Kirjoittaja Aihe: Libreoffice tiedosto lukkiutui eikä siihen voi enää kirjoittaa  (Luettu 1417 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Siihen ei voi enää kirjoittaa eikä myöskään kopioida tekstiä ja liittää uuteen tiedostoon. En ole ainakaan tarkoituksellisesti lukinnut sitä. Menin myös Windowsiin ja yritin avat sekä Wordilla että Libreoffisella, sama juttu. En tiedä mitä, mutta jotain mätää on Kubuntu 2204 lts versiossa ainakin minulla. Se voi tietysti johtua myös minusta, vaikka en tiedä tehneeni mitään siihen viittaavaa. Vai onko minulla mahdollsestii virus Kubuntussa? Hankalaa. Jos tiedätte, niin neuvokaa, mikä olisi paras vaihtoehto. Tiedosto on suhteellisen lyhyt, mutta harmittaa, koska kopioin sen kirjasta melkein sana sanalta. Joten toivotttavasti sen saa auki iin, että sen voi kopioida uuteen tiedostoon. Mutta ennen kaikkea haluaisin tietää, mistä tuollainen voi johtua?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Sain sen toimimaan käytyäni välillä Windowsissa. Edelleenkään en tiedä, mistä se mahtoi johtua? Voiko doublebootilla olla siihen osuutta? Windows pyrkii hallitsemaan kaikkia tiedostoja ja Ubuntussa tehdyt ovat ehkä sen kannalta hankalia. Tai ehkä Ubuntukin pyrkii hallitsemaan kaikkea. Tai mikä muu voisi olla syynä? Ei siis vakavampaa, mutta turhaa aikaa kului, kun kun yritin pelastaa kirjoittamaani tekstiä seikkaillessani kahden järjestelmän välillä.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Sain sen toimimaan käytyäni välillä Windowsissa. Edelleenkään en tiedä, mistä se mahtoi johtua? Voiko doublebootilla olla siihen osuutta? Windows pyrkii hallitsemaan kaikkia tiedostoja ja Ubuntussa tehdyt ovat ehkä sen kannalta hankalia. Tai ehkä Ubuntukin pyrkii hallitsemaan kaikkea. Tai mikä muu voisi olla syynä? Ei siis vakavampaa, mutta turhaa aikaa kului, kun kun yritin pelastaa kirjoittamaani tekstiä seikkaillessani kahden järjestelmän välillä.
Hei! Mietin vain, että voisiko se Windoes olla omalla koneellaan yksin ja Ubuntu yksin toisella, niin tulisi vähemmän konflikteja?
Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Sain sen toimimaan käytyäni välillä Windowsissa. Edelleenkään en tiedä, mistä se mahtoi johtua?

Oletko nyt varmasti kytkenyt nopean käynnistyksen pois päältä Windowsista? Se tulee jatkossakin aiheuttamaan samoja ongelmia, jos jätät sen päälle.

Katso ohje edellisestä aiheesta: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=57365.msg437863#msg437863
« Viimeksi muokattu: 21.06.22 - klo:21.39 kirjoittanut nm »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Sain sen toimimaan käytyäni välillä Windowsissa. Edelleenkään en tiedä, mistä se mahtoi johtua?
Tai mikä muu voisi olla syynä? Ei siis vakavampaa, mutta turhaa aikaa kului, kun kun yritin pelastaa kirjoittamaani tekstiä seikkaillessani kahden järjestelmän välillä.

Hmm? Kuka tarvitsee Windowsia? Se vaan aiheuttaa Nvidian kanssa koko ajan harmeja ja muitakin ongelmia meille Linux -käyttäjille. Itse luovuin Windowsista vuonna 2000, eikä sitä ole tarvinnut kuin kaksi kertaa sen jälkeen näiden 22 vuoden aikana: Garminin urheiluloggereiden päivityksiä ei ole saanut tehtyä Linuksista, vaan on ollut pakko kääntyä kavereiden puoleen, kun niillä on ollut Windows... Huonoa koodausta Garminilta, kun päivityksiä ei saa tehtyä kuin yhdeltä suljetulta ja maksulliselta alustalta.

Lisäksi olen varmaan säästänyt jonkin verran rahaa, kun ei ole tarvinnut maksaa Windowsista. Ja jos minulta kysytään, niin mielestäni Linux on parempi käyttöjärjestelmä kuin Windows. Muilla voi toki olla erilaisiakin mielipiteitä. Minun mielipiteeni ovat minun omiani.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Menee ohi aiheen, mutta minullekin riitti yksi konflikti Windowsin kanssa ja heivasin sen kokonaan. Jos sitä jollain laitteella pitää niin sitä on sitten myös ylläpidettävä. Vähintään viikoittain on käynnistettävä ja ajettava rästiin jäänet päivitykset. Vaikka niitä ei niin usein tulekaan on silti varmistettva, onko tullut.

Minäkin pidin Windowsia ainoastaan TomTom navigaattorin päivitysten takia. Silläkin yhtiöllä siis sama puute. Tosin – nykyisillä laitteilla on oma WiFi moduli ja ne osaavat päivittää itsensä ilman ulkoista tietokonetta. Ne ovat kuitenkin kalliita laitteita, varsinkin nämä vesitiiviit mallit, joten ei niitä aivan vuosittain uusita. Laitoin siis tompan kiertoon ja hankin toisen merkkisen. Kun tässä on jo Garmin ja TomTom mainittu niin saanee mainita sen kolmannenkin. Se on Beeline. Mainio ja edullinen, koska se on oikeastaan vain kännykässä olevan navigointisovelluksen etänäyttölaite bluetoothilla. Pieni ja kevyt ja vesitiivis ja tärinän kestävä ja ennen kaikkea – ei tarvitse Windowsia kun on kännykkäsovellus, ja kännykkähän pitää olla muutenkin mukana.

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Sama täällä. Elämästä tuli paljon helpompaa, kun lopetin windowssin kanssa vehtaamisen. Monta vuotta käytin vanhaa XP asennusta virtuaali loodassa kuvien käsittelyyn vuoden 2008 Photoshopilla. Kun kypsyin siihen niin huomasin, että aivan samat pikku viilaukset pystyy tekemään Darktablella ja isommat Gimpillä. Nyt on jo vuosikaudet ainoana systeeminä ollut Debiania ja Ubuntua, vähän vuorotellen.

Alkuperäiseen ongelmaan, niin muistelisin, että Libreoffice tekee jonkin lukkotiedoston jonnekin ja jos ohjelma kaatuu syystä tai toisesta, niin se jää poistamatta, niin kun pitäisi tapahtua ohjelman pysäyttämisen yhteydessä. Tässä ei varmaankaan ollut siitä kyse, mutta tuli vain mieleen mainita.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minäkin pidän Ubuntusta ja Kubuntusta enemmän. Jotkut ohjelmat kuitenkin toimivat vain Windowsissa ainakin minun taidoillani. Esimerkiksi DaVinci Resolve ei vieläkään toimi Kubuntussa oikein. Sitäpaitsi Windows tulee aina mukaan, kun vaihtaaa konetta. Silti käytän enimmäkseen linuxia. Olen kuitenkin sen verran vanha, etten enää jaksa opetella kunnolla linuxin komentoja, mutta onneksi tältä keskustelupalstalta tullut apu on yleensä aina auttanut ongelmien selvittelyssä. Minä inhoan sitä, että ohjelma yrittää päättää, mikä on minulle parasta, koska haluan valita itse ja linux suo siihen enemmän mahdollisuuksia kuin Windows.