Kirjoittaja Aihe: Miten saan Skypen automaattisen käynnistymisen pois päältä?  (Luettu 1630 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miten saan Skypen automaattisen käynnistymisen pois päältä? Yritin katsoa asetuksista, mutta en löytänyt. Ennen ne oli automaattisesti käynnistyvät ohjelmat mielestäni helppo löytää. En muista enää tarkasti, oliko se silloin automaattisesti käynnistyvät ohjelmat, vai käynnistyksen yhteydessä käynnistyvät ohjelmat. Joka tapauksessa, se oli mielestäni helposti muutettavissa tai lisättävissä siihen käyttäjän haluaman ohjelman. Nyt en enää löydä kyseistä asetusta.
En ole käyttänyt Skypea aikoihin, vaikka se aikanaan oli hyvin tuttu ohjelma jo windows koneissa. Nyt joudun sulkemaan sen joka kerta käynnistäessäni koneeni.
Nykyinen käyttöjärjestelmäni on Kubuntu 22.04 lts ja kone on ns. "doubleboot".

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
System Settings -> Starup and Shutdown -> Autostart
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Minulla on Skype for Linux v. 8.83.0.411. Asennettu jostain pakettivarastosta, ilmeisesti snapilla. Skypen valikoissa Työkalut -> Asetukset -> Yleiset -> Käynnistä Skype automaattisesti. Vedät sen liukukytkimen vaemmalle tilaan pois. Valitsimen sininen pohjaväri muuttuu harmaaksi. Ei ole käynnistynyt ainakaan minulla enää automaattisesti tuon asetusmuutoksen jälkeen.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Minulla on Skype for Linux v. 8.83.0.411. Asennettu jostain pakettivarastosta, ilmeisesti snapilla. Skypen valikoissa Työkalut -> Asetukset -> Yleiset -> Käynnistä Skype automaattisesti. Vedät sen liukukytkimen vaemmalle tilaan pois. Valitsimen sininen pohjaväri muuttuu harmaaksi. Ei ole käynnistynyt ainakaan minulla enää automaattisesti tuon asetusmuutoksen jälkeen.

Joo, tuolta asetuksista poistuu käynnistettävistä ohjelmista eikä käynnisty automaattisesti, peukku!
Jos sitä haluaa myöhemmin käyttää se löytyy internet sovelluksista valikosta
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minulla ei ole käynnistysasetuksissa automaattisesti käynnistyvää ohjelmaa ainakaaan järjestelmäasetuksissa. En voi mennä Skypen valikkoon, koska en halua kirjautua sisään. Saattaa jostain vahasta salasanatiedostosta löytyä sopiva salasana, mutta en halua kirjautua enkä myöskään ymmärrä, miksi järjestelmä tuo sen esiin.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Minulla ei ole käynnistysasetuksissa automaattisesti käynnistyvää ohjelmaa ainakaaan järjestelmäasetuksissa. En voi mennä Skypen valikkoon, koska en halua kirjautua sisään. Saattaa jostain vahasta salasanatiedostosta löytyä sopiva salasana, mutta en halua kirjautua

Tarvitsetko Skypeä sitten lainkaan? Kannattaisiko se poistaa järjestelmästä?


enkä myöskään ymmärrä, miksi järjestelmä tuo sen esiin.

Skype on oletuksena asetettu käynnistymään automaattisesti. Asetus sijaitsee Skypen .desktop-tiedostossa, ja sitä voi muokata itsekin tekstieditorilla. Tällöin ongelmana tosin on se, että aina kun itse käynnistät Skypen, se käy kytkemässä automaattikäynnistyksen takaisin päälle, ellet ole sitä estänyt sovelluksen omien asetusten kautta, kuten ilkant neuvoi. Desktop-tiedoston sijainti riippuu siitä, onko Skype asennettu deb-pakettina vai Snapin kautta.

Neuvoja Skypen automaattikäynnistyksen estämiseen:
https://askubuntu.com/questions/517780/how-do-i-stop-skype-from-auto-launching

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minä en ole asentanut koneeseeni Skypeä. Se tuli uuden järjestelmäversion (22.04-lts) mukana. Voisinhan minä mahdollisesti käyttää Skypeä myöhemmin. Yrtin aikoinani suositella sitä teatteriin lavastusneuvotteluja varten tai rakennetun lavastuksen tarkistamiseen. Mutta siitä on jo kauan. Nyt haluaisin vain, että se ei käynnistyisi automaattisesti, mutta jos se ei onnistu, voin poistaa sen kokonaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Minä en ole asentanut koneeseeni Skypeä. Se tuli uuden järjestelmäversion (22.04-lts) mukana.

Hmm, tietääkseni Skype ei sisälly mitenkään Ubuntun asennukseen, vaan se on erikseen asennettava sovellusvalikoimasta.

Jos olet päivittänyt järjestelmän aiemmasta versiosta, Skype on ehkä ollut jo aiemmin asennettuna?


Nyt haluaisin vain, että se ei käynnistyisi automaattisesti, mutta jos se ei onnistu, voin poistaa sen kokonaan.

Voit viritellä desktop-tiedostoa Askubuntun ohjeiden mukaan, eli paikannat tiedoston kotihakemistostasi, editoit automaattikäynnistyksen pois ja asetat tiedoston read-only-tilaan, joka estää Skypeä muokkaamasta sitä.

Tai etsi/palauta käyttäjätunnus ja salasana, niin pääset muokkaamaan asetusta Skypen käyttöliittymän kautta. Skypeen kirjaudutaan normaalilla Microsoft-tilillä, joka sinulla on luultavasti käytössä Windowsissa ja Microsoftin nettipalveluissa. Luultavasti salasana ei siis edes ole hukassa.