Kirjoittaja Aihe: Fast startup ei taida aina olla syyllinen  (Luettu 920 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Fast startup ei taida aina olla syyllinen
« : 06.07.22 - klo:15.43 »
En oikein tiedä kuuluuko tämä muihin käyttiksiin vai yleisen keskusteluun vai mihin, joten arvalla valitsin.

Yleensä pidän Ubuntun ja Windowsin ihan eri koneilla, mutta nyt olen erinäisistä syistä päättänyt kokeila dualboottia jonkin aikaa. Ihan asennukseen asti en ole vielä mennyt, lähinnä kokeilen ensin muita asioita. Yksi niistä on Ubuntun käynnistys USB-tikulta.

Minulla on kaksi tikkua, toien on Ubuntun asennustikku, ja toiselle olen asentanut Ubuntun. Ensin yritin boottausta tikulle asennettuun Ubuntuun. Ekalla yrityksella kone käynnistyi Windowsiin, vaikka Fast startup on pois päältä. Olin pannut Winkan horrostilaan (hibernate), joten sammutin sen kokonaan. Vasta sen jälkeen koneen UEFI BIOS suostui näyttämään boot-valikon. Se olikin ainoa kerta kun pääsin siihen valikkoon suoraan käynnistyksessä. Kun tikku oli kerran käynnistynyt, kone käynnistyikin sitten aina Ubuntuun jos tikku on kiinni ja wndowsiin jos ei ole tikkua.

Seuraavaksi kokeilin Ubuntun käynnistystä asennustikulta. Kone käynnistyi vain Windowsiin, yritinpä mitä tahansa. Ainoa kiertotie boot-valikkoon oli avata käynnistys windowsin palautusasetuksista. Siis Windowsin Asetukset / Järjestelmä / Palauttaminen / Käynnistä nyt uudelleen ja sitten kun kone käynnistyy siniseen ruutuun, Vianmääritys / Käytä laitetta / Boot Menu / USB HDD / ja lopultakin tikun käynnistyslataaja avautuu.

Tarkistin vielä uudelleen, että fast startup todellakin on pois päältä, ja kyllä se on.

Koneen UEFI BIOSilla on sekä Phoenixin että Lenovon copyright-merkintä, Windows on nummero 11, ja Ubuntu on kummallakin tikulla Jammy.

Tämä ei nyt ole mikään kysymys (kun en osaa olettaa, että asiaan muuta ratkaisua on), mutta laitanpa tänne siltä varalta, että joku muukin sattaa tarvita tuota kiertotietä.