Kirjoittaja Aihe: Thunderbirdin ongelmat  (Luettu 827 kertaa)

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Thunderbirdin ongelmat
« : 18.06.22 - klo:11.06 »
Uusimman Ubuntun 22.04 myötä ongelmat Thunderbirdin kanssa ovat kasvaneet. Minulla ohjelma usein pyytää odottamaan ja kestää pitkään ennen kuin viestit ovat luettavissa. Viimeksi ohjelma käynnistyi ja lopetti toimintansa, koska ei osannut toimia yhteen Applen iCloud-tilin kanssa. Poistin ohjelman ja asensin uudelleen. Yllätys oli, että sain sillä tavalla poistettua iCloud-tilin käytöstä ja nyt ohjelma ei enää kaadu. Kaikki tilitiedot olivat tallella, vaikka olin poistanut ohjelman. Gmail, Outlook, Yahoo ja AOL-tilit toimivat ongelmitta Thunderbirdissä. iCloudin toimimiseen tarvittiin aikoinaan Applen appikohtainen salasana. Geary ei osannut luoda tilejä, vaan valitti nettiongelmista, vaikka samaan aikaan olin netissä. Mikä näitä sähköpostiohjelmia oikein vaivaa?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Thunderbirdin ongelmat
« Vastaus #1 : 18.06.22 - klo:19.21 »
Mikä näitä sähköpostiohjelmia oikein vaivaa?

Perinteisesti IMAP-sähköpostilaatikkoon kirjautuminen on kohtalaisen hyvin standardoitu mekanismi, vaikka siinä onkin hieman variaatiota salausprotokollien suhteen. Googlen, Applen, Microsoftin ja vastaavien palveluntarjoajien sähköpostijärjestelmät ovat kuitenkin monimutkaisempia, ja kirjautumisen tietoturvaa on kiristetty vuosi vuodelta. Esimerkiksi Gmail vaatii Oauth2-kirjautumisen, ja kolmannen osapuolen sähköpostiohjelmalle (kuten Thunderbirdille) täytyy erikseen sallia pääsy postilaatikkoon Gmailin asetuksissa.

En osaa sanoa, mitä Applen iCloud-sähköposti vaatii, mutta en olisi yllättynyt, jos se edellyttää vastaavia kiemuroita. Palvelujen kirjautumisprotokollat saattavat myös yllättäen muuttua tai vaihtua niin, että sähköpostiohjelma lakkaa toimimasta, kunnes siihen lisätään tuki uudelle mekanismille.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Thunderbirdin ongelmat
« Vastaus #2 : 18.06.22 - klo:22.38 »
Näin on. Tiedän kyllä, että Apple on vaikeuttanut iClou-tilin käyttöä muissa kuin omassa Apple Mailissa. Se vaatii Thunderbirdillekin ihan oman appisalasanan. Jotain muutosta on saattanut tulla Applen julkaistua uuden käyttiksenkin. Outlookin suhteen on sama juttu. Tarvitaan appikohtainen salasana TH:lle. Se kuitenkin toimii ongelmitta.