinenkin haluaa koneestaan kotistudion.

tämä kuulostaa hyvältä :)

itse ajattelin juuri kirjoitella sellaisen pintaraapaisun noihin ALSA/OSS/arts/esd-juttuihin ja tuo olisi sille erinomainen jatko. tosin jos aiot käsitellä jack:ia (mitä tietty suosittelen) joutuu aiheessa varmaan ottamaan huomioon kernelinkin näiden realtime-juttujen puitteissa. ehkä siihen voisi ottaa mukaan äänieditoritkin(/moiniraiturin) oma suosikkini on rezound, mutta monille varmaan riittää audacity.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #15 : 29.08.05 - klo:07.51 »
itse ajattelin juuri kirjoitella sellaisen pintaraapaisun noihin ALSA/OSS/arts/esd-juttuihin ja tuo olisi sille erinomainen jatko. tosin jos aiot käsitellä jack:ia (mitä tietty suosittelen) joutuu aiheessa varmaan ottamaan huomioon kernelinkin näiden realtime-juttujen puitteissa. ehkä siihen voisi ottaa mukaan äänieditoritkin(/moiniraiturin) oma suosikkini on rezound, mutta monille varmaan riittää audacity.

Katsastappa tämä. https://wiki.ubuntu.com/MOTUAudio

Itse olen tuolta laittanut toimintaan kaikki. Hydrogen tuottaa ongelmia riippuvuuksien kanssa (libc6), joten sen joutuu lataamaan ja asentamaan käsin jos ei halua rikkoa ubuntua.
Ubuntun nykykernelissä ei ole erillistä realtime patchia vaan kernelin oma "preemptile kernel" optio. Olenkin itse surutta käyttänyt rootin oikeuksilla näitä musiikkisovelluksia reaaliaikaisuuden saavuttamiseen.

Aloittelen piakkoin kirjoittamaan aiheesta.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #16 : 29.08.05 - klo:10.52 »
Katsastappa tämä. https://wiki.ubuntu.com/MOTUAudio

ok.

Itse olen tuolta laittanut toimintaan kaikki. Hydrogen tuottaa ongelmia riippuvuuksien kanssa (libc6), joten sen joutuu lataamaan ja asentamaan käsin jos ei halua rikkoa ubuntua.

minkälaista ongelmaa? pitää varmaan bootata tuo toinen kone ja katsoa vähän. olisikohan siinä mitään järkeä, että kääntäisi hydrogenin itse ja tarjoaisi pakettia tuon howton yhteydessä? debianin sorsista löytyisi näköjään myös vähän uudemmat sorsat ja debian sorsista kääntäminen on suht triviaali toimenpide. toisaalta tuosta voisi syntyä jonkinmoinen ylläpitopainajainen, joten saapa nähdä.

Ubuntun nykykernelissä ei ole erillistä realtime patchia vaan kernelin oma "preemptile kernel" optio. Olenkin itse surutta käyttänyt rootin oikeuksilla näitä musiikkisovelluksia reaaliaikaisuuden saavuttamiseen.

rootin oikeuksiahan tuohon ei kuitenkaan välttämättä tarvita, vaan realtime-oikkia voi hyvin tarjota myös taviskäyttäjille jos näkee sen fiksuksi. pitää varmaan katsoa vähän tuotakin. olen ainakin tälle koneelle viritellyt systeemit juuri niin.

Aloittelen piakkoin kirjoittamaan aiheesta.

kuulostaa hyvältä. huomasin muuten tässä juuri, että ubuntun paketoimassa audacityssä ei ole jack-tukea, mutta siinä minun suosimassani rezoundissa on ;)
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #17 : 29.08.05 - klo:15.07 »
rootin oikeuksiahan tuohon ei kuitenkaan välttämättä tarvita, vaan realtime-oikkia voi hyvin tarjota myös taviskäyttäjille jos näkee sen fiksuksi. pitää varmaan katsoa vähän tuotakin. olen ainakin tälle koneelle viritellyt systeemit juuri niin.

Kyllä pakettienhallinnasta löytyy realtime moduuli, joka pitää itse kääntää ja ajaa erilaisin parametrein (miksiköhän muuten ubuntussa ei ole oletuksena tuota moduulia käännetty mukaan?) Itse olen vaan säästänyt aikaa virittelyltä ajamalla nuo ohjelmat roottina sillä kotona perhe työllistää kokopäiväisesti eikä hirveästi kerkeä mitään viritellä.

MIDI puolesta en tiedä mitään, koska en omista midi keyboardia... Hydrogen, Jack ja Ardour sujuu ihan ok. Siitä olisi kyllä kiva lukea ja oppia.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #18 : 29.08.05 - klo:16.27 »
Kyllä pakettienhallinnasta löytyy realtime moduuli, joka pitää itse kääntää ja ajaa erilaisin parametrein (miksiköhän muuten ubuntussa ei ole oletuksena tuota moduulia käännetty mukaan?) Itse olen vaan säästänyt aikaa virittelyltä ajamalla nuo ohjelmat roottina sillä kotona perhe työllistää kokopäiväisesti eikä hirveästi kerkeä mitään viritellä.

pitää ehkä vähän katsella tuotakin ehtiessään. en edes tiennyt tuon modulin olemassaolosta. tosin luulisi muitakin vaihtoehtoja olevan olemassa.

MIDI puolesta en tiedä mitään, koska en omista midi keyboardia..

pelkkä midin toistaminen saattaa olla linuxin alla pienen temppuilun takana, varsinkin joillain korteilla. timidityähän siihen voi viritellä, mutta esim. sb live! korttiin pitää ladata soundbankit erillisellä softalla (winkkarissa ajurit tekevät tämän ja voi sen linuxissakin laittaa latautumaan käynnistyksen yhteydessä).
Janne

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: Ohjetoiveet
« Vastaus #19 : 29.08.05 - klo:19.30 »
Btw. mä kaipaisin tommosia palveluiden jailaus-ohjeita, olisi kiva tietää miten saisi mm. SSHd:n, Bashin ja Irssin yhteen jailiin ja sitten vaikka Apache, MySQL ja PHP toiseen, tulisi turvallisempi olo...